EVSBPMKS Mezinárodní konkurenceschopnost

Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
léto 2021
Rozsah
2/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Ing. Jan Nevima, Ph.D., MBA (přednášející)
Garance
doc. Ing. Jan Nevima, Ph.D., MBA
Katedra ekonomie a veřejné správy – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
Kontaktní osoba: Dr. Ing. Ingrid Majerová
Předpoklady
FAKULTA ( OPF ) && TYP_STUDIA ( B ) && FORMA ( P )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty se základními principy konkurenceschopnosti v mezinárodním kontextu. Současně předmět vysvětlujete přístupy ke strategii konkurenceschopnosti a mezinárodním organizacím.
Výstupy z učení
nerelevantní
Osnova
  • 1. Vymezení konkurenceschopnosti jako ekonomické kategorie Přístupy k vymezení pojmoslovného aparátu. Teoretická východiska konkurenceschopnosti. Soudobá role konkurenceschopnosti.
  • 2. Strategie mezinárodní konkurenceschopnosti ČR - I. Efektivní veřejná správa. Přístup k veřejným službám. Infrastrukturní konkurenceschopnost. Mezinárodní ekonomická stabilita. Konkurenceschopný daňový systém.
  • 3. Strategie mezinárodní konkurenceschopnosti ČR – II. Odvětvová konkurenceschopnost – zdravotnictví, vzdělávací systém, pracovní trh, finanční trhy, inovace, podmínky pro podnikání.
  • 4. Mezinárodní obchod a mezinárodní terorismus Terorismus a jeho dopad na mezinárodní obchod. Faktory negativně ovlivňující mezinárodní obchod. Přímé a nepřímé dopady. Prevence negativních jevů terorismu.
  • 5. Světové ekonomické fórum (World Economic Forum) Kritéria hodnocení a indexy hodnocení. Ročenka konkurenceschopnosti. Pozice ČR. Efekty plynoucí z mezinárodního hodnocení.
  • 6. IMD (World Competitiveness Yearbook) Kritéria hodnocení a indexy hodnocení. Ročenka konkurenceschopnosti. Pozice ČR. Efekty plynoucí z mezinárodního hodnocení.
  • 7. OECD pro konkurenceschopnost Kritéria hodnocení a indexy hodnocení. Ročenka konkurenceschopnosti. Pozice ČR. Efekty plynoucí z mezinárodního hodnocení. Doporučení pro ČR. Kontroverze konkurenceschopnosti.
Výukové metody
prezentace, diskuze
Metody hodnocení
Požadavky na studenta: docházka na semináře, prezentace, zkouška. Hodnotící metody: docházka na semináře min. 60 %, prezentace (30 % hodnocení), test (70 % hodnocení).
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2022, zima 2023.