PEMBPMEL Mezinárodní logistika

Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
léto 2016
Rozsah
2/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Šárka Čemerková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Šárka Čemerková, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Šárka Čemerková, Ph.D.
Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
Kontaktní osoba: Ing. Žaneta Rylková, Ph.D.
Předpoklady
LOGBALOG Logistics || LOGBPLOG Logistika || PEMBALGK Logistics || PEMBALOG Logistics || PEMBPLGK Logistika || PEMBPLOG Logistika
Předmět je podmíněn absolvováním předmětu Logistika.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Zvládnout základní pojmy a přístupy využívané v mezinárodní logistice. Identifikovat kontrolovatelné a nekontrolovatelné faktory ovlivňující globální logistické činnosti, poznat hlavní strategie mezinárodní distribuce, vysvětlit elementy spojené s řízením mezinárodní logistiky, identifikovat hlavní organizační, řídící a finanční problémy spojené s globální logistikou.
Osnova
  • 1. Vymezení mezinárodní logistiky
    2. Význam mezinárodních obchodních vztahů.
    3. Strategie v mezinárodních distribučních kanálech
    4. Řízení mezinárodní logistiky
    5. Řízení vývozu a dovozu
    6. Podmínky ekonomického chování v mezinárodním prostředí
    7. Charakter logistiky na mezinárodních trzích
    8. Vztah mezinárodní logistiky a dopravy
    9. Organizace mezinárodní přepravy
    10. Právní aspekty z mezinárodního hlediska
    11. Možnosti optimalizace logistických řetězců na mezinárodních trzích
    12. Zajištění mezinárodních logistických systémů informacemi
    13. Mezinárodní aspekty logistiky v českém prostředí
    Anotace jednotlivých přednášek:
    1. Pojem a význam mezinárodní logistiky. Vývoj a důvody internacionalizace. Trend internacionalizace. Porovnání vnitrostátní a mezinárodní logistiky.
    2. Vývoj vztahů na mezinárodních trzích. Teritoriální struktura mezinárodního obchodu. Komoditní struktura mezinárodního obchodu. Mezinárodní organizace.
    3. Rozhodování firmy o vstupu na mezinárodní trh. Průzkum a výběr zahraničních trhů. Faktory ovlivňující vstup podniku na mezinárodní trh.
    4. Zdroje mezinárodních konkurenčních výhod. Překážky mezinárodní konkurence. Strategické inovace stimulující globalizaci. Proces řízení mezinárodní logistiky. Účastníci mezinárodních logistických transakcí.
    5. Přímý vývoz. Prostřednické vztahy. Obchodní zastoupení. Exportní aliance. Vývozní zprostředkovatelé. Zasílatelé na mezinárodním trhu.
    6. Životní cyklus produktu a náklady času. Mezinárodní aspekty zákaznického servisu. Cenová politika na zahraničních trzích. Cla a celní řízení.
    7. Integrace trhů. Trendy a logistické strategie v Evropě. Charakter logistiky v severní Americe. Charakter logistiky východního tichomoří (Čína, Japonsko).
    8. Provázanost mezinárodní logistiky a dopravy. Řízení a organizace mezinárodní dopravy. Význam dopravy v mezinárodním obchodě. Vybrané problémy mezinárodní dopravy.
    9. Přepravní služby. Smluvní zajištění přepravních operací. Třetí strany - zprostředkovatelé přepravních služeb. Náklady mezinárodní přepravy. Intermodální a bimodální přeprava.
    10. Exportní rizika. Dokumenty v mezinárodním obchodě. Platební podmínky. Dodací podmínky - INCOTERMS. Ekonomické a bezpečnostní předpisy.
    11. Propojení mezinárodních logistických strategií se strategií podniku. Principy plánování v mezinárodní logistice. Kritické faktory mezinárodní logistiky.
    12. Logistický informační systém jako faktor konkurence v mezinárodním prostředí. Integrace logistických řídicích systémů v mezinárodním měřítku. Finanční aspekty rozhodování.
    13. Vliv globalizace na české podniky. Vlivy globalizace v oblasti logistiky. Dopad mezinárodních podmínek podnikání na české logistické prostředí.
Literatura
    povinná literatura
  • SVATOŠ, M. a kol. Zahraniční obchod teorie a praxe. Praha: Grada Publishing, 2009. ISBN 978-80-247-2708-0. info
  • PERNICA, P. Logistika pro 21. století. Praha: Radix, 2004. ISBN 80-86031-59-4. info
  • PICHANIČ, M. Mezinárodní management a globalizace. Praha: C.H. Beck, 2004. ISBN 80-7179-886-X. info
  • NOVÁK, R. Mezinárodní kamionová doprava PLUS. Praha: ASPI, 2003. ISBN 80-86395-53-7. info
  • MACHKOVÁ, H., ČERNOHLÁVKOVÁ, E., SATO, A a kol. Mezinárodní obchodní operace. Praha: Grada Publishing, 2003. ISBN 80-247-0686-5. info
  • NĚMEC, F. Logistické procesy. Karviná: OPF SU, 2001. ISBN 80-7248-128-2. info
    doporučená literatura
  • BERNDT, R., ALTOBELLI, C., F., DANDER, M. Mezinárodní marketingový management. Brno: Computer Press, 2007. ISBN 978-80-251-1641-8. info
  • PIERRE, A., DAVID, P. A., RICHARD, D. International Logistics: The Management Of International Trade Operations. Non-Approval Trade, 2006. ISBN 978-075-9395-732. info
  • PERNICA, P. Logistika pro 21. století - 2. díl. Praha:Radix, 2005. ISBN 80-86031-59-4. info
  • PERNICA, P. Logistika pro 21. století - 3. díl. Praha: Radix, 2005. ISBN 80-86031-59-4. info
  • DONALD, C., WATERS, J. Global Logistics and Distribution Planning. Strategie for Management. London: Kogan Page Limited, 2003. ISBN 0-7494-3930-0. info
  • DONALD. C., WATERS, J. Global Logistics and Distribution Planning. Strategie for Management. London: Kogan Page Limited, 2003. ISBN 0-7494-3930-0. info
Výukové metody
Demonstrace dovedností
Seminární výuka
Metody hodnocení
Písemná zkouška
Informace učitele
Absolvování přednášek. Aktivní účast na semináři 60%. Ve zkouškovém období v řádně vypsaném termínu vykonají posluchači závěrečný test. Student může za semestr získat 100 bodů (60 bodů za závěrečný test a 40 bodů za aktivní účast na seminářích). Výsledné hodnocení: A: 93-100 bodů, B: 85-92 bodů, C: 76-84 bodů, D: 68-75 bodů, E: 60-67 bodů, F: 0-59 bodů.
AktivityNáročnost [h]
Ostatní studijní zátěž38
Přednáška26
Seminář13
Zkouška40
Celkem117
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2015, léto 2017, léto 2018.