MPKZBS Základy Balanced Scorecard

Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
léto 2008
Rozsah
8/0/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Ing. Karel Stelmach, Ph.D. (přednášející)
Garance
Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty se základy metody řízení, která umožňuje hodnotit současnou připravenost podnikatelských subjektů na očekávanou budoucí prosperitu. Svým obsahovým zaměřením navazuje na předměty nauka o podniku, podniková ekonomika, management, controlling ve vnitropodnikovém řízení. Balanced Scorecard prostupuje všemi podnikovými činnostmi, což umožní studentům seznámit se s jeho specifickými rysy v oblastech financí, péče o zákazníky, marketingu, personalistiky a vnitropodnikového řízení. V rámci seminářů mají studenti možnost aplikovat teoretické poznatky do praktických příkladů při sestavování měřítek finanční i nefinanční výkonnosti podnikatelských subjektů. Hodnocení výkonnosti podnikatelských subjektů je předpokladem pro přijímání správných rozhodnutí v rámci procesu řízení.
Osnova
  • Cílem předmětu je seznámit studenty se základy metody řízení, která umožňuje hodnotit současnou připravenost podnikatelských subjektů na očekávanou budoucí prosperitu. Svým obsahovým zaměřením navazuje na předměty nauka o podniku, podniková ekonomika, management, controlling ve vnitropodnikovém řízení. Balanced Scorecard prostupuje všemi podnikovými činnostmi, což umožní studentům seznámit se s jeho specifickými rysy v oblastech financí, péče o zákazníky, marketingu, personalistiky a vnitropodnikového řízení.
    V rámci seminářů mají studenti možnost aplikovat teoretické poznatky do praktických příkladů při sestavování měřítek finanční i nefinanční výkonnosti podnikatelských subjektů. Hodnocení výkonnosti podnikatelských subjektů je předpokladem pro přijímání správných rozhodnutí v rámci procesu řízení.
    Struktura výkladu:
    1. Vznik a důvody zrodu Balanced Scorecard
    2. Obsahové zaměření metody řízení označované jako Balanced Scorecard.
    3. Strategie a Balanced Scorecard
    4. Struktura manažerského nástroje BSC
    5. Finanční cíle a měřítka finanční výkonnosti
    6. Péče o zákazníka a měření spokojenosti zákazníků
    7. Interní procesy
    8. Zaměstnanci jako intelektuální kapitál .
    9. Měření podnikové strategie
    10. Řízení podnikové strategie
    11. Podmínky pro implementaci BSC
    12. Postavení BSC v rámci ostatních nástrojů řízení
    13. Případové studie
Literatura
    povinná literatura
  • HORVÁTH, P. Balanced scorecard v praxi. Praha: Profess Consulting, 2002. ISBN 80-7259-018-9. info
  • KAPLAN, R. S., NORTON, D. P. Balanced scorecard. 3. vyd. Praha: Management Press, 2002. ISBN 80-7261-063-5. info
    doporučená literatura
  • VYSUŠIL, J. Metoda Balanced Scorecard v souvislostech. Praha: Profess Consulting, 2004. ISBN 80-7259-005-7. info
Informace učitele
Průběžný test (minimální úspěšnost 60%)
Zápočtový test (minimální úspěšnost 70%).
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2009, léto 2010, léto 2011, léto 2012, léto 2013, léto 2014.