OPF:PEMNKSTM Strategický management - Informace o předmětu
PEMNKSTM Strategický management
Obchodně podnikatelská fakulta v Karvinéléto 2017
- Rozsah
- Přednáška 12 HOD/SEM. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Ing. Šárka Zapletalová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
Kontaktní osoba: Ing. Šárka Zapletalová, Ph.D. - Předpoklady
- K absolvování předmětu nejsou vyžadovány žádné podmínky a předmět může být zapsán nezávisle na jiných předmětech.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Ekonomika podnikání v obchodě a službách (program OPF, N_EKOMAN)
- Marketing a management (program OPF, N_EKOMAN)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit studenty s podstatou strategického managementu definovaného jako řada rozhodnutí a aktivit, jejichž výsledkem je tvorba a aplikace strategických plánů podnikatelských společností, které umožní dosažení cílů těchto společností. Dále pak s funkcemi a chováním vrcholových řídících orgánů top managementu podnikatelských společností, kteří jsou ve sféře managementu tvorby a realizace strategických rozhodnutí.
- Osnova
- Struktura výkladu:
1. Úvod do strategického managementu a úloha vrcholového (top) managementu
2. Chápání strategického managementu jako procesu
3. Program vývojových trendů světa - charakteristika, využitelnost, přesnost
4. Rozvojová vize firmy, poslání firmy a stanovení cílů strategie
5. Analýza vnějšího vzdáleného i blízkého prostředí ovlivňujícího strategii firmy
6. Analýza vnitřního prostředí firmy vedoucí k určení síly a slabosti firmy
7. Finanční analýza ve vazbě na strategii firmy, určení metod strategické kontroly a plánování investic
8. Hodnocení nadnárodního prostředí jako prostoru globalizace ekonomiky
9. Volba a typy strategií, funkční strategie, typologie strategických přístupů
10. Riziko a podnikatelská krize v podmínkách tvorby strategie firmy
11. Postup implementace strategie, případové studie
12. Současné manažerské přístupy k řízení jako součást strategie firmy
13. Strategie územního celku.
1. Úvod do strategického managementu a úloha vrcholového (top) managementu
Podstata a význam strategického managementu, jeho dimenze, úrovně strategie, základní prvky strategického managementu, tvůrci strategie (top management), cíle strategického managementu, charakteristika komponent strategického managementu.
2. Chápání strategického managementu jako procesu
Charakteristika struktury strategického managementu jako procesu. Popis strukturálních vazeb prvků strategického managementu jako procesu a sekvence jejich interakcí.
3. Program vývojových trendů světa - charakteristika, využitelnost, přesnost
Prognostika jako vědecký podklad strategií, techniky prognózování. Základní globální problémy světa a hlavní vývojové směry současnosti.
4. Rozvojová vize firmy, poslání firmy a stanovení cílů strategie
Definování a význam vize podniku. Určení filozofie firmy a zpracování poslání (mise) podniku. Stanovení organizačních cílů strategie a jejich základní charakteristika v obecné formě (SMART).
5. Analýza vnějšího vzdáleného i blízkého prostředí ovlivňujícího strategii firmy
Charakteristika vzdáleného okolí podnikatelské společnosti. Charakteristika bezprostředního okolí.
6. Analýza vnitřního prostředí firmy vedoucí k určení síly a slabostí firmy
Charakteristika interní analýzy, aplikace různých metod analýzy. Chápání interní analýzy jako procesu. Identifikace interních strategických faktorů a jejich hodnocení.
7. Finanční analýza ve vazbě na strategii firmy, určení metod strategické kontroly a plánování investic
Významnost finanční analýzy, její cíle, metodika. Analýza zadluženosti, analýza rentability, ukazatelé řízení aktiv, identifikace solventnosti a ziskovosti. Význam strategické kontroly, postupy. Investiční politika jako nová součást strategie.
8. Hodnocení nadnárodního prostředí jako prostoru globalizace ekonomiky
Strategické požadavky nadnárodních společností. Důvody nadnárodního propojení společností. Komplexnost nadnárodního prostředí. Problémy řízení nadnárodní společnosti.
9. Volba a typy strategií, funkční strategie, typologie strategických přístupů
Varianty strategií podnikání podnikatelského subjektu. Základní typologie strategických přístupů. Jednotlivé typy funkčních strategií.
10. Riziko a podnikatelská krize v podmínkách tvorby strategie firmy
Definice a rozdělení rizika, způsoby snižování rizika. Risk management. Podnikatelská krize, její podstata a dynamika řízení. Krizový plán firmy.
11. Postup implementace strategie, případové studie
Implementace strategie. Řízení strategické změny, dopady na organizační uspořádání, styl vedení, úprava komunikace. Způsob kon
- Struktura výkladu:
- Literatura
- povinná literatura
- GUINN, A., KRATOCHVÍL, O., MATUŠÍKOVÁ, I. Strategický management. Kunovice: Evropský polytechnický institut, 2007. ISBN 978-80-7314-125-7. info
- LEDNICKÝ, V. Strategické řízení. Ostrava: Repronis, 2006. ISBN 80-7329-131-2. info
- KEŘKOVSKÝ, M. VYKYPĚL, O. Strategické řízení. Teorie pro praxi. Praha: C.H. Beck, 2003. ISBN 80-7179-578-X. info
- doporučená literatura
- MICHALKO, M. Strategický management. Ostrava: VŠP, 2007. ISBN 80-86764-60-5. info
- ZADRAŽILOVÁ, D. Mezinárodní management. Praha: Oeconomia, 2004. ISBN 80-245-0683-1. info
- JIRÁSEK, J. A. Strategie. Umění podnikatelských vítězství. Praha: Professional Publishing, 2003. ISBN 80-86419-22-3. info
- ŠMÍDA, F. Strategie v podnikové praxi. Praha: Professional Publishing, 2003. ISBN 80-86419-41-X. info
- LEDNICKÝ, V. Tvorba strategie územního celku. Ostrava: VŠB, 2003. ISBN 80-248-0468-9. info
- SOUČEK, Z. Úspěšné zavádění strategického řízení firmy. Praha: Professional Publishing, 2003. ISBN 80-86419-47-9. info
- GRANT, R. M. Contemporary Strategy Analysis. Chichestert: John Wiley, 2001. ISBN 978-0-470-74710-0. info
- KAPLAN, R. S., NORTON, D. P. Balanced Scorecard. Strategický systém měření výkonnosti podniku. Praha: Management Press, 2000. ISBN 80-7261-032-5. info
- LEDNICKÝ, V. Strategický management. 1. vyd. Ostrava: AJAK, 2000. ISBN 80-7048-019-X. info
- DOLAN, R. J. Strategic Marketing Management. Boston: Harvard Business School Publications, 1998. ISBN 95-5432. info
- COLENSO, M. Strategic Skills for Line Managers. Great Britain: Planta Tree, 1998. ISBN 0-7506-3982-2. info
- PORTER, M. E. Konkurenční strategie. Praha: Victoria Publishing, 1994. ISBN 80-85605-11-2. info
- PORTER, M. E. Konkurenční výhoda. Praha: Victoria Publishing, 1994. ISBN 80-85605-12-0. info
- KOONTZ, H., WEIHRICH, H. Management. Praha: Victoria Publishing, 1994. ISBN 80-85605-45-7. info
- Výukové metody
- Přednáška s aktivizací
Přednáška s diskusí
Individuální konzultace
Laboratorní praktika
Samostudium studentů - Metody hodnocení
- Známkou
Kombinovaná zkouška - Informace učitele
- https://elearning.opf.slu.cz/course/view.php?id=171
Průběžný test (minimální úspěšnost je 70%).
Zkouška kombinovaná.
Aktivity Náročnost [h] Konzultace 6 Ostatní studijní zátěž 65 Přednáška 6 Zkouška 40 Celkem 117 - Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (léto 2017, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/opf/leto2017/PEMNKSTM