OPF:PEMNPMFS Marketing finančních služeb - Informace o předmětu
PEMNPMFS Marketing finančních služeb
Obchodně podnikatelská fakulta v Karvinéléto 2019
- Rozsah
- 2/1/0. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Ing. Kateřina Matušínská, Ph.D. (přednášející)
Ing. Veronika Kopřivová, Ph.D. (cvičící)
Ing. Kateřina Matušínská, Ph.D. (cvičící) - Garance
- Ing. Kateřina Matušínská, Ph.D.
Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
Kontaktní osoba: Ing. Kateřina Matušínská, Ph.D. - Předpoklady
- K absolvování předmětu nejsou vyžadovány žádné podmínky a předmět může být zapsán nezávisle na jiných předmětech.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Seznámit studenty se specifickými problémy marketingu služeb finančního sektoru. Předmět upřesňuje specifika finanční služby a marketingového mixu ve finančních službách-7P. Pozornost je také věnována chování zákazníků, segmentaci finančního trhu, marketingovému výzkumu, tvorbě marketingové strategie a problematice budování dlouhodobých a vzájemně prospěšných vztahů se zákazníky - CRM.
- Osnova
- 1. Úloha marketingu ve finančních službách
2. Chování zákazníků a segmentace finančního trhu
3. Produkt - finanční služba
4. Marketing platebních karet
5. Cenová tvorba ve finančních službách
6. Distribuce finančních služeb a materiální prostředí finanční pobočky
7. Marketingová komunikace v oblasti finančních služeb-1.část
8. Marketingová komunikace v oblasti finančních služeb-2.část
9. Lidský faktor ve finančních službách
10. Procesy v oblasti finančních služeb
11. Marketingové plánování a strategie v oblasti finančních služeb
12. Marketingový výzkum finančních služeb
13. Aktivní vztah k finanční klientele - CRM
1. Definování finančního marketingu a trhu. Marketing služeb, vlastnosti a klasifikace služeb. Marketingový mix ve službách - 7P. Subjekty na finančním trhu. Současné trendy ve finančních službách.
2. Prostředí finančních služeb. Segmentace finančního trhu, marketingový trojúhelník. Positioning a repositioning finančních produktů. Chování zákazníků - hierarchie finančních potřeb, rozhodovací proces nákupu finanční služby.
3. Definování finanční služby. Klasifikace a prvky finanční služby. Management finančních služeb. Produktový mix finanční instituce. Nástroje produktové politiky. Životní cyklus finančních produktů. Vývoj a cíle nových produktů na finančním trhu.
4. Základní pojmy. Definování, výhody, historie a druhy platebních karet. Odcizení a ztráta platební karty (stoplistace, blokace). Nové trendy a technologie v oblasti platebních karet (biometrické identifikační metody).
5. Definování, druhy cen. Cenové cíle. Metody a faktory tvorby ceny. Cenová strategie a taktika. Cenová elasticita. Package ve finančních službách.
6. Definování distribuční problematiky. Faktory ovlivňující volbu distribuční strategie, typy distribučních strategií a kanálů. Úkoly a typy finančních poboček. Zřízení nové pobočky. Nové distribuční trendy - technologická distribuce. Materiální prostředí finanční instituce, prostorové a emocionální efekty barev.
7. Marketingová komunikace - 1. část - Cíle marketingové komunikace, komunikační proces. Základní terminologie v oblasti marketingové komunikace. Legislativní omezení prezentace finančních produktů. Komunikační mix finanční instituce.
8. Marketingová komunikace - 2. část - Emoce a doporučovatelé ve finanční reklamě. Podniková identita a image finanční instituce. Nové trendy v oblasti MK a jejich aplikace ve finanční sféře.
9. Interní marketing finanční instituce a jeho cíle, funkční kvalita, zvyšování kvality zaměstnanců, kontrolní systémy. Kategorizace zaměstnanců finanční instituce. Úkoly, aktivity, schopnosti a vlastnosti prodejců v marketingovém procesu. Psychologie osobního prodeje, význam neverbální komunikace.
10. Definování a kategorizace procesů. Zapojení klienta do procesů, vyřizování stížností, řízení spotřebitelské poptávky. Typy kontaktů se zákazníkem. Reengineering podnikových procesů. Kvalita finančních produktů.
11. Definování strategického marketingového plánování. Poslání, vize, cíle. Marketingový audit. Marketingová strategie, druhy strategií. Marketingová kontrola.
12. Základní pojmy marketingového výzkumu. Základní metody a techniky výzkumu. Fáze výzkumu. Kvalitativní metody výzkumu (skupinový rozhovor, sémantický diferenciál, projektivní techniky).
13. Definování, prvky, cíle a přínosy CRM. Model "6 trhů". Zákaznická politika, hodnota vztahů se zákazníky. Transakční marketing x marketing vztahů. Budoucnost CRM - v-CRM.
- 1. Úloha marketingu ve finančních službách
- Literatura
- povinná literatura
- VAŠTÍKOVÁ, M. Marketing služeb efektivně a moderně. Praha: Grada Publishing, 2014. ISBN 978-80-247-5037-8. info
- MATUŠÍNSKÁ, K. Marketing finančních služeb. Karviná: SU OPF, 2009. ISBN 978-80-7248-520-8. info
- doporučená literatura
- TAHAL, R. Marketingový výzkum: postupy, metody, trendy. Praha: Grada Publishing, 2017. ISBN 978-80-271-0206-8. info
- MATUŠÍNSKÁ, K. a M. STOKLASA. Marketingová komunikace. Karviná: SU OPF, 2014. ISBN 978-80-7510-000-9. info
- ENNEW, CH. and N. WAITE. Financial Services Marketing: An International Guide to Principles and Practice. 2nd ed. Oxon: Routledge, 2013. ISBN 978-0-415-52168-0. info
- KOTLER, P. a K. L. KELLER. Marketing and management. Praha: Grada Publishing, 2013. ISBN 978- 80-247-4150-. info
- JAKUBÍKOVÁ, D. Strategický marketing: strategie a trendy. Praha: Grada Publishing, 2013. ISBN 978-80-247-4670-8. info
- EHRLICH, E. and D.FANELLI. The Financial Services Marketing: Tactics and Techniques that Produce Results. New Jersey: John Wiley & Sons, 2012. ISBN 978-1-118-06571-6. info
- VYSEKALOVÁ, J. a KOL. Chování zákazníka. Jak odkrýt tajemství "černé skříňky". Praha: Grada Publishing, 2011. ISBN 978-80-247-3528-3. info
- PŘIKRYLOVÁ, J. a H. JAHODOVÁ. Moderní marketingová komunikace. Praha: Grada Publishing, 2010. ISBN 978-80-247-3622-8. info
- Výukové metody
- Demonstrace dovedností
Seminární výuka - Metody hodnocení
- Písemná zkouška
- Informace učitele
- 50 % účast na seminářích, seminární práce, písemná zkouška
Aktivity Náročnost [h] Ostatní studijní zátěž 40 Přednáška 26 Seminář 13 Zkouška 40 Celkem 119 - Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (léto 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/opf/leto2019/PEMNPMFS