KOM506 Rétorika pro podnikatele

Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
zima 2006
Rozsah
1/2/0. 5 kr. Ukončení: z.
Garance
Katedra cestovního ruchu a volnočasových aktivit – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Předmět navazuje na volitelný předmět bakalářských studijních programů Rétorika. Cílem předmětu je seznámit posluchače s významem efektivní komunikace pro obchodně podnikatelskou činnost. Seminární složka je zaměřena na nácvik základních komunikačních dovedností a technik s využitím videokamery.
Osnova
  • Struktura výkladu:
    1. Význam rétoriky pro obchodně podnikatelskou činnost
    2. Komunikační efekty, jejich typy a měření
    3. Komunikační konflikty a komunikační bariéry v obchodně podnikatelské komunikaci
    4. Monologické a dialogické formy obchodně podnikatelské komunikace
    5. Veřejná vystoupení
    6. Prezentace firmy
    7. Obchodní jednání jako komunikační problém
    8. Pracovní pohovory, interview.
    9. Písemná obchodně podnikatelská komunikace
    10. Zpráva v obchodně podnikatelské komunikaci.
    11. Komunikační chování v mezinárodním styku
    12. Volné téma

    Obsah předmětu:
    1. Význam rétoriky pro obchodně podnikatelskou činnost
    Rétorika jako nauka o efektivní produkci, recepci a interpretaci textu. Úloha komunikačních dovedností při formování, udržování a zajišťování činnosti pracovního týmu. Nácvik komunikačních rolí pro pracovní komunikaci. Komunikační nezávislost a komunikační konformita. Komunikační dovednosti ve vztahu ke komunikačním sítím v obchodně podnikatelské činnosti.
    2. Komunikační efekty, jejich typy a měření
    Informační, interakční a facilitační složka sdělování v obchodně podnikatelské činnosti. Typy komunikačních efektů v komunikaci, způsoby jejich měření. Filtrace informace a zpětná vazba.
    3. Komunikační konflikty a komunikační bariéry v obchodně podnikatelské sféře
    Funkce jazyka při řešení konfliktů. Komunikace jako agrese, destrukce a konstrukce. Typy konfliktů z hlediska komunikačního průběhu. Typy komunikačních bariér a základní strategie jejich překonávání. Transakční analýza jako součást interakce v komunikaci.
    4. Monologické a dialogické formy obchodně podnikatelské komunikace
    Charakteristické rysy monologických a dialogických forem řeči, jejich význam pro manažerskou komunikaci. Typy dialogické manažerské komunikace, jejich tvorba a percepce.
    5. Veřejná vystoupení
    Charakteristika jednotlivých útvarů veřejné komunikace v obchodně podnikatelské komunikaci (porady, správní rady, tiskové konference). Příprava a prezentace veřejného vystoupení.
    6. Prezentace firmy
    Formy prezentace firmy s ohledem na vytváření komunikačního image firmy. Zásady prezentace firmy. Příprava a nácvik prezentace firmy.
    7. Obchodní jednání jako komunikační problém
    Komunikační strategie a techniky pro vedení obchodního jednání. Technika SPIN, nácvik její využití v obchodně podnikatelské činnosti.
    8. Pracovní pohovory, interview
    Typy pracovních pohovorů a jejich cíle. Principy komunikace při pohovorech. Základní komunikační problémy jednotlivých typů pohovorů. Interview, zásady a nácvik vedení interview.
    9. Písemná obchodně podnikatelská komunikace
    Specifické rysy manažerské písemné komunikace. Příprava a prezentace manažerských písemných komunikátů. Grafický manuál firmy.
    10. Zpráva v obchodně podnikatelské komunikaci
    Význam zprávy v obchodně podnikatelské komunikaci.. Typy pracovních zpráv. Příprava a psaní zprávy podle metodiky ERW.
    11. Komunikační chování v mezinárodním styku
    Obecné znalosti a pravidla komunikačního chování v cizině. Nácvik komunikačního chování ve styku s jinou kulturou. Využití kontaktů kultur pro úspěšné komunikační chování.
    12. Volné téma

Informace učitele
1. Zvládnutí předepsaného obsahu dle programu kurzu
2. Absolvování 3 písemných testů
1. test ..... 15 bodů
2. test ..... 15 bodů
3. test...... 50 bodů
3. Seminární práce - 20 bodů
Klasifikace: 91 - 100 bodů........výborně
81 - 90 bodů ........ velmi dobře
70 - 80 bodů ........ dobře
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 1990, léto 1991, zima 1991, léto 1992, zima 1992, léto 1993, zima 1993, léto 1994, zima 1994, léto 1995, zima 1995, léto 1996, zima 1996, léto 1997, zima 1997, léto 1998, zima 1998, léto 1999, zima 1999, léto 2000, zima 2000, léto 2001, zima 2001, léto 2002, zima 2002, léto 2003, zima 2003, léto 2004, zima 2004, léto 2005, zima 2005, léto 2006, léto 2007.