SV664 Výchova a vzdělávání dospělých

Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
léto 2008
Rozsah
2/1/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Ivona Buryová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Bohumil Fiala, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Dagmar Svobodová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Ivona Buryová, Ph.D. (cvičící)
PhDr. Bohumil Fiala, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Dagmar Svobodová, Ph.D. (cvičící)
Garance
PhDr. Bohumil Fiala, Ph.D.
Katedra ekonomie a veřejné správy – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je, aby studenti získali základní vědomosti z oblasti výchovy a vzdělávání dospělých. Na základě osvojených poznatků mohou posluchači v kombinaci s vědomostmi, které získají u jiných předmětů oborů, pracovat s dospělými lidmi v procesu jejich výchovy a vzdělávání.
Osnova
  • Struktura výkladu:
    1. Metodický a motivační úvod do předmětu
    2. Úvod do problematiky výchovy a vzdělávání dospělých
    3. Pojetí a dějiny andragogiky
    4. Dospělý
    5. Úloha biologických a sociálních faktorů ve vývoji osobnosti
    6. Výchova dospělých
    7. Platónská paideia
    8. Vzdělávání dospělých
    9. Vzdělavatelnost dospělých
    10. Rekvalifikace v procesu celoživotního vzdělávání
    11. Konstituování základů teorie vzdělávání dospělých v bývalém Československu

    Obsah předmětu:
    1. Metodický a motivační úvod do předmětu
    Uvedení do předmětu, motivování vysokoškolských studentů, vysvětlení významu a podstaty předmětu, vyřešení základních organizačních záležitostí týkajících se předmětu.
    2. Úvod do problematiky výchovy a vzdělávání dospělých
    Výchova, vzdělávání, výchova a vzdělávání, pedagogika, andragogika, gerontagogika.
    3. Pojetí a dějiny andragogiky
    Jednotlivá pojetí andragogiky, vymezení rozdílu mezi pedagogikou a andragogikou, akční pole andragogiky, dějiny andragogiky.
    4. Dospělý
    Dospělý jako jeden ze základních andragogických pojmů, různé pohledy na dospělost, členění dospělosti, běžné definice dospělosti z pohledu jednotlivých vědních disciplín.
    5. Úloha biologických a sociálních faktorů ve vývoji osobnosti
    Úloha biologických faktorů ve vývoji osobnosti. Biologizující pojetí utváření osobnosti. Názory reformní pedagogiky, sociální darwinismus, psychoanalyticky orientovaní pedagogové. Úloha společenského prostředí ve vývoji osobnosti, vztah společenského prostředí a výchovy (vzdělávání), vnější a vnitřní faktory při utváření osobnosti.
    6. Výchova dospělých
    Jednotlivé názory na výchovu dospělých, kritika výchovy dospělých, obhajoba výchovy dospělých, specifičnost výchovy dospělých, převýchova.
    7. Platónská paideia
    Filozofie výchovy, filozofie výchovy dospělých, pohled antického filozofa Platóna na výchovu. Využití jeho názorů týkajících se výchovy v současné době.
    8. Vzdělávání dospělých
    Podstata vzdělávání dospělých. Současné společenské podmínky a změny v pojmu vzdělání. Nezbytnost vzdělávání dospělých jako důsledek současné doby.
    9. Vzdělavatelnost dospělých
    Problematika vzdělavatelnosti dospělých. Psychologické předpoklady pro vzdělávání dospělých. Antropologické předpoklady pro vzdělávání dospělých.
    10. Rekvalifikace v procesu celoživotního vzdělávání
    Problematika rekvalifikací v kontextu celoživotního vzdělávání. Didaktické dimenze rekvalifikačních procesů.
    11. Konstituování základů teorie vzdělávání dospělých v bývalém Československu
    Stručný pohled na vzdělávací tradice v naší zemi.. Přehled významných odborníků v oblasti vzdělávání dospělých v bývalém Československu, jejich názory, koncepce a teoretický přínos.


    V rámci výuky předmětu ani k jeho prezentaci nejsou elektronická média využívána.
Literatura
    povinná literatura
  • FIALA,B. Vybrané kapitoly z andragogiky, pedagogiky a didaktiky. Karviná: Obchodně podnikatelská fakulta,, 1999. ISBN 80-7248-052-9. info
    doporučená literatura
  • BENEŠ, M. Andragogika. Praha: Eurolex Bohemia, 2001. ISBN 80-86432-03-3. info
  • MUŽÍK, J. Management ve vzdělávání dospělých. Praha: Eurolex Bohemia, 2000. ISBN 80- 86432-009. info
  • MUŽÍK, J. Marketing ve vzdělávání dospělých. Praha: Daha, 1998. ISBN 80-902232-2-2. info
Informace učitele
Předmět ukončen písemnou zkouškou.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 1990, zima 1991, zima 1992, zima 1993, zima 1994, zima 1995, zima 1996, zima 1997, zima 1998, zima 1999, zima 2000, zima 2001, zima 2002, zima 2003, zima 2004, zima 2005, zima 2006, zima 2007, zima 2008, léto 2009.