MP324S Podnikání v malé a střední firmě

Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
zima 2006
Rozsah
2/0/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Ing. Eva Wagnerová, CSc. (přednášející)
Garance
doc. Ing. Eva Wagnerová, CSc.
Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 6 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Předmět si klade za cíl seznámit studenty se specifiky podnikání v MSP, již v etapě tvorby záměru, výběru lokality, velikosti podniku včetně jeho fungování. Vychází ze standardního pojetí malé a střední firmy v EU, teorie i praxe v ČR a v EU.
Osnova
  • Struktura výkladu:
    1. Význam malých a středních podniků, definice, funkce. Srovnání stavu, vývoje a současného postavení malého a středního podnikání v ČR a v EU
    2. Využití sítí v podnikání malých a středních podniků, příklady v EU a srovnání se stavem v ČR
    3. Podpora malého a středního podnikání ve vybraných zemích EU a v ČR, faktory ovlivňující úspěšný vstup na trh. Průmyslová politika v ČR, její základní členění a nástroje. Význam globalizace ekonomických procesů a průmyslové politiky
    4. Místní samospráva a malé a střední podniky, smluvní vztahy mezi podnikem a okolím, využívání nebytových prostor a dalších podmínek pro rozvoj podnikání
    5. Zakládání malých a středních podniků, hodnocení rozdílnosti a postupů v zemích EU a v ČR. Nejčastější organizačně právní formy MSP
    6. Podnikatelský plán malých a středních podniků, zásady jeho tvorby. Příklady při zakládání živností, mikrofirem, malých a středních podniků
    7. Podnikatel jako zaměstnavatel a zaměstnanec, zásady odměňování a motivace. Personální práce v malé a střední firmě, profil manažera, sebemotivace
    8. Význam manažerských schopností a znalostí základů ekonomiky a práva pro podnikání
    9. Řídící činnosti a podniková kultura jako významný faktor vnitropodnikového řízení. Styl řízení malého podniku
    10. Výkonnost malých a středních podniků, metody a ukazatelé pro hodnocení výkonnosti. Vliv vnějších a vnitřních faktorů na výsledky hospodaření. Podstata a význam ekonomických nástrojů pro řízení ekonomiky v MSP
    Obsah předmětu:
    1.Význam malých a středních podniků, definice, funkce. Srovnání stavu, vývoje a současného postavení malého a středního podnikání v ČR a v EU
    Charakteristika MSP, jejich klasifikace, podnikavost a podnikání. Místo MSP v tržní ekonomice a jeho funkce. Charakteristika typů podnikatelských subjektů z hlediska typologie a morfologie. Hodnocení vývoje MSP v EU a v ČR, srovnání. MSP v podmínkách globalizace. Přínosy MSP pro rozvoj regionu a státu.
    2. Využití sítí v podnikání malých a středních podniků, příklady v EU a srovnání se stavem v ČR
    Růstový potenciál malých a středních firem, jednotný trh EU. Význam podnikatelského prostředí. Formy spolupráce a jejich struktura. Podnikatelské sítě, klastry, sdružení, aliance , fúze. Význam partnerství, podnikatelských sítí. Příklady horizontální, vertikální a kombinované sítě v MSP. Typy sítí a jejich výhody. Příklady a srovnání.
    3. Podpora malého a středního podnikání ve vybraných zemích EU a v ČR, faktory ovlivňující úspěšný vstup na trh
    Průmyslová politika v ČR, její základní členění a nástroje. Význam globalizace ekonomických procesů a průmyslové politiky, odvětvová opatření průmyslové politiky. Nástroje strukturální politiky EU a soudobé směry strategií v regionálním rozvoji.
    Význam agentur a informačních center pro podporu MSP. Institucionální rámec pro podnikání v ČR a jeho hodnocení. Programový rámec pro podporu MSP. Finanční a motivační rámec MSP.
    4. Místní samospráva a malé a střední podniky, smluvní vztahy mezi podnikem a okolím, využívání nebytových prostor a dalších podmínek pro rozvoj podnikání
    Význam regionu a ekonomického prostoru pro regionální politiku. Region jako funkční systém a ekonomicko sociální jednotka. Faktory způsobující nerovnováhu v regionu, typologie regionů. Význam euroregionů, koncepce rozvoje územních celků. Programy rozvoje.Význam strategie ekonomického rozvoje územního celku, místní úrovně pro management veřejné správy. Význam komunikace a SWOT analýzy. Principy regionální politiky v ČR a obecné zásady činnost
Informace učitele
Požadavky na absolvování předmětu:
Předmět je ukončen zkouškou (v případě absolvování předmětu v rámci modulu Podnikání malých a středních firem zápočtem) po obhajobě semestrální práce. Klasifikace předmětu vychází z úspěšného zvládnutí průběžného testu - minimum 60 %.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 1990, zima 1991, zima 1992, zima 1993, zima 1994, zima 1995, zima 1996, zima 1997, zima 1998, zima 1999, zima 2000, zima 2001, zima 2002, zima 2003, zima 2004, zima 2005, zima 2007.