PEMBPPSS Případové studie startupů

Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
léto 2021
Rozsah
0/2/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Ing. Pavel Adámek, Ph.D. (přednášející)
Garance
Ing. Pavel Adámek, Ph.D.
Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
Kontaktní osoba: Ing. Pavel Adámek, Ph.D.
Předpoklady
FAKULTA(OPF) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(P)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je na základě rozhovorů, diskusí se zvanými hosty z úspěšných startupů a získaných teoretických poznatků v oblasti designování obchodního modelů tvořit, modelovat a škálovat business model dle konkrétních tržních podmínek.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- identifikovat základní prvky business modelu;
- analyzovat prostředí firmy a navrhnout business model;
- aplikovat poznatky případových studií na vlastním business modelování;
- využívat kreativní techniky pro generování nápadů, tvořit minimální produkt a jeho ověření u zákazníků;
- optimalizovat a přizpůsobovat obchodní model tržním podmínkám;
- stanovit vhodné alternativy financování startupu;
- orientace v podpoře a škálovatelnosti podnikání;
- optimalizovat produkt, obchodní model a tým.
Osnova
  • 1. Úvod do problematiky startupů. Vymezení pojmu startup. Systémy podpory začínajících podnikatelů na komerční bázi. Podpora podnikatelů z veřejných prostředků na městské, regionální a státní úrovni. Akcelerátory, inkubátory, inovační a coworkingová centra. Úloha mentorů, konzultantů a investorů v rozvoji startupu.
  • 2. Ideace a tvorba business modelu. Způsoby použití technik generování nápadů. Vytváření řetězce problém-řešení a následně také harmonizace ve vztahu produkt-trh.
  • 3. Validace a minimální produkt (MVP). Transformace nápadů v testovatelné hypotézy. Význam rychlého prototypování a tvorby minimálního životaschopného produktu. Role zpětné vazby od prvních zákazníku a implementace změn. Crowdfunding a crowdsoucing.
  • 4.Optimalizace produktu, obchodního modelu a týmu. Charakteristika produktu za fází prototypu. Iterativní procesy zlepšování. Hledání cest využití moderních metod vytváření obchodního modelu za pomoci rozšiřování využití služeb, internetu a technologií. Hledání a onboarding klíčových zaměstnanců.
  • 5. Škálovatelnost podnikání. Základní principy škálovatelnosti podnikání. Akcelerátory, scale-up programy a podpůrná infrastruktura státu a regionu. Nebezpečí a úskalí rychlého růstu mladé firmy.
  • 6.Financování růstu. Charakteristika role investora. Kompetence k prezentaci investiční příležitosti pomoci představené produktu formou pitch. Podmínky dohody a právní aspekty vstupu investora. Prodej podniku a exitová strategie.
Literatura
    povinná literatura
  • KNAPP, J. Sprint: jak vyřešit velké problémy a otestovat nové myšlenky v pouhých pěti dnech. Brno: Jan Melvil Publishing, 2017. ISBN 978-80-7555-023-1. info
  • OSTERWALDER, A a PIGNEUR. Tvorba business modelů: příručka pro vizionáře, inovátory a všechny, co se nebojí výzev. Brno: BizBooks, 2015. ISBN 978-80-265-0425-2. info
    doporučená literatura
  • NECK, H M, P NECK CH a E L MURRAY. Entrepreneurship: the practice and mindset. os Angeles: SAGE, 2018. ISBN 978-1-4833-8352-1. info
  • PILJ, P, J LOKITZ a SOLOMON. Design a Better Business: New Tools, Skills, and Mindset for Strategy and Innovation. New Jersey: John Wiley& Sons, 2016. ISBN 978-1-119-27211-3. info
Výukové metody
diskuze, týmový projekt, instruktáž, experimentování
Metody hodnocení
Povinná aktivní účast na seminářích minimálně 60 %, seminární práce a její prezentace (50 % hodnocení) formou obhajoby projektu (50 % hodnocení).
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2023, léto 2024.