OPF:EVSBPAND Andragogika - Informace o předmětu
EVSBPAND Andragogika
Obchodně podnikatelská fakulta v Karvinéléto 2019
- Rozsah
- 2/1/0. 4 kr. Ukončení: z.
- Garance
- Katedra ekonomie a veřejné správy – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
Kontaktní osoba: Dr. Ing. Ingrid Majerová - Předpoklady
- K absolvování předmětu nejsou vyžadovány žádné podmínky a předmět může být zapsán nezávisle na jiných předmětech.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je, aby studenti získali základní vědomosti z oblasti výchovy a vzdělávání dospělých. Na základě osvojených poznatků mohou posluchači v kombinaci s vědomostmi, které získají u jiných kurzů oborů, pracovat s dospělými lidmi v procesu jejich výchovy a vzdělávání. Výuka je realizována ve dvou relativně samostatných i propojených rovinách: v rovině výkladové (přednášky pokrývající klíčové tématické okruhy předmětu) a v rovině analytické (semináře opřené o systematický rozbor vybraných textů z andragogiky).
- Osnova
- 1. Metodický a motivační úvod do předmětu
2. Filozoficko-historická východiska vzdělávání a výchovy dospělých
3. Andragogika jako věda
4. Andragogika a společenská praxe
5. Dospělý
6. Úloha biologických a sociálních faktorů ve vývoji osobnosti
7. Učení, vzdělávání a výchova dospělých
8. Edukant a edukátor v andragogice
9. Organizační formy vzdělávání dospělých
10. Funkce vzdělávání dospělých
11. Vzdělavatelnost dospělých
12. Celoživotní vzdělávání
13. Edukace dospělých v českých zemích
1. Metodický a motivační úvod do předmětu
Uvedení do předmětu, motivování studentů, vysvětlení významu a podstaty předmětu, vyřešení základních organizačních záležitostí týkajících se předmětu.
2. Filozoficko-historická východiska vzdělávání a výchovy dospělých
Historický pohled na vzdělávání dospělých, dějiny vzdělávání dospělých, kořeny andragogiky.
3. Andragogika jako věda
Předmět, význam a úkoly andragogiky. Andragogika, andragogice vědy a jejich místo mezi vědami. Systém andragogiky. Výzkum v andragogice. Interdisciplinarita andragogiky.
4. Andragogika a společenská praxe
Vymezení základních pojmů, formy, metody a prostředky vzdělávání dospělých.
5. Dospělý
Dospělý jako jeden ze základních andragogických pojmů, různé pohledy na dospělost, členění dospělosti, běžné definice dospělosti z pohledu jednotlivých vědních disciplín. Proces socializace.
6. Úloha biologických a sociálních faktorů ve vývoji osobnosti
Úloha biologických faktorů ve vývoji osobnosti. Biologizující pojetí utváření osobnosti. Názory reformní pedagogiky, sociální darwinismus, psychoanalyticky orientovaní pedagogové. Úloha společenského prostředí ve vývoji osobnosti, vztah společenského prostředí a výchovy (vzdělávání), vnější a vnitřní faktory při utváření osobnosti.
7. Učení, vzdělávání a výchova dospělých
Učení a vzdělávání. Volba témat, volba metod. Lidské aspekty vzdělávání dospělých. Výchova dospělých a jednotlivé názory na výchovu dospělých.
8. Edukant a edukátor v andragogice
Účastník vzdělávání a jeho motivace ke vzdělávání. Pracovníci, lektoři a učitelé ve vzdělávání dospělých.
9. Organizační formy vzdělávání dospělých
Distanční vzdělávání, profesní vzdělávání v podnicích a organizacích, zájmové vzdělávání dospělých. Kulturní a kulturně-osvětová práce.
10. Funkce vzdělávání dospělých
Kvalifikační, selekční, alokační, integrační funkce vzdělávání dospělých. Přenos kultury, pohled ekonomických věd.
11. Vzdělavatelnost dospělých
Problematika vzdělavatelnosti dospělých. Psychologické předpoklady pro vzdělávání
dospělých. Antropologické předpoklady pro vzdělávání dospělých.
12. Celoživotní vzdělávání
Aktuálnost filozofie celoživotního vzdělávání, problematika rekvalifikací v kontextu celoživotního vzdělávání, didaktické dimenze rekvalifikačních procesů.
13. Edukace dospělých v českých zemích
Historický pohled na edukaci dospělých v českých zemích. Stručný pohled na vzdělávací tradice. Konstituování základů teorie vzdělávání dospělých v bývalém Československu. Přehled významných odborníků v oblasti vzdělávání dospělých, jejich názory, koncepce a teoretický přínos.
- 1. Metodický a motivační úvod do předmětu
- Literatura
- povinná literatura
- PLAMÍNEK, J. Vzdělávání dospělých. Praha: Grada Publishing, a.s., 2010. ISBN 978-80-247-3235-0. info
- BENEŠ, M. Andragogika. Praha: Grada Publishing, a.s., 2008. ISBN 978-80-247-2580-2. info
- doporučená literatura
- VODÁK, J., KUCHARČÍKOVÁ, A. Efektivní vzdělávání zaměstnanců. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3651-8. info
- KNOWLES, M. S., HOLTON, E. F., SWANSON, R. A. Edukacja dorosłych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN SA, 2009. ISBN 978-83-01-15659-6. info
- ŠERÁK, M. Zájmové vzdělávání dospělých. Praha: Portál, s.r.o., 2009. ISBN 978-80-7367-551-6. info
- KALNICKÝ, J. Systémová andragogika. Ostrava: PdF OU, Repronis, 2007. ISBN 978-80-7368-489-1. info
- MALACH, J., ZAPLETAL, B. Vybrané problémy andragogiky. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2005. ISBN 80-7368-043-2. info
- FIALA, B. Vybrané kapitoly z andragogiky, pedagogiky a didaktiky. Karviná: OPF SU, 1999. ISBN 80-7248-052-9. info
- Výukové metody
- Demonstrace dovedností
Seminární výuka - Metody hodnocení
- Zápočet
- Informace učitele
- Minimálně 50% účast na seminářích.
Aktivity Náročnost [h] Ostatní studijní zátěž 47 Přednáška 26 Seminář 13 Zápočet 30 Celkem 116 - Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/opf/leto2019/EVSBPAND