SVPMSV Metodology of Sociological Research

School of Business Administration in Karvina
Summer 2013
Extent and Intensity
2/1/0. 3 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Mgr. Ivona Buryová, Ph.D. (lecturer)
Ing. Patrik Kajzar, Ph.D. (lecturer)
doc. PhDr. Vojtěch Malátek, CSc. (lecturer)
Mgr. Dagmar Svobodová, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Ivona Buryová, Ph.D. (seminar tutor)
Ing. Patrik Kajzar, Ph.D. (seminar tutor)
doc. PhDr. Vojtěch Malátek, CSc. (seminar tutor)
Mgr. Dagmar Svobodová, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
doc. PhDr. Vojtěch Malátek, CSc.
Departament of Economics and Public Administration – School of Business Administration in Karvina
Prerequisites (in Czech)
( EVSESOC Sociology || EVSPSOC Sociology || SVESOC Sociology || SVPSOC Sociology ) && ( INMEKVB Quantitative Methods B || INMPKVB Quantitative Methods B || MMEEKVB Quantitative Methods B || MMEPKVB Quantitative Methods B )
Podmínkou zapsání předmětu Metody sociologického výzkumu je předchozí absolvování předmětů Statistika a Sociologie.
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
there are 10 fields of study the course is directly associated with, display
Course objectives (in Czech)
Výuka v předmětu je zaměřena k získání vědomostí o základních metodách a technikách sociologického výzkumu tak, aby je bylo možné uplatnit v oblasti sociálního managementu, ve sféře ekonomiky, marketingu a managementu (formulovat výzkumný problém, zvolit vhodné metody a techniky zkoumání, realizovat výzkum, interpretovat výsledky šetření). Výuka je koncipována tak, aby získané znalosti studenti mohli využít také při zpracování bakalářských a diplomových prací, pokud jejich tématika souvisí s realizací výzkumných metod a procedur.
Syllabus (in Czech)
  • Charakteristika sociologického výzkumu
    Místo výzkumu ve vědeckém poznání. Objekt, předmět a cíl sociologického výzkumu. Výzkum jako poznávací proces. Základní a výběrový soubor.
    2. Druhy sociologického výzkumu a výzkumných procedur
    Druhy sociologického výzkumu a jeho funkce. Metody, procedury a techniky sociologického výzkumu. Druhy výzkumných procedur a jejich hodnocení.
    3. Organizace sociologického výzkumu
    Přípravná fáze sociologického výzkumu. Projekt výzkumu (úvodní studie). Formulace výzkumného problému a pracovních hypotéz. Ověření projektu výzkumu - předvýzkum. Sběr empirických údajů.
    4. Charakteristika pozorování a rozhovoru, jejich praktické provádění
    Charakteristika pozorování. Druhy pozorování. Metodika přípravy a provedení pozorování. Záznam pozorování. Možnosti ověřování výsledků pozorování. Použití rozhovoru jako jedné z technik dotazování. Formy rozhovoru. Zásady pro praktické provádění rozhovoru a pro chování tazatele.
    5. Dotazování a jeho použití při získávání sociologických informací
    Charakteristika dotazníku a možnosti jeho použití. Konstrukce dotazníku (úvodní strana dotazníku, rozsah, stylistická a grafická úprava, uspořádání a obtížnost otázek, formulace dotazníkových otázek, klasifikace dotazníkových otázek). Průvodní dopis k dotazníku, možnosti distribuce a sběru dotazníků.
    6. Technika studia dokumentů v sociologickém výzkumu
    Druhy dokumentů a operace s nimi. Přednosti a nevýhody studia dokumentů. Osobní dokumenty. Úřední dokumenty. Tištění a další materiály hromadného předávání informací. Obsahová analýza. Sekundární analýza.
    7. Anketa v sociologickém výzkumu
    Faktory efektivnosti ankety. Typy a znaky anket. Některé chyby při formulaci anketních otázek. Uplatnění ankety ve výzkumu chování a veřejného mínění. Hodnocení a rozšiřování ankety.
    8. Komunikační výzkum
    Vznik a rozvoj komunikačního výzkumu. Předmět komunikačního výzkumu. Metody zkoumání vlivu masově komunikačních prostředků na společenské vědomí, socializaci člověka a enkulturaci. Zkoumání funkcí masové komunikace na propagaci, reklamu, sociální kontrolu, zábavu a rekreaci.
    9. Statistická procedura v sociologickém výzkumu
    Význam a místo statistické procedury v poznávacím procesu výzkumu. Její varianty. Výběrové šetření a jeho provádění. Různé výběrové postupy. Statistické třídění jako analýza prvního stupně a prostředky statistického popisu.
    10. Kvantifikace v sociologickém výzkumu
    Proces kvantifikace. Znaky nominální a ordinální. Znaky kvantitativní měřitelné. Základní druhy stupnic. Stupnice dichotomické a trichotomické. Stupnice a přímé měření. Nepřímé měření a sociologické ukazatele.
    11. Aplikace statistických postupů v sociologickém výzkumu
    Statistické řady, střední hodnoty a měření variability, základy statistické teorie vztahů, korelace podle pořadí a míry sdruženosti a statistická indukce, pořadová korelace. Sdruženost a použití testu chí-kvadrát. Analýza rozptylu. Zásady a druhy statistické indukce. Statistické odhady. Zásady a funkce odhadů. Odhady hlavních číselných charakteristik. Statistické hypotézy a jejich testování.
    12. Sociometrie
    Sociometrie jako technika a možnosti jejího použití při studiu malých sociálních skupin. Vazba na teorii rolí. Sociogram a jeho konstrukce. Realizace techniky sociometrie v praxi a její hodnocení. Využití v sociální a ekonomické praxi.
    13. Aplikace sociologického výzkumu při výzkumu trhu
    Předmět výzkumu trhu. Výzkum objektů trhu (tzv. ekoskopický výzkum)). Výzkum subjektů trhu (tzv. demoskopický výzkum). Typologie výzkumů trhu. Zkoumání mo
Literature
    required literature
  • MALÁTEK, V. Metodologie marketingového výzkumu. Karviná: SU OPF, 2001. ISBN 80-7248-119-3. info
  • STRAUSS, A., CORBINOVÁ, J. Základy kvalitativního výzkumu. Boskovice: Albert, 1999. ISBN 80-85834-60-X. info
  • MALÁTEK, V., POLONSKÝ, D. Metody sociologického výzkumu. Karviná: SU OPF, 1998. ISBN 80-7248-015-4. info
    recommended literature
  • KOZEL, R., KOL. Moderní marketingový výzkum. Praha: GRADA Publishing, 2006. ISBN 80-247-0966-X. info
  • SURYNEK, A., KOMÁRKOVÁ, R., KAŠPAROVÁ, E. Základy sociologického výzkumu. Praha: Management Press, 2001. ISBN 80-7261-038-4. info
  • DISMAN, M. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum, 2000. ISBN 80-246-0139-7. info
  • WONNACOT, T. H., WONNACOT, R. J. Statistika pro obchod a hospodářství. Victoria Publishing, 1997. ISBN 80-85605-09-0. info
  • LAZARSFELD, P. Počátky komunikačního výzkumu. Praha: Karolinum, 1992. ISBN 80-7184-342-3. info
  • LAMSER, V. Komunikace a společnost. Úvod do teorie společenské komunikace. Praha, 1969. ISBN neuvedeno. info
Teaching methods
Skills demonstration
Seminar classes
Assessment methods (in Czech)
Kombinovaná zkouška
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Winter 2007, Summer 2008, Summer 2009, Summer 2010, Summer 2011, Summer 2012, Summer 2014.
  • Enrolment Statistics (Summer 2013, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/opf/summer2013/SVPMSV