SVBPMSV Metody sociologického výzkumu

Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
léto 2013
Rozsah
2/1/0. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Vojtěch Malátek, CSc. (přednášející)
Mgr. Ivona Buryová, Ph.D. (cvičící)
Ing. Štefan Hečko (cvičící)
doc. PhDr. Vojtěch Malátek, CSc. (cvičící)
Ing. Radim Řihák (cvičící)
Mgr. Dagmar Svobodová, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Vojtěch Malátek, CSc.
Katedra ekonomie a veřejné správy – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
Předpoklady
( INMBASTA Statistics || INMBESTA Statistika || INMBKSTA Statistika || INMBPSTA Statistika || MMEBASTA Statistics || MMEBESTA Statistika || MMEBKSTA Statistika || MMEBPSTA Statistika ) && ( EVSBASOC Sociology || EVSBESOC Sociologie || EVSBKSOC Sociologie || EVSBPSOC Sociologie || SVBASOC Sociology || SVBESOC Sociologie || SVBKSOC Sociologie || SVBPSOC Sociologie )
Podmínkou zapsání předmětu Metody sociologického výzkumu je předchozí absolvování předmětů Statistika a Sociologie.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Výuka v předmětu Metody sociologického je zaměřená na získání schopnosti vyhledávat a získávat empirická data, porozumět jim, znát možnosti a limity jejich výpovědní schopnosti a naučit se sociologicky interpretovat nesystematické informace. Předmět je završen pilotním projektem sociologického výzkumu na rámcové téma (možnost návaznosti na téma bakalářské práce). V přednáškách se studenti seznamují se základy teorie, principy kvantitativního a kvalitativního přístupu zkoumání a s výzkumnými metodami a technikami. Studenti se učí porozumět funkcím základních prvků procedury empirického výzkumu (hypotéza, znaky a jejich operacionalizace, způsob výběru, základní a výběrový soubor) a jsou seznámeni se základy statistického zpracování dat, včetně principů třídění druhého stupně. V seminářích předmětu studenti vypracují pilotní projekt výzkumu, podílejí se na jeho realizaci. Pilotní projekt sociologického výzkumu bude vytvářen v rámci samostudia a prezentován v průběhu seminářů. Cílem pilotního projektu sociologického výzkumu je průprava na realizaci průzkumných aktivit v rámci řešení bakalářské práce (nebo jiného typu odborné práce).
Osnova
  • 1. Charakteristika sociologického výzkumu
    2. Druhy sociologického výzkumu a výzkumných procedur
    3. Organizace sociologického výzkumu
    4. Charakteristika pozorování a rozhovoru, jejich praktické provádění
    5. Dotazování a jeho použití při získávání sociologických informací
    6. Statistická procedura v sociologickém výzkumu
    7. Kvantifikace v sociologickém výzkumu
    8. Aplikace statistických postupů v sociologickém výzkumu
    9. Technika studia dokumentů v sociologickém výzkumu
    10. Anketa v sociologickém výzkumu
    11. Komunikační výzkum
    12. Sociometrie
    13. Aplikace sociologického výzkumu při výzkumu trhu
    ad 1) Místo výzkumu ve vědeckém poznání. Objekt, předmět a cíl sociologického výzkumu. Výzkum jako poznávací proces. Základní a výběrový soubor.
    ad 2) Druhy sociologického výzkumu a jeho funkce. Metody, procedury a techniky sociologického výzkumu. Druhy výzkumných procedur a jejich hodnocení.
    ad 3) Přípravná fáze sociologického výzkumu. Projekt výzkumu (úvodní studie). Formulace výzkumného problému a pracovních hypotéz. Ověření projektu výzkumu - předvýzkum. Sběr empirických údajů.
    ad 4) Charakteristika pozorování. Druhy pozorování. Metodika přípravy a provedení pozorování. Záznam pozorování. Možnosti ověřování výsledků pozorování. Použití rozhovoru jako jedné z technik dotazování. Formy rozhovoru. Zásady k praktickému provádění rozhovoru a pro chování tazatele.
    ad 5) Charakteristika dotazníku a možnosti jeho použití. Konstrukce dotazníku (úvodní strana dotazníku, rozsah, stylistická a grafická úprava, uspořádání a obtížnost otázek, formulace dotazníkových otázek, klasifikace dotazníkových otázek). Průvodní dopis k dotazníku.
    ad 6) Význam a místo statistické procedury v poznávacím procesu výzkumu. Její varianty. Výběrové šetření a jeho provádění. Různé výběrové postupy. Statistické třídění jako analýza prvního stupně a prostředky statistického popisu.
    ad 7) Proces kvantifikace. Znaky nominální a ordinální. Znaky kvantitativní měřitelné. Základní druhy stupnice. Stupnice dichotomické a trichotomické. Stupnice a přímé měření. Nepřímé měření a sociologické ukazatele.
    ad 8) Statistické řady, střední hodnoty a měření variability, základy statistické teorie vztahů, korelace podle pořadí a míry sdruženosti a statistická indukce, pořadová korelace. Sdruženost a použití testu chí-kvadrát. Analýza rozptylu. Zásady a druhy statistické indukce. Statistické odhady. Zásady a funkce odhadů. Odhady hlavních číselných charakteristik. Statistické hypotézy a jejich testování.
    ad 9) Druhy dokumentů a operace s nimi. Přednosti a nevýhody studia dokumentů. Osobní dokumenty. Úřední dokumenty. Tištěné a další materiály hromadného předávání informací. Obsahová analýza. Sekundární analýza.
    ad 10) Faktory efektivnosti ankety. Typy a znaky anket. Některé chyby při formulaci anketních otázek. Uplatnění ankety ve výzkumu politického chování. Hodnocení a rozšiřování ankety.
    ad 11) Vznik a rozvoj komunikačního výzkumu. Předmět komunikačního výzkumu. Metody zkoumání vlivu masových komunikačních prostředků na společenské vědomí, socializaci a enkulturaci člověka. Zkoumání funkcí masové komunikace na propagaci, reklamu, sociální kontrolu, zábavu a rekreaci.
    ad 12) Sociometrie jako technika a možnosti jejího použití při studiu malých sociálních skupin. Vazba na teorii rolí. Sociogram a jeho konstrukce. Realizace techniky sociometrie v praxi a její hodnocení. Využití sociometrie v sociální a ekonomické praxi.
    ad 13) Předmět výzkumu trhu. Výzkum objektů trhu (tzv. ekoskopický výzkum). Výzkum subjektů trhu (tzv. demoskop
Literatura
    povinná literatura
  • REICHEL, J. Kapitoly metodologie sociálních výzkumů. Praha: Grada Publishing, 2009. ISBN 978-80-247-3006-6. info
  • PUNCH, K. F. Základy kvantitativního šetření. Praha: Portál, 2008. ISBN 80-7367-381-9. info
  • HENDL, J. Kvalitativní výzkum. Základní metody a aplikace. Praha, vydavatelství Portál, 2005. ISBN 80-7367-040-2. info
  • DISMAN, M. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum, 2002. ISBN 80-7184-141-2. info
  • MALÁTEK, V. Metodologie marketingového výzkumu. Karviná: SU OPF, 2001. ISBN 80-7248-119-3. info
    doporučená literatura
  • DENZIN, N. K., LINCOLN, I.S. Metody badań jakościowych. Warszawa: Vydawnictwo naukowe PWN, 2009. ISBN 978-83-01-15877-4. info
  • PUNCH, K. F. Úspěšný návrh výzkumu. Praha: Portál, 2008. ISBN 80-7367-468-7. info
  • KOZEL, R. a kol. Moderní marketingový výzkum. Praha: Grada Publishing, a.s., 2006. ISBN 80-247-0966-X. info
  • MORGAN, D. L. Ohniskové skupiny jako metoda kvalitativního výzkumu. Brno - Boskovice: Albert, 2001. ISBN 80-85834-77-4. info
  • SURYNEK, A., KOMÁRKOVÁ, R., KAŠPAROVÁ, E. Základy sociologického výzkumu. Praha: Management Press, 2001. ISBN 80-7261-038-4. info
  • RAMÍK, J., ČEMERKOVÁ, Š. Statistika A. Učební text. Karviná: OPF SU, 2000. ISBN 80-85879-43-3. info
  • MALÁTEK, V., POLONSKÝ, D. Metody sociologického výzkumu. Karviná: SU OPF, 1998. ISBN 80-7248-015-4. info
Výukové metody
Demonstrace dovedností
Seminární výuka
Metody hodnocení
Kombinovaná zkouška
Informace učitele
Minimálně 70% účast na seminářích, zpracování pilotního projektu sociologického výzkumu a jeho prezentace, úspěšné absolvování zkoušky.
AktivityNáročnost [h]
Ostatní studijní zátěž95
Přednáška26
Seminář13
Zkouška40
Celkem174
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2014, léto 2015.