OPF:EK004S Mikroekonomie B - Informace o předmětu
EK004S Mikroekonomie B
Obchodně podnikatelská fakulta v Karvinézima 2006
- Rozsah
- 3/2/0. 4 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- prof. Ing. Christiana Kliková, CSc. (přednášející)
doc. Ing. Marian Lebiedzik, Ph.D. (přednášející)
doc. Ing. Pavel Tuleja, Ph.D. (přednášející)
doc. Ing. Kamila Turečková, Ph.D., MBA (přednášející)
Ing. Eva Kotlánová, Ph.D. (cvičící)
doc. Ing. Marian Lebiedzik, Ph.D. (cvičící)
Dr. Ing. Ingrid Majerová (cvičící)
doc. Ing. Pavel Tuleja, Ph.D. (cvičící)
doc. Ing. Kamila Turečková, Ph.D., MBA (cvičící) - Garance
- prof. Ing. Christiana Kliková, CSc.
Katedra ekonomie a veřejné správy – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 6 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Předmět je samostatným předmětem navazujícím na výuku Mikroekonomie A. Cílem předmětu je rozvinutí znalostí obsaženým v základním předmětu, a to na vyšší úrovni s bohatým využitím matematického aparátu. Předmět má za úkol další profilaci studenta ekonomie, spojenou se získáním rozsáhlých teoretických znalostí v oblasti mikroekonomie. Rozsah výuky vytváří u studentů předpoklady určitých aplikačních možností mikroekonomie v projekci naší podnikatelské mikrosféry.
- Osnova
- Struktura výkladu:
1. Teoretický úvod do problematiky mikroekonomie
2. Teorie racionální volby spotřebitele
3. Individuální a tržní poptávka
4. Rozhodování spotřebitele v podmínkách rizika
5. Volba technologie a výroba
6. Všeobecná rovnováha
7. Příjmy a náklady firmy
8. Chování firmy v podmínkách dokonale konkurenčních trhů
9. Chování firmy v podmínkách monopolu
10. Firma na monopolně konkurenčním trhu
11. Chování firmy v podmínkách oligopolní tržní struktury
12. Mikroekonomické aspekty trhu práce
13. Trh kapitálu - mikroekonomický pohled
14. Tržní selhání a problematika mikroekonomické politiky státu
Obsah předmětu:
1. Teoretický úvod do problematiky mikroekonomie
Podstata a předmět zkoumání mikroekonomie. Základní metody a nástroje ekonomické analýzy. Tvorba modelů. Funkce. Průměrné a mezní veličiny a jejich grafické znázornění. Rovnováha a určení optima.
2. Teorie racionální volby spotřebitele
Rozpočtové omezení spotřebitele. Vlivy působící na změnu linie rozpočtu. Preference spotřebitele a indiferenční analýza. Užitek a jeho měření. Indiferenční křivky a problematika preferencí. Optimální výběr spotřebitele.
3. Individuální a tržní poptávka
Individuální poptávková křivka - vliv důchodových změn. Engelova křivka. Důchodová elasticita poptávky. Individuální poptávková křivka - vliv změn ceny. Cenová elasticita poptávky. Křížová elasticita poptávky a součet elasticit. Substituční a důchodový efekt změny ceny. Tržní poptávka.
4. Rozhodování spotřebitele v podmínkách rizika
Očekávaný užitek a očekávaný výsledek. Odvození užitkové funkce. Vztah spotřebitele k riziku. Rozhodování spotřebitele v podmínkách rizika - užití indiferenční analýzy. Problematika snižování rizika - pojištění a diverzifikace.
5. Volba technologie a výroba
Teoretický úvod do problematiky výroby. Produkční funkce v krátkém a dlouhém období. Izokvanty a mezní míra technické substituce. Minimalizace nákladů a nalezení optimální kombinace vstupů. Optimum spotřebitele. Výnosy z rozsahu a dráha expanze.
6. Všeobecná rovnováha
Všeobecná rovnováha - předpoklady modelu. Výroba a efektivnost. Optimální výběr vstupů firmou. Hranice výrobních možností firmy. Alternativní náklady. Volba struktury produktu firmou a efektivnost. Směna a efektivnost. Edgeworthův box diagram. Smluvní křivka. Výrobně spotřební efektivnost. Všeobecná rovnováha - možnosti jejího dosažení. Rovnováha a cenový systém. Rozpor mezi spravedlností a efektivností.
7. Příjmy a náklady firmy
Vývoj příjmů na dokonale konkurenčním trhu. Příjmy na nedokonale konkurenčním trhu. Náklady firmy z hlediska krátkého období. Dlouhodobé náklady firmy. Vzájemný vztah mezi náklady v krátkém a dlouhém období.
8. Chování firmy v podmínkách dokonale konkurenčních trhů
Model dokonalé konkurence - teoretická východiska. Rozhodování dokonale konkurenční firmy o výši výstupu v krátkém období. Nabídka dokonale konkurenční firmy a dokonale konkurenčního odvětví v krátkém období. Rovnováha firmy v krátkém období v podmínkách dokonalé konkurence. Rozhodování dokonale konkurenční firmy o výši výstupu v dlouhém období. Dlouhodobá nabídka dokonale konkurenčního odvětví. Elasticita tržní nabídky. Tržní rovnováha v dlouhém období. Efektivnost dokonale konkurenční tržní struktury.
9. Chování firmy v podmínkách monopolu
Monopol - teoretická východiska. Volba výstupu a stanovení ceny monopolem. Monopolní zisk. Křivka nabídky v podmínkách monopolu. Typy cenových diskriminací. Ef
- Struktura výkladu:
- Informace učitele
- Udělení zápočtu je podmíněno absolvováním zápočtového testu v průběhu příslušného semestru. Předmět je součástí státní závěrečné zkoušky z modulu EKONOMIE.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (zima 2006, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/opf/zima2006/EK004S