KOM513 Pracovní komunikace

Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
zima 2006
Rozsah
2/1/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Garance
Katedra cestovního ruchu a volnočasových aktivit – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 19 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Kurz je zaměřen na získání základních informací o pracovní komunikaci jako o interakci probíhající v pracovní činnosti. Je chápán také jako úvod k nabídce komunikačních disciplin katedry s cílem prověřit základní komunikační návyky a doporučit cesty ke zdokonalení.
Osnova
  • Struktura kurzu:
    1. Pojem pracovní komunikace a její specifika
    2. Sféry pracovní komunikace
    3. Formy a typy pracovní komunikace v obchodně-podnikatelské sféře
    4. Charakteristika ústních forem pracovní komunikace v obchodně-podnikatelské sféře
    5. Charakteristika písemných forem pracovní komunikace v obchodně-podnikatelské sféře
    6. Základní dovednosti v pracovní komunikaci
    7. Vztah manažerské činnosti a pracovní komunikace
    8. Komunikační podpora marketingu
    9. Komunikace v reklamě a reklama v komunikaci
    10. Firemní komunikace
    11. Možnosti hodnocení úspěšnosti a efektivnosti pracovní komunikace
    12. Charakteristika některých interakčních vzorců v pracovní komunikaci
    Obsah kurzu:
    1. Pojem pracovní komunikace a její specifika
    Pracovní komunikace jako chování v procesu práce. Specifika této komunikace - vyjádření pracovních vztahů v určité sféře (institucionalizace, hierarchizace, kooperace, soutěživost, soupeřivost).
    2. Sféry pracovní komunikace v obchodně-podnikatelské sféře
    Základní porovnání specifik komunikace ve sférách: výrobní, obchodně-podnikatelské, státní správy, mezinárodních styků, ve službách, ve školství a vědě, vojenské sféře, zdravotnictví, výkonu práva atd.
    3. Formy a typy pracovní komunikace v obchodně-podnikatelské sféře
    Ústní a písemná forma pracovní komunikace. Možnosti typologie (např. vyjednávání, řešení stížností, komunikační revize, pracovní pohovory apod.).
    4. Charakteristika ústních forem pracovní komunikace v obchodně-podnikatelské sféře
    Charakteristika fází procesu vzniku a interpretace ústních forem pracovní komunikace, např. obchod - prodej, vyřizování stížností, pracovní porady, pracovního pohovoru apod.
    5. Charakteristika písemných forem pracovní komunikace v obchodně-podnikatelské sféře
    Porovnání fází procesu vzniku a interpretace písemných forem pracovní komunikace, např. obchodního dopisu, pracovní smlouvy, zápisu, protokolu apod.
    6. Základní dovednosti pracovní komunikace
    Užívání verbálních a neverbálních prostředků. Umění naslouchání a interpretace. Práce s textem a kontextem. Monologická a dialogická komunikace v obchodně-podnikatelské sféře.
    7. Vztah manažerské činnosti a pracovní komunikace
    Intrapersonální, interpersonální, skupinová a organizační manažerská komunikace. Procesy realizace a prostředky v nich používané.
    8. Komunikační podpora marketingu
    Podíl komunikace na marketingu. Procesy marketingové komunikace (např. kampaně pro průzkum trhu) a verbální i neverbální prostředky pro realizaci a interpretaci těchto procesů.
    9. Komunikace v reklamě a reklama v komunikaci
    Komunikační principy reklamní činnosti. Poměr verbálních a neverbálních prostředků reklamy v dnešní době.
    10. Firemní komunikace
    Komunikace uvnitř firmy - procesy a prostředky. Komunikace s kooperujícím a konkurenčním prostředím. Komunikace firmy s veřejností. Možnosti zvyšování úspěšnosti a efektivity pracovní komunikace ve firmě a využití výsledků revize komunikace (komunikačního auditu).
    11. Možnosti hodnocení úspěšnosti a efektivity pracovní komunikace obchodně-podnikatelské sféře
    Pojetí úspěšnosti a efektivity komunikace. Některé metody hodnocení tzv. komunikační kapacity komunikantů (např. egogram, asertivní schopnosti apod.).
    12. Charakteristika některých interakčních vzorců v pracovní komunikaci
    Pojetí interakčního vzorce. Základní parametry pro tvorbu vzorců a jejich vyhodnocování. Praktické využití interakčních vzorců v prognózování úspěšnosti pracovní komunikace v obchodně-podnikatelské sféře.

    V rámci výuky kurzu a k jeho prezentaci jsou využívá
Informace učitele
Během výuky budou zadány dva průběžné testy a seminární práce. Uvedené aktivity jsou bodově ohodnoceny. Absolvování kurzu je uzavřeno zkouškou. Výsledná známka je dána součtem získaných bodů ze všech aktivit a výsledku závěrečné zkoušky.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 1990, zima 1991, zima 1992, zima 1993, zima 1994, zima 1995, zima 1996, zima 1997, zima 1998, zima 1999, zima 2000, zima 2001, zima 2002, zima 2003, zima 2004, zima 2005.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.slu.cz/predmet/opf/zima2006/KOM513