LOGBPDIP Distribuční politika

Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
léto 2013
Rozsah
2/1/0. 5 kr. Ukončení: z.
Vyučující
prof. Dr. Habil. Ryszard Barcik (přednášející)
doc. Ing. Xenie Łukoszová, Ph.D. (přednášející)
Ing. Petr Vlček (cvičící)
Garance
doc. Ing. Xenie Łukoszová, Ph.D.
Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
Předpoklady
( LOGBALOG Logistics || LOGBPLOG Logistika || PEMBALOG Logistics || PEMBPLOG Logistika ) && ( MARBAMAR Marketing || MARBPMAR Marketing || PEMBAMAR Marketing || PEMBPMAR Marketing )
Předmět je podmíněn absolvováním předmětů Logistika, Marketing.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Vysvětlit význam řízení dodavatelského řetězce a distribučních kanálů z pohledu marketingové strategie. Seznámit posluchače s koncepcí řízení dodavatelského řetězce a typy distribučních kanálů. Vysvětlit faktory, které ovlivňují návrh distribučního kanálu, jeho realizace a výsledky. Vysvětlit použití logistických nákladových vazeb při řízení distribučního kanálu a celkově vyjasnit roli logistiky v řízení dodavatelského řetězce. Vysvětlit, jak může efektivní logistická organizace ovlivnit celkovou efektivitu výkonnost podniku. Popsat různé logistické organizační struktury a prozkoumat faktory, které ovlivňují efektivitu logistické organizace.
Osnova
  • 1. Základní východiska a pojmy v oblasti distribuce
    2. Význam distribučních kanálů
    3. Struktura distribučního kanálu
    4. Toky v distribučních kanálech
    5. Návrh distribučního kanálu
    6. Podmínky návrhu distribučního kanálu
    7. Měření výkonu distribučního kanálu
    8. Procesy integrovaného řízení dodavateských řetězců
    9. Reengineering procesů v dodavatelském řetězci
    10. Implementace integrovaného řízení dodavatelského řetězce
    11. Význam efektivní organizace distribuce a logistiky
    12. Typy logistických organizačních struktur
    13. Rozhodovací strategie při organizaci logistiky

    1. Dodavatelský řetězec, distribuce, distribuční kanál, řízení dodavatelského řetězce, definice distribučního kanálu, struktura distribučního kanálu, charakter cílového trhu a produktu.
    2. Příčiny vzniku distribučních kanálů, vývoj marketingových a prodejních kanálů, význam prostředníků, nesoulad v sortimentu nabídky a poptávky. Náklady na prostředníky.
    3. Bucklinova teorie struktury kanálu, outsourcing, služby třetí strany, rychlost jako faktor konkurence, další faktory ovlivňující strukturu kanálu, technologické, věcné, zákony a nařízení, sociální a behaviorální faktory.
    4. Produktové toky, informační toky, zákazník jako zdroj obchodních a marketingových informací, informační toky jako faktor úrovně zásob, komunikační vazby mezi výrobou a spotřebou.
    5. Plánování distribučních kanálů, fáze procesu návrhu kanálu, cíle kanálů, strategie, alternativy, hodnocení alternativ, struktura kanálu, alternativy pro členy kanálu, hodnocení, výběr elementů kanálu.
    6. Aspekty návrhu distribučního kanálu, cíle v oblasti pokrytí trhu, model nákupního chování zákazníků, typy distribuce, intenzivní distribuce, výběrová distribuce, výhradní distribuce.
    7. Měřítka výkonnosti struktury kanálu, potenciální kvalitativní ukazatelé, analýza nákladových vazeb, efektivita a výkonnost kanálů, využití informačních technologií pro hodnocení kanálu.
    8. Východiska řízení dodavatelského řetězce, dodavatelský řetězec a zákazník, klíčové procesy při řízení dodavatelského řetězce, řízení vztahů se zákazníky, programy partnerství.
    9. Reengineering procesů, fáze reengineeringu procesů, shromaždování informací a faktů, identifikace oblasti možných zlepšení, kreativní zdokonalování procesů.
    10. Implementace řízení dodavatelského řetězce, podmínky úspěšného řízení dodavatelského řetězce, integrace dodavatelských řetězců, distribuční problémy.
    11. Úroveň kvality v logistice, reorganizace logistických procesů, koordinace logistických činností, integrované logistické funkce.
    12. Vývoj organizačních struktur podniků, funkční specializace, obecné logistické strategie, strategie procesně orientované, strategie tržně orientované, strategie distribučně orientované.
    13. Prohlášení o poslání podniku a jednotlivců, osobní poslání, prohlášení o poslání logistiky, složky prohlášení. Rozhodování o úkolech distribuce v organizaci logistiky.
Literatura
    povinná literatura
  • LUKOSZOVÁ,X. Distribuční politika. Karviná: SU OPF, 2011. ISBN 978-80-7248-639-7. info
  • LOŠŤÁKOVÁ, H. Diferencované řízení vztahů se zákazníky. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-3155-1. info
  • PERNICA, P. Logistika pro 21. století. Praha: Radix, 2004. ISBN 80-86031-59-4. info
    doporučená literatura
  • JAKUBÍKOVÁ, D. Strategický marketing. Praha: Grada Publishing, 2008. ISBN 978-80-247-2690-8. info
  • ŠTŮSEK, J. Řízení provozu v logistických řetězcích. Praha: C.H.Beck, 2007. ISBN 978-807-179-534-6. info
  • BARCIK, R. Logistyka dystrybucji. ATH Bieldko-Biala, 2005. ISBN 83-89086-67-0. info
  • LAMBERT, D., M., STOCK, J., R., ELLRAM, L., M. Fundamentals of Logistics Management. Irwin/McGraw-Hill, 1998. ISBN 0-256-14117-7. info
Výukové metody
Demonstrace dovedností
Seminární výuka
Metody hodnocení
Zápočet
Informace učitele
Absolvování přednášek a seminářů.
V průběhu semestru studenti v řádně stanoveném termínu vykonají průběžný test a na konci semestru pak bude předmět ukončen zápočtem, který proběhne písemnou formou.

AktivityNáročnost [h]
Ostatní studijní zátěž76
Přednáška13
Seminář26
Zápočet30
Celkem145
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2014.