EVSKKAP Kariérové poradenství

Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
léto 2018
Rozsah
Přednáška 8 HOD/SEM. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Dagmar Svobodová, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Dagmar Svobodová, Ph.D.
Katedra ekonomie a veřejné správy – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
Kontaktní osoba: Dr. Ing. Ingrid Majerová
Předpoklady
K absolvování předmětu nejsou vyžadovány žádné podmínky a předmět může být zapsán nezávisle na jiných předmětech.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Předmět seznamuje studenty s kariérovým poradenstvím jako se specifickým typem poradenství, jeho systémy ve vybraných zemích Evropské unie (EU) a České asociaci koučů, profesní kariérou jako poradenskou kategorií podle životní dráhy klienta, diagnostikou poradenské práce v kariérovém poradenství a způsoby realizace profesní kariéry ve firmách. Sleduje kariérové poradenství jako poradenské aktivity klientům v pojetí gender a odborný rozvoj kariérových poradců v pojetí interaktivních výcvikových programů. Přispívá k pochopení kariérového poradenství jako reflexivního procesu s cílem vytvořit osobní akční program profesní kariéry. Učí srovnávat kvalifikační úroveň lidských zdrojů ve vybraných zemích EU podle sledovaných ukazatelů a orientuje se v poradenské intervenci z hlediska systemického pojetí. Klade důraz na přípravu studentů k osobnímu prosazení na trhu práce a týmovou spolupráci.
Osnova
  • 1. Úvod do kariérového poradenství
    2. Systémy kariérového poradenství
    3. Etapizace a stadia profesní kariéry
    4. Realizace profesní kariéry
    5. Diagnostika kariérového poradenství
    6. Gender v kariérovém poradenství
    7. Profesní kariéra ve firmách
    8. Odborný rozvoj kariérového poradce
    9. Klient v kariérovém poradenství
    10. Poradenská intervence v kariérovém poradenství
    11. Kariérové poradenství jako reflexivní proces
    12. Kvalifikační úroveň lidských zdrojů Evropské unie
    13. Aplikace modelu "Praktické kariérové poradenství"

    1. Úvod do kariérového poradenství
    Kariérové poradenství jako specifický typ poradenství. Kariérové poradenství jako nástroj k osobnímu prosazení na trhu práce. Kariérové poradenství jako nástroj týmové spolupráce.
    2. Systémy kariérového poradenství
    Systémy kariérového poradenství ve vybraných zemích Evropské unie. Systém kariérového poradenství v České asociaci koučů. Systém vybraných poradenských aktivit (e-counselling, tutoring, coaching).
    3. Etapizace a stadia profesní kariéry
    Profesní kariéra jako poradenská kategorie. Etapizace profesní kariéry v pojetí životní dráhy klienta. Stadia profesní kariéry (adolescence, raná, střední a pozdní dospělost, stárnutí a stáří).
    4. Realizace profesní kariéry
    Strategie rozhodování o profesní kariéře. Osobní audit a osobní SWOT analýza. Formování a realizace cílů profesní kariéry.
    5. Diagnostika kariérového poradenství
    Diagnostické metody s hodnotícími stupnicemi. Explorační metoda s kvalitativní a kvantitativní interpretací. Metodologie kritických případů.
    6. Gender v kariérovém poradenství
    Genderové stereotypy na trhu práce. Rovné příležitosti chlapců a dívek ve vzdělání. Zákon o zaměstnanosti a rovné příležitosti mužů a žen v zaměstnání.
    7. Profesní kariéra ve firmách
    Typologie firemní kultury a procesy jejího řízení. Strategie zaměstnání lidí v mezinárodním firemním prostředí. Hodnocení interkulturální rozdílnosti profesních kariér ve firmách.
    8. Odborný rozvoj kariérového poradce
    Sebezkušenostní výcviky se skupinou (teambuilding). Výcvik sociálních a manažerských dovedností. Možnosti interaktivních tréninků (prožitková pedagogika, indoorové a outdoorové aktivity).
    9. Klient v kariérovém poradenství
    Klient z hlediska temperamentu a vztahu. Klient z hlediska stylu učení. Klient z hlediska profese (specialista, manažér, podnikatel, politik).
    10. Poradenská intervence v kariérovém poradenství
    Teoretická východiska poradenské intervence (biologie, sociologie, filosofie, psychologie).
    Metodika systemické poradenské intervence. Dojednávání zakázky poradenské intervence.
    11. Kariérové poradenství jako reflexivní proces
    Sebereflexe a sebehodnocení. Reflexe na skupinová setkání a jejich hodnocení. Reflexe manažerských a sociálních dovedností s cílem vytvořit osobní akční program profesní kariéry.
    12. Kvalifikační úroveň lidských zdrojů Evropské unie
    Vzdělávaní v EU k zvyšování kvalifikační úrovně lidských zdrojů. Metody srovnávání konkurenceschopnosti lidských zdrojů. Ukazatele konkurenceschopnosti lidských zdrojů.
    13. Aplikace modelu "Praktické kariérové poradenství"
    Identifikace potřeb klienta, jeho zdrojů a možností. Stanovení životních cílů a tvorba osobního akčního programu profesní kariéry. Sledování, vyhodnocování akčního programu a způsob realizace profesní kariéry.
Literatura
    povinná literatura
  • SCHERREROVÁ, D. Vybrané kapitoly z kariérového poradenství. Karviná: SU OPF, 2003. ISBN 80-7248-179-7. info
  • NILSSON, P., AKERBLOM, P. Kariérové poradenství. Poradenská metoda budoucnosti. Praha: NVF, 2002. ISBN 80-238-8363-1. info
    doporučená literatura
  • KEIRSEY, D., BATES, M. Jaký jste typ osobnosti. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1425-6. info
  • JANEBOVÁ, R. Sociální problémy z aspektu gender. Hradec Králové: UHK, 2006. ISBN 80-70-41-512. info
  • HERMOCHOVÁ, S. Teambuilding. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1155-9. info
  • KOLAJOVÁ, L. Týmová spolupráce. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1764-6. info
  • PARMA, P. Umění koučovat. Praha: Alfa Publishing, 2006. ISBN 80-86851-63-X. info
  • TEMPLAR, R. Sto zlatých pravidel pro úspěšnou kariéru. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-1299-7. info
  • JAROŠOVÁ, E. a kol. Trénink sociálních a manažerských dovedností. Praha: Management Press, 2005. ISBN 80-7261-135-6. info
  • DÖLZ, S. Jak se úspěšně prosadit. Praha: Grada, 2004. ISBN 80-247-1073-0. info
  • SCHLIPPE, A., SCHWEITZER, J. Systemická terapie a poradenství. Brno: Cesta, 2001. ISBN 80-7295-013-4. info
Výukové metody
Individuální konzultace
Demonstrace dovedností
Samostudium studentů
Metody hodnocení
Kombinovaná zkouška
Informace učitele
1 x test v průběhu výuky, ústní zkouška v podobě koučovacího pohovoru s hodnocením aplikovaného podle systému ECTS
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2019.