OPF:SV664 Výchova a vzdělávání dospělých - Informace o předmětu
SV664 Výchova a vzdělávání dospělých
Obchodně podnikatelská fakulta v Karvinézima 2006
- Rozsah
- 2/0/0. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Ivona Buryová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Bohumil Fiala, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Dagmar Svobodová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Ivona Buryová, Ph.D. (cvičící)
PhDr. Bohumil Fiala, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Dagmar Svobodová, Ph.D. (cvičící) - Garance
- PhDr. Bohumil Fiala, Ph.D.
Katedra ekonomie a veřejné správy – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 14 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je, aby studenti získali základní vědomosti z oblasti výchovy a vzdělávání dospělých. Na základě osvojených poznatků mohou posluchači v kombinaci s vědomostmi, které získají u jiných předmětů oborů, pracovat s dospělými lidmi v procesu jejich výchovy a vzdělávání.
- Osnova
- Struktura výkladu:
1. Metodický a motivační úvod do předmětu
2. Úvod do problematiky výchovy a vzdělávání dospělých
3. Pojetí a dějiny andragogiky
4. Dospělý
5. Úloha biologických a sociálních faktorů ve vývoji osobnosti
6. Výchova dospělých
7. Platónská paideia
8. Vzdělávání dospělých
9. Vzdělavatelnost dospělých
10. Rekvalifikace v procesu celoživotního vzdělávání
11. Konstituování základů teorie vzdělávání dospělých v bývalém Československu
Obsah předmětu:
1. Metodický a motivační úvod do předmětu
Uvedení do předmětu, motivování vysokoškolských studentů, vysvětlení významu a podstaty předmětu, vyřešení základních organizačních záležitostí týkajících se předmětu.
2. Úvod do problematiky výchovy a vzdělávání dospělých
Výchova, vzdělávání, výchova a vzdělávání, pedagogika, andragogika, gerontagogika.
3. Pojetí a dějiny andragogiky
Jednotlivá pojetí andragogiky, vymezení rozdílu mezi pedagogikou a andragogikou, akční pole andragogiky, dějiny andragogiky.
4. Dospělý
Dospělý jako jeden ze základních andragogických pojmů, různé pohledy na dospělost, členění dospělosti, běžné definice dospělosti z pohledu jednotlivých vědních disciplín.
5. Úloha biologických a sociálních faktorů ve vývoji osobnosti
Úloha biologických faktorů ve vývoji osobnosti. Biologizující pojetí utváření osobnosti. Názory reformní pedagogiky, sociální darwinismus, psychoanalyticky orientovaní pedagogové. Úloha společenského prostředí ve vývoji osobnosti, vztah společenského prostředí a výchovy (vzdělávání), vnější a vnitřní faktory při utváření osobnosti.
6. Výchova dospělých
Jednotlivé názory na výchovu dospělých, kritika výchovy dospělých, obhajoba výchovy dospělých, specifičnost výchovy dospělých, převýchova.
7. Platónská paideia
Filozofie výchovy, filozofie výchovy dospělých, pohled antického filozofa Platóna na výchovu. Využití jeho názorů týkajících se výchovy v současné době.
8. Vzdělávání dospělých
Podstata vzdělávání dospělých. Současné společenské podmínky a změny v pojmu vzdělání. Nezbytnost vzdělávání dospělých jako důsledek současné doby.
9. Vzdělavatelnost dospělých
Problematika vzdělavatelnosti dospělých. Psychologické předpoklady pro vzdělávání dospělých. Antropologické předpoklady pro vzdělávání dospělých.
10. Rekvalifikace v procesu celoživotního vzdělávání
Problematika rekvalifikací v kontextu celoživotního vzdělávání. Didaktické dimenze rekvalifikačních procesů.
11. Konstituování základů teorie vzdělávání dospělých v bývalém Československu
Stručný pohled na vzdělávací tradice v naší zemi.. Přehled významných odborníků v oblasti vzdělávání dospělých v bývalém Československu, jejich názory, koncepce a teoretický přínos.
V rámci výuky předmětu ani k jeho prezentaci nejsou elektronická média využívána.
- Struktura výkladu:
- Informace učitele
- Předmět ukončen písemnou zkouškou.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (zima 2006, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/opf/zima2006/SV664