OPF:TVASANPTSA Tělovýchovné a sportovní aktiv - Informace o předmětu
TVASANPTSA Rekreační a sportovní aktivity
Obchodně podnikatelská fakulta v Karvinéléto 2015
- Rozsah
- 0/0. 3 kr. Ukončení: z.
- Garance
- PaedDr. Jiří Helešic, Ph.D.
Katedra cestovního ruchu a volnočasových aktivit – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné - Předpoklady
- Odpovídající zdravotní stav. K absolvování předmětu nejsou vyžadovány žádné podmínky a předmět může být zapsán nezávisle na jiných předmětech.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Předmět tělovýchovné a sportovní aktivity určený studentům navazujících magisterských studijních programů si klade za cíl navázat na předchozí pohybové zkušenosti . Cílem je propagovat a zprostředkovat pohybově aktivní způsob života i v dospělém věku. Cílem dále je individuální výběr zdravotně orientované tělesné zátěže na základě - zájmu, zdravotního stavu, fyzické kondice, časových možností, předchozí sportovní zkušenosti atd. Nabídka jednotlivých specializací se každým semestrem v jistém rozsahu obměňuje, a to s přihlédnutím k zájmu studentů, sezóně daného sportu, možností materiálního a personálního zabezpečení, výši přidělených finančních prostředků, dosažitelností vhodných prostor pro výuku atd. Pestrost a různorodost nabízených sportovních specializací je hlavní charakteristikou tohoto programu. Dané specializace se v mnoha případech vnitřně dále člení na základní výuku a výkonnostní sportovní trénink, dle úrovně posluchačů i postupnosti výuky. Výuka může mít formu pravidelné semestrální výuky, formu krátkodobých intenzivních soustředění a formu blokové výuky.
- Osnova
- Tělesná zdatnost přestává být v současnosti jednoznačně orientovanou výkonovou kategorií. Ve stále větší míře je chápána jako nezbytný předpoklad pro účelné fungování lidského organismu. Do popředí vystupuje její zdravotní - preventivní působení a její pozitivní vliv na celkovou výkonnost bez striktního rozdělení na pracovní a duševní výkonnost. Velmi je zdůrazňována role tělesné zdatnosti ve spojitosti s redukcí některých negativních dopadů současného životního stylu, často spojených s hypokinézí. Vyšší úroveň tělesné zdatnosti, jako důsledek pravidelně prováděných pohybových aktivit, redukuje některé rizikové faktory civilizačních chorob. Zdravotně orientovaná zdatnost se ve svém důsledku může projevovat jako stav dobrého bytí (well-being), který dovoluje lidem vykonávat kvalitně a s vysokým nasazením nezbytné každodenní aktivity. Z hlediska kultivace zdatnosti je důležité, že její úroveň v dospělosti je rozhodující mírou ovlivňována úrovní zdatnosti v dětském a mládežnickém věku, a to za předpokladu, že tělesně zdatní jedinci pokračují ve fyzicky aktivním životě. Klíčem k úspěchu není jen pohybová aktivita v dětství a mládí, nýbrž setrvání ve fyzicky aktivním životě vhodnými pohybovými činnostmi.
Obsahem předmětu Tělovýchovné a sportovní aktivity jsou především následující specializace: aerobní a kondiční cvičení, aquaerobic, fitnes a kondiční cvičení, kondiční a zdravotní plavání, spining, zdravotní tělesná výchova a rehabilitační cvičení, sebeobrana, aikido, badminton, bowling, stolní tenis, tenis, squash, košíková, kopaná, nohejbal, odbíjená, plážový volejbal, florbal, hokejbal, lední hokej, softbal a basebal, netradiční sporty, šipky, turistika, cyklistika a další dle podmínek.
Vlastní semestrální výuka je členěna na jednotlivé lekce, jež mohou být dle potřeby zařazeny do bloků:
1. Seznámení se s bezpečnostními předpisy pro provádění tělovýchovných aktivit, seznámení se s místními podmínkami, diagnostika úrovně zdravotních a pohybových předpokladů pro danou specializaci.
2.-3. Specifika přípravy organismu na pohybovou zátěž, pravidla sportovních soutěží, nácvik a zdokonalování pohybového rámce dané sportovní specializace.
4. Hra a její význam v životě člověka. Hra s upravenými pravidly.
5.-6. Zdravotně orientovaná tělesná cvičení a rehabilitace jednostranně orientované tělesné aktivity. Nácvik a zdokonalování pohybového rámce dané sportovní specializace.
7. Hry a soutěže dané specializace. Hry s upravenými pravidly.
8.-9. Individuální herní činnosti a participace na kolektivním výkonu. Taktika činností jednotlivce a kolektivu.
10. Hry a soutěže dané specializace.
11. Výkonnostně orientovaný trénink dané specializace. Organizace soutěží a závodů.
12. Hry a soutěže dané specializace.
13. Hry a soutěže dané specializace. Vyhodnocení výuky.
- Tělesná zdatnost přestává být v současnosti jednoznačně orientovanou výkonovou kategorií. Ve stále větší míře je chápána jako nezbytný předpoklad pro účelné fungování lidského organismu. Do popředí vystupuje její zdravotní - preventivní působení a její pozitivní vliv na celkovou výkonnost bez striktního rozdělení na pracovní a duševní výkonnost. Velmi je zdůrazňována role tělesné zdatnosti ve spojitosti s redukcí některých negativních dopadů současného životního stylu, často spojených s hypokinézí. Vyšší úroveň tělesné zdatnosti, jako důsledek pravidelně prováděných pohybových aktivit, redukuje některé rizikové faktory civilizačních chorob. Zdravotně orientovaná zdatnost se ve svém důsledku může projevovat jako stav dobrého bytí (well-being), který dovoluje lidem vykonávat kvalitně a s vysokým nasazením nezbytné každodenní aktivity. Z hlediska kultivace zdatnosti je důležité, že její úroveň v dospělosti je rozhodující mírou ovlivňována úrovní zdatnosti v dětském a mládežnickém věku, a to za předpokladu, že tělesně zdatní jedinci pokračují ve fyzicky aktivním životě. Klíčem k úspěchu není jen pohybová aktivita v dětství a mládí, nýbrž setrvání ve fyzicky aktivním životě vhodnými pohybovými činnostmi.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/opf/leto2015/TVASANPTSA