SV677S Ekonomika školství

Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
zima 2006
Rozsah
2/0/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Ing. Petra Lebiedziková (přednášející)
Garance
Ing. Petra Lebiedziková
Katedra ekonomie a veřejné správy – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Zařazení ekonomiky školství do systému věd. Objasnění problematiky odvětví školství z ekonomického hlediska. Získání poznatků o fungování školského systému v České republice, o jeho řízení a financování. Diskutování o aktuálních problémech českého vzdělávacího systému.
Osnova
  • Struktura výkladu:
    1. Úvod do ekonomiky školství
    2. Veřejná správa ve školství
    3. Ekonomické aspekty vzdělání
    4. Regionální školství
    5. Terciární vzdělávání
    6. Soukromé školství
    7. Vzdělání jako veřejný statek
    8. Kvalita ve vzdělávání
    9. Prognózování rozvoje vzdělávání

    Obsah předmětu:
    1. Ekonomika školství jako vědná disciplina. Postavení ekonomiky školství v systému věd. Základní pojmy, předmět, okruhy problémů a metody ekonomiky školství. Místo vzdělání v moderní ekonomice státu.
    2. Vývoj veřejné správy ve školství od národních výborů až po současnost. Všeobecná státní správa ve školství a územní řízení školství. Specializovaná státní správa ve školství a odvětvové řízení školství.
    3. Základní poslání vzdělávání. Ekonomické a mimoekonomické účinky vzdělání. Užitky vzdělání, vztah nákladů a užitků vzdělání. Ekonomická efektivnost vzdělání. Vztah mezi investicemi do vzdělání a příjmy ze vzdělání. Faktory ovlivňující ekonomickou efektivnost vzdělání. Možnosti zvyšování efektivnosti vzdělávání.
    4. Systém mateřských, základních a středních škol. Školský zákon. Zřizování, řízení a financování regionálního školství. Aktuální problémy.

    5. Vyšší odborní školy a veřejné vysoké školy. Jejich zřizování, řízení a financování. Základní ustanovení vysokoškolského zákona. Aktuální problémy.
    6. Význam soukromého školství. Možnosti zřizování soukromých škol v ČR. Financování soukromého školství v ČR. Postup při zřizování soukromé střední školy a soukromé vysoké školy. Aktuální problémy.
    7. Teorie statků, tržní selhání, typologie statků. Charakteristické znaky vzdělání jako veřejného statku. Problémy alokace zdrojů na vzdělání. Substituční vztah mezi efektivností a rovností při poskytování vzdělání. Substituční vztah mezi efektivností a rovností ve výdajích na vzdělání.
    8. Vymezení pojmu kvality. Evaluace a hodnocení. Hodnocení kvality vysokých škol. Akreditace, postup akreditační komise.
    9. Obsah a cíle prognostické činnosti ve vzdělávání. Prognózování obsahu vzdělávání a vzdělání. Metody prognózování. Prognózování nákladů na školství.

    V rámci výuky kurzu jsou využita elektronická média zejména v laboratoři VES (dataprojektor, TV, video, PC).
Informace učitele
Úspěšné složení písemného testu v průběhu semestru z doposud probrané látky s minimálně 60 % úspěšností, je předpokladem přijetí ke zkoušce. Absolvování předmětu je uzavřeno ústní zkouškou.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 1990, zima 1991, zima 1992, zima 1993, zima 1994, zima 1995, zima 1996, zima 1997, zima 1998, zima 1999, zima 2000, zima 2001, zima 2002, zima 2003, zima 2004, zima 2005, zima 2007, léto 2008, zima 2008, léto 2009.