EVSBPAND Andragogika

Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
léto 2015
Rozsah
2/1/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Bc. Ing. Lucian Stanescu (cvičící)
Garance
Katedra ekonomie a veřejné správy – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
Kontaktní osoba: Dr. Ing. Ingrid Majerová
Předpoklady
K absolvování předmětu nejsou vyžadovány žádné podmínky a předmět může být zapsán nezávisle na jiných předmětech.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je, aby studenti získali základní vědomosti z oblasti výchovy a vzdělávání dospělých. Na základě osvojených poznatků mohou posluchači v kombinaci s vědomostmi, které získají u jiných kurzů oborů, pracovat s dospělými lidmi v procesu jejich výchovy a vzdělávání. Výuka je realizována ve dvou relativně samostatných i propojených rovinách: v rovině výkladové (přednášky pokrývající klíčové tématické okruhy předmětu) a v rovině analytické (semináře opřené o systematický rozbor vybraných textů z andragogiky).
Osnova
  • 1. Metodický a motivační úvod do předmětu
    2. Filozoficko-historická východiska vzdělávání a výchovy dospělých
    3. Andragogika jako věda
    4. Andragogika a společenská praxe
    5. Dospělý
    6. Úloha biologických a sociálních faktorů ve vývoji osobnosti
    7. Učení, vzdělávání a výchova dospělých
    8. Edukant a edukátor v andragogice
    9. Organizační formy vzdělávání dospělých
    10. Funkce vzdělávání dospělých
    11. Vzdělavatelnost dospělých
    12. Celoživotní vzdělávání
    13. Edukace dospělých v českých zemích

    1. Metodický a motivační úvod do předmětu
    Uvedení do předmětu, motivování studentů, vysvětlení významu a podstaty předmětu, vyřešení základních organizačních záležitostí týkajících se předmětu.
    2. Filozoficko-historická východiska vzdělávání a výchovy dospělých
    Historický pohled na vzdělávání dospělých, dějiny vzdělávání dospělých, kořeny andragogiky.
    3. Andragogika jako věda
    Předmět, význam a úkoly andragogiky. Andragogika, andragogice vědy a jejich místo mezi vědami. Systém andragogiky. Výzkum v andragogice. Interdisciplinarita andragogiky.
    4. Andragogika a společenská praxe
    Vymezení základních pojmů, formy, metody a prostředky vzdělávání dospělých.
    5. Dospělý
    Dospělý jako jeden ze základních andragogických pojmů, různé pohledy na dospělost, členění dospělosti, běžné definice dospělosti z pohledu jednotlivých vědních disciplín. Proces socializace.
    6. Úloha biologických a sociálních faktorů ve vývoji osobnosti
    Úloha biologických faktorů ve vývoji osobnosti. Biologizující pojetí utváření osobnosti. Názory reformní pedagogiky, sociální darwinismus, psychoanalyticky orientovaní pedagogové. Úloha společenského prostředí ve vývoji osobnosti, vztah společenského prostředí a výchovy (vzdělávání), vnější a vnitřní faktory při utváření osobnosti.
    7. Učení, vzdělávání a výchova dospělých
    Učení a vzdělávání. Volba témat, volba metod. Lidské aspekty vzdělávání dospělých. Výchova dospělých a jednotlivé názory na výchovu dospělých.
    8. Edukant a edukátor v andragogice
    Účastník vzdělávání a jeho motivace ke vzdělávání. Pracovníci, lektoři a učitelé ve vzdělávání dospělých.
    9. Organizační formy vzdělávání dospělých
    Distanční vzdělávání, profesní vzdělávání v podnicích a organizacích, zájmové vzdělávání dospělých. Kulturní a kulturně-osvětová práce.
    10. Funkce vzdělávání dospělých
    Kvalifikační, selekční, alokační, integrační funkce vzdělávání dospělých. Přenos kultury, pohled ekonomických věd.
    11. Vzdělavatelnost dospělých
    Problematika vzdělavatelnosti dospělých. Psychologické předpoklady pro vzdělávání
    dospělých. Antropologické předpoklady pro vzdělávání dospělých.
    12. Celoživotní vzdělávání
    Aktuálnost filozofie celoživotního vzdělávání, problematika rekvalifikací v kontextu celoživotního vzdělávání, didaktické dimenze rekvalifikačních procesů.
    13. Edukace dospělých v českých zemích
    Historický pohled na edukaci dospělých v českých zemích. Stručný pohled na vzdělávací tradice. Konstituování základů teorie vzdělávání dospělých v bývalém Československu. Přehled významných odborníků v oblasti vzdělávání dospělých, jejich názory, koncepce a teoretický přínos.
Literatura
    povinná literatura
  • PLAMÍNEK, J. Vzdělávání dospělých. Praha: Grada Publishing, a.s., 2010. ISBN 978-80-247-3235-0. info
  • BENEŠ, M. Andragogika. Praha: Grada Publishing, a.s., 2008. ISBN 978-80-247-2580-2. info
    doporučená literatura
  • VODÁK, J., KUCHARČÍKOVÁ, A. Efektivní vzdělávání zaměstnanců. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3651-8. info
  • KNOWLES, M. S., HOLTON, E. F., SWANSON, R. A. Edukacja dorosłych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN SA, 2009. ISBN 978-83-01-15659-6. info
  • ŠERÁK, M. Zájmové vzdělávání dospělých. Praha: Portál, s.r.o., 2009. ISBN 978-80-7367-551-6. info
  • KALNICKÝ, J. Systémová andragogika. Ostrava: PdF OU, Repronis, 2007. ISBN 978-80-7368-489-1. info
  • MALACH, J., ZAPLETAL, B. Vybrané problémy andragogiky. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2005. ISBN 80-7368-043-2. info
  • FIALA, B. Vybrané kapitoly z andragogiky, pedagogiky a didaktiky. Karviná: OPF SU, 1999. ISBN 80-7248-052-9. info
Výukové metody
Demonstrace dovedností
Seminární výuka
Metody hodnocení
Zápočet
Informace učitele
Minimálně 50% účast na seminářích.
AktivityNáročnost [h]
Ostatní studijní zátěž47
Přednáška26
Seminář13
Zápočet30
Celkem116
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2014, zima 2015, léto 2016, zima 2016, léto 2017, zima 2017, léto 2018, zima 2018, léto 2019.