PEMBAMAN Management

Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
léto 2018
Rozsah
3/0/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Ing. Werner Bernatík, Ph.D. (přednášející)
Garance
Ing. Šárka Zapletalová, Ph.D.
Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
Kontaktní osoba: Ing. Šárka Zapletalová, Ph.D.
Předpoklady
K absolvování předmětu nejsou vyžadovány žádné podmínky a předmět může být zapsán nezávisle na jiných předmětech.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty s podstatou a významem managementu a jeho interdisciplinární charakteristikou, dále poskytnout stručný přehled vývoje i současného stavu této disciplíny. Pozornost se soustřeďuje na obsahovou náplň manažerských funkcí (základních, průběžných a zabezpečovacích), na manažerské jednání. Management je chápán jako systém (organická jednota struktury a procesu řízení). Součástí je vymezení poslání manažera, stylů a principů řízení s vazbou na využívání moderních informačních technologií a komunikaci v systémech řízení.
Osnova
  • 1. Vymezení pojmu management, funkce a členění managementu. Manažerská odpovědnost, charakteristika manažera a jeho role. Typy manažerů v průběhu vývoje firmy.
    Manažer, jeho činnosti, vlastnosti, role a odpovědnost. Obsahový význam pojmu management.
    2. Vývoj managementu, charakteristika jeho vývoje a přínosů pro dnešek
    Vývojové etapy managementu - předovojová etapa řízení, klasická teorie řízení, neoklasická teorie řízení. Hlavní představitelé jednotlivých etap.
    3. Moderní směry vývoje managementu, současný management a jeho metody
    Moderní teorie managementu, pragmatický přístup, empirický přístup, participační přístupy. Současné metody řízení.
    4. Systémy řízení podniku, tvorba organizačních struktur v podniku
    Vymezení systému řídícího a řízeného. Řídící systém. Základy procesu organizování, tvar organizace, organizační struktury.
    5. Charakteristika procesu řízení - základní manažerské funkce
    Vymezení základní manažerských funkcí - plánování, organizování, operativní řízení a kontrola.
    6. Charakteristika procesu řízení - průběžné a zabezpečovací funkce
    Vymezení a charakteristika funkcí průběžných a funkcí zabezpečovacích.
    7. Strategický management, jeho postavení a cíle v řízení organizace. Volba strategií a jejich implementace.
    Vymezení pojmu strategie, podstata, funkce. Vývoj a tvorba strategie podniku. Charakteristika strategického managementu.
    8. Riziko a krize v podnikání, efektivní komunikace a proces kontroly. Rizikový lidský faktor. Krizový management a jeho význam.
    Pojem riziko a jeho členění, podnikatelské riziko. Krize, její definice, příčiny, projevy. Krizový management.
    9. Základy etiky v řízení a podniková kultura, etický kodex a projevy podnikové kultury
    Etika a morálka. Etika v podnikání, etický kodex podniku. Podniková kultura - definice, význam, prvky, projevy, změny podnikové kultury.
    10. Management inovací a informační management
    Pojetí inovací podle Zelené knihy EU. Inovace - typologie, zdroje a potřeby inovací. Informační management, jeho význam, poslání, informační technologie v podniku.
    11. Specifické formy managementu (management jakosti, ekologický management)
    Systémy řízení jakosti, základní přístupy managementu jakosti. Pojem Environmental Management System, zavádění do praxe.
    12. Některé specifické znaky managementu v USA, Japonsku a Evropě, jejich porovnání. Podnikatelské prostředí současnosti a jeho vliv na vývoj managementu. Speciální formy managementu.
    Společné znaky a rozdílnosti v managementu uvedených systémů. Vliv podnikatelského prostředí na vývoj managementu.
    13. Metoda Balanced Scorecard
    Metoda Balanced Scorecard - význam, využití, charakteristika, perspektivnost metody. Ukazatelé finanční, zákazníků, interních procesů, inovací.
Literatura
    povinná literatura
  • GREY, Ch., WILLMOTT, H. Critical Management Studies. Oxford: Oxford University Press, 2005. ISBN 0-19-928608-6. info
  • FARNHAM, D. Managing in a Strategic Business Context. London: Chartered Institute of Personnel and Dev, 2005. ISBN 978-0-85292-998-8. info
  • COLE, G. A. Management. Theory and Practice. London: Thomson Learning, 2004. ISBN 1-84480-088-1. info
  • GIBSON, J. L., IVANCEVICH, J. M., DONNELLY, J. H. Management: principles and functions,4th ed. Homewood: Illinois, 1989. ISBN 0-256-06671-X. info
    doporučená literatura
  • FISHER, K., FISHER, M. D. The Distance Manager. New York: McGraw-Hill, 2010. ISBN 0-07136065-4. info
  • GREENBERG, J., BARON, R.A. Behavior in Organizations. Prentice Hall: Upper Saddle River, 2003. ISBN 0-13-111592-8. info
  • BURNS, P. Entrepreneurship and Small Business. Hampshire UK: Palgrave Publisher Ltd., 2001. ISBN 0-333-91474-0. info
Výukové metody
Individuální konzultace
Demonstrace dovedností
Samostudium studentů
Metody hodnocení
Známkou
Kombinovaná zkouška
Vyučovací jazyk
Angličtina
Informace učitele
Průběžný test (minimální úspěšnost 60%).
Semestrální práce (téma a rozsah budou určeny nejpozději do 3. výukového týdne).
Zkouška kombinovaná.

AktivityNáročnost [h]
Ostatní studijní zátěž38
Přednáška39
Zkouška40
Celkem117
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2019.