OPF:MARE107S Řízení jakosti - Informace o předmětu
MARE107S Řízení jakosti
Obchodně podnikatelská fakulta v Karvinéléto 2011
- Rozsah
- Přednáška 1 HOD/SEM. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Dr. Ing. Marie Gabryšová (přednášející)
- Garance
- Dr. Ing. Marie Gabryšová
Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Předmět vede studenty k poznání společenského významu jakosti, seznamuje s ukazateli jakosti, se strukturou současného řízení jakosti v rámci republiky s přihlédnutím k vývojovým tendencím a požadavkům vyplývajícím ze spolupráce se zeměmi EU. Poznatky jsou rozšířeny o moderní principy zabezpečování jakosti ve vyspělých státech světa (Japonska, USA, Západní Evropy), aby studenti získali všeobecnou orientaci o problematice jakosti. Důležitost sledování a řízení jakosti výrobků je zvýrazněna konkrétním výpočtem ztrát, které vznikají nespokojeností zákazníka a zhoršením dobrého jména firmy. Studenti jsou tak výrazně motivováni pro důsledné sledování a řízení jakosti a tím je vytvářen základ pro zkvalitnění jakosti výrobků, služeb a vztahů v celospolečenském rozměru.
- Osnova
1. Pojem a vývoj teorie jakosti.
2. Moderní pojetí jakosti.
3. Státní politika jakosti v ČR.
4. Jakost zboží, služeb a procesů. Vývoj požadavků na jakost, normy ISO 9000, ISO 14000, ISO 19000.
5. Systém akreditace, zkušebnictví a certifikace.
6. Technika a nástroje používané při zabezpečování jakosti.
7. Náklady na jakost.
8. Etické základy jakosti.
- Literatura
- povinná literatura
- GABRYŠOVÁ, M. Řízení jakosti A. Distanční studijní opora. Karviná: OPF SU, 2009. info
- doporučená literatura
- GABRYŠOVÁ, M. TQM. Komplexné manažerstvo kvality, Manažerstvo kvality, história, koncepty, metody. Bratislava: Mateides a kol.,, 2006. ISBN 80-8057-656-4. info
- NENADÁL, J. Základy managementu jakosti. Ostrava: VŠB TU, 2005. ISBN 80-248-0969-9. info
- NENADÁL, J. Měření v systémech managementu jakosti. Praha: Management Press, 2004. ISBN 80-7261-110-0. info
- PETŘÍKOVÁ, R. A KOL. Lidé - zdroj kvality, znalostí a podnikových výkonů. Ostrava: Dům techniky Ostrava, 2002. ISBN 80-02-01419-1. info
- PLAŠKOVÁ, A. Metody a techniky analýzy a zlepšování kvality. Praha: VŠE, 1999. ISBN 80-7079-119-5. info
- Informace učitele
- Vypracování projektu, eseje nebo podíl na výzkumu dle zadání vyučujícího v rozsahu cca 10 hodin práce studenta. Téma bude zadáno po 3. týdnu od zahájení výuky. Odevzdání projektu dle termínu stanoveném vyučujícím. Podmínkou připuštění ke zkoušce je splnění stanoveného úkolu. Jeho hodnocení je součástí celkového hodnocení studenta z daného předmětu. Předmět je ukončen závěrečnou písemnou zkouškou.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (léto 2011, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/opf/leto2011/MARE107S