INFPGIS Geografické informační systémy

Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
léto 2013
Rozsah
2/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Mgr. Petr Suchánek, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Petr Suchánek, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. Mgr. Petr Suchánek, Ph.D.
Katedra informatiky a matematiky – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
Předpoklady
INFNAPIS Information Systems Design || INFNPPIS Projektování informačních syst || INFPPIS Projektování informačních syst || INMNAPIS Information Systems Design || INMNKISP Projektování informačních syst || INMNPISP Projektování informačních syst || INMNPPIS Projektování informačních syst || INMPPIS Projektování informačních syst
K absolvování předmětu nejsou vyžadovány žádné podmínky a předmět může být zapsán nezávisle na jiných předmětech.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty se základními pojmy GIS, jejich strukturou, modelováním v GIS a typickými úlohami v GIS.
Osnova
  • 1. Geografické informační systémy - základní charakteristiky, historie.
    2. Základní funkce, typické úlohy v GIS.
    3. Struktura GIS.
    4. Modelování, předmět a cíl modelování.
    5. Modelování geografických objektů.
    6. Modelování, vektorová a rastrová reprezentace.
    7. Databáze, databázové modely, datové struktury v GIS.
    8. Vizualizace, grafické zpracování, digitální kartografie, výstupy z GIS
    9. Restrukturalizace dat v GIS.
    10. Typické úlohy v GIS, případové studie.
    11. Srovnání různých typů GIS.
    12. Spolupráce systému ArcView s ostatními typy informačních systémů.

    1. Geografické informační systémy - základní charakteristiky, historie.
    2. Základní funkce, uživatelské rozhraní, typické úlohy v GIS, získávání dat, transformace a manipulace s daty, navazující obory.
    3. Struktura GIS, pojmy vrstva GIS, datová základna, způsob práce s daty, souřadnice, objekty, atributy. Práce na systému.
    4. Modelování, předmět a cíl modelování, úrovně abstrakce reality, typy modelování v GIS.
    5. Modelování geografických objektů, prostorová data, kontinuální a diskrétní souřadnicové systémy. Modelování, vektorová a rastrová reprezentace.
    6. Mapové podklady, digitalizace dat, vektorizace, propojování jednotlivých vrstev, grafické výstupy, digitální modely terénu.
    7. Databáze, přístupy ke zpracování dat, databázové modely, datové struktury v GIS, získávání a naplňování dat do GIS.
    8. Vizualizace, grafické zpracování, digitální kartografie, výstupy z GIS.
    9. Restrukturalizace dat, manipulace s údaji, změny mapové projekce, transformace a konverze reprezentací.
    10. Analýza a syntéza, analýza povrchů, obrazů, sítí, mapová algebra.
    11. Typické úlohy v GIS, úlohy o nejkratší trase, výpočty vzdáleností, výpočty ploch, výpočty hustoty na zvolených plochách.
    12. Případové studie, rozptylové modely, modely ovlivnění území aj. Srovnání různých typů GIS, MapInfo, Ukázky práce s GIS.
    13. Spolupráce systému ArcView s ostatními typy informačních systémů - databázové systémy, tabulkové procesory, textové editory - export a import dat.
Literatura
    povinná literatura
  • ARCDATA. Pracujeme s geografickým informačním systémem ARCView GIS. Computer Press, Praha, 1999. ISBN 80-7226-214-9. info
  • TUČEK, J. Geografické informační systémy, principy a praxe. Computer press, Praha, 1998. ISBN 80-7226-691. info
    doporučená literatura
  • MAPINFO CORPORATION. Mapinfo professional User's Guide v 7.5. Mapinfo Corporation, New York, 2003. info
  • ESRI ArcView GIS. The Geografic Information Systeme for Everyone. ESRI, 2002. info
  • DAVIS, D.E. GIS. Jak si vytvářet vlastní mapy. Computer press, Praha, 2000. ISBN 80-7226-389-7. info
  • PALMER, S. WEAWER, M. Úloha informací v managerském rozhodování. GRADA, Praha, 2000. ISBN 80-7169-940-3. info
Výukové metody
Demonstrace dovedností
Seminární výuka
Metody hodnocení
Kombinovaná zkouška
Informace učitele
Kombinovaná zkouška. Minimálně 50% účast na seminářích.
Jiná zátěž: vyhledávání a zpracování zdrojů na internetu.

AktivityNáročnost [h]
Ostatní studijní zátěž40
Přednáška26
Seminář13
Zkouška40
Celkem119
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2008, léto 2009, léto 2010, léto 2011, léto 2012, léto 2014.