OPF:KOM506 Rétorika pro podnikatele - Informace o předmětu
KOM506 Rétorika pro podnikatele
Obchodně podnikatelská fakulta v Karvinézima 2006
- Rozsah
- 1/2/0. 5 kr. Ukončení: z.
- Garance
- Katedra cestovního ruchu a volnočasových aktivit – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Předmět navazuje na volitelný předmět bakalářských studijních programů Rétorika. Cílem předmětu je seznámit posluchače s významem efektivní komunikace pro obchodně podnikatelskou činnost. Seminární složka je zaměřena na nácvik základních komunikačních dovedností a technik s využitím videokamery.
- Osnova
- Struktura výkladu:
1. Význam rétoriky pro obchodně podnikatelskou činnost
2. Komunikační efekty, jejich typy a měření
3. Komunikační konflikty a komunikační bariéry v obchodně podnikatelské komunikaci
4. Monologické a dialogické formy obchodně podnikatelské komunikace
5. Veřejná vystoupení
6. Prezentace firmy
7. Obchodní jednání jako komunikační problém
8. Pracovní pohovory, interview.
9. Písemná obchodně podnikatelská komunikace
10. Zpráva v obchodně podnikatelské komunikaci.
11. Komunikační chování v mezinárodním styku
12. Volné téma
Obsah předmětu:
1. Význam rétoriky pro obchodně podnikatelskou činnost
Rétorika jako nauka o efektivní produkci, recepci a interpretaci textu. Úloha komunikačních dovedností při formování, udržování a zajišťování činnosti pracovního týmu. Nácvik komunikačních rolí pro pracovní komunikaci. Komunikační nezávislost a komunikační konformita. Komunikační dovednosti ve vztahu ke komunikačním sítím v obchodně podnikatelské činnosti.
2. Komunikační efekty, jejich typy a měření
Informační, interakční a facilitační složka sdělování v obchodně podnikatelské činnosti. Typy komunikačních efektů v komunikaci, způsoby jejich měření. Filtrace informace a zpětná vazba.
3. Komunikační konflikty a komunikační bariéry v obchodně podnikatelské sféře
Funkce jazyka při řešení konfliktů. Komunikace jako agrese, destrukce a konstrukce. Typy konfliktů z hlediska komunikačního průběhu. Typy komunikačních bariér a základní strategie jejich překonávání. Transakční analýza jako součást interakce v komunikaci.
4. Monologické a dialogické formy obchodně podnikatelské komunikace
Charakteristické rysy monologických a dialogických forem řeči, jejich význam pro manažerskou komunikaci. Typy dialogické manažerské komunikace, jejich tvorba a percepce.
5. Veřejná vystoupení
Charakteristika jednotlivých útvarů veřejné komunikace v obchodně podnikatelské komunikaci (porady, správní rady, tiskové konference). Příprava a prezentace veřejného vystoupení.
6. Prezentace firmy
Formy prezentace firmy s ohledem na vytváření komunikačního image firmy. Zásady prezentace firmy. Příprava a nácvik prezentace firmy.
7. Obchodní jednání jako komunikační problém
Komunikační strategie a techniky pro vedení obchodního jednání. Technika SPIN, nácvik její využití v obchodně podnikatelské činnosti.
8. Pracovní pohovory, interview
Typy pracovních pohovorů a jejich cíle. Principy komunikace při pohovorech. Základní komunikační problémy jednotlivých typů pohovorů. Interview, zásady a nácvik vedení interview.
9. Písemná obchodně podnikatelská komunikace
Specifické rysy manažerské písemné komunikace. Příprava a prezentace manažerských písemných komunikátů. Grafický manuál firmy.
10. Zpráva v obchodně podnikatelské komunikaci
Význam zprávy v obchodně podnikatelské komunikaci.. Typy pracovních zpráv. Příprava a psaní zprávy podle metodiky ERW.
11. Komunikační chování v mezinárodním styku
Obecné znalosti a pravidla komunikačního chování v cizině. Nácvik komunikačního chování ve styku s jinou kulturou. Využití kontaktů kultur pro úspěšné komunikační chování.
12. Volné téma
- Struktura výkladu:
- Informace učitele
- 1. Zvládnutí předepsaného obsahu dle programu kurzu
2. Absolvování 3 písemných testů
1. test ..... 15 bodů
2. test ..... 15 bodů
3. test...... 50 bodů
3. Seminární práce - 20 bodů
Klasifikace: 91 - 100 bodů........výborně
81 - 90 bodů ........ velmi dobře
70 - 80 bodů ........ dobře
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (zima 2006, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/opf/zima2006/KOM506