EK003L Mikroekonomie B

Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
zima 2006
Rozsah
3/1/0. 4 kr. Ukončení: z.
Garance
Katedra ekonomie a veřejné správy – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Kurz je samostatným předmětem navazujícím na výuku Mikroekonomie A. Cílem předmětu je rozvinutí znalostí obsaženým v základním kurzu, a to na vyšší úrovni s bohatým využitím matematického aparátu. Předmět má za úkol další profilaci studenta ekonomie, spojenou se získáním rozsáhlých teoretických znalostí v oblasti mikroekonomie. Rozsah výuky vytváří u studentů předpoklady určitých aplikačních možností mikroekonomie v projekci naší podnikatelské mikrosféry.
Osnova
  • Struktura výkladu:
    1. Teoretický úvod do problematiky mikroekonomie
    2. Teorie racionální volby spotřebitele
    3. Individuální a tržní poptávka
    4. Rozhodování spotřebitele v podmínkách rizika
    5. Volba technologie a výroba
    6. Příjmy a náklady firmy
    7. Chování firmy v podmínkách dokonale konkurenčních trhů
    8. Chování firmy v podmínkách monopolu
    9. Firma na monopolně konkurenčním trhu
    10. Chování firmy v podmínkách oligopolní tržní struktury
    11. Alternativní přístupy k teorii firmy
    12. Mikroekonomické aspekty trhu práce
    13. Trh kapitálu - mikroekonomický pohled
    14. Všeobecná rovnováha
    15. Tržní selhání a problematika mikroekonomické politiky státu
    Obsah kurzu:
    1. Teoretický úvod do problematiky mikroekonomie
    Podstata a předmět zkoumání mikroekonomie. Základní metody a nástroje ekonomické analýzy. Tvorba modelů. Funkce. Průměrné a mezní veličiny a jejich grafické znázornění. Rovnováha a určení optima.
    2. Teorie racionální volby spotřebitele
    Rozpočtové omezení spotřebitele. Vlivy působící na změnu linie rozpočtu. Preference spotřebitele a indiferenční analýza. Užitek a jeho měření. Indiferenční křivky a problematika preferencí. Optimální výběr spotřebitele.
    3. Individuální a tržní poptávka
    Individuální poptávková křivka - vliv důchodových změn. Engelova křivka. Důchodová elasticita poptávky. Individuální poptávková křivka - vliv změn ceny. Cenová elasticita poptávky. Křížová elasticita poptávky a součet elasticit. Substituční a důchodový efekt změny ceny. Tržní poptávka.
    4. Rozhodování spotřebitele v podmínkách rizika
    Očekávaný užitek a očekávaný výsledek. Odvození užitkové funkce. Vztah spotřebitele k riziku. Rozhodování spotřebitele v podmínkách rizika - užití indiferenční analýzy. Problematika snižování rizika - pojištění a diverzifikace.
    5. Volba technologie a výroba
    Teoretický úvod do problematiky výroby. Produkční funkce v krátkém a dlouhém období. Izokvanty a mezní míra technické substituce. Minimalizace nákladů a nalezení optimální kombinace vstupů. Optimum spotřebitele. Výnosy z rozsahu a dráha expanze.
    6. Příjmy a náklady firmy
    Vývoj příjmů na dokonale konkurenčním trhu. Příjmy na nedokonale konkurenčním trhu. Náklady firmy z hlediska krátkého období. Dlouhodobé náklady firmy. Vzájemný vztah mezi náklady v krátkém a dlouhém období.
    7. Chování firmy v podmínkách dokonale konkurenčních trhů
    Model dokonalé konkurence - teoretická východiska. Rozhodování dokonale konkurenční firmy o výši výstupu v krátkém období. Nabídka dokonale konkurenční firmy a dokonale konkurenčního odvětví v krátkém období. Rovnováha firmy v krátkém období v podmínkách dokonalé konkurence. Rozhodování dokonale konkurenční firmy o výši výstupu v dlouhém období. Dlouhodobá nabídka dokonale konkurenčního odvětví. Elasticita tržní nabídky. Tržní rovnováha v dlouhém období. Efektivnost dokonale konkurenční tržní struktury.
    8. Chování firmy v podmínkách monopolu
    Monopol - teoretická východiska. Volba výstupu a stanovení ceny monopolem. Monopolní zisk. Křivka nabídky v podmínkách monopolu. Typy cenových diskriminací. Efektivnost monopolu.
    9. Firma na monopolisticky konkurenčním trhu
    Monopolistická konkurence - teoretická východiska. Zisku a rozhodování monopolistické firmy v krátkém a dlouhém období. Modely monopolistické konkurence. Chamberlainův model. Prostorový model. Efektivnost monopolistické konkurence.
    10. Chování firmy v podmínkách oligopolní tržní struktury
    Oligopol - teoretická východiska. Modely oligopolu. Oligopol s cenovým vůdcem. Courtnotův model. Stackelbergův model. Model
Informace učitele
Udělení zápočtu je podmíněno absolvování zápočtového testu v průběhu příslušného semestru. Závěrečná klasifikace kurzu je souhrnem hodnocení zápočtového testu a ústní zkoušky.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 1990, léto 1991, zima 1991, léto 1992, zima 1992, léto 1993, zima 1993, léto 1994, zima 1994, léto 1995, zima 1995, léto 1996, zima 1996, léto 1997, zima 1997, léto 1998, zima 1998, léto 1999, zima 1999, léto 2000, zima 2000, léto 2001, zima 2001, léto 2002, zima 2002, léto 2003, zima 2003, léto 2004, zima 2004, léto 2005, zima 2005, léto 2006, léto 2007.