SV677S School System Economy

School of Business Administration in Karvina
Winter 2006
Extent and Intensity
2/0/0. 5 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Ing. Petra Lebiedziková (lecturer)
Guaranteed by
Ing. Petra Lebiedziková
Departament of Economics and Public Administration – School of Business Administration in Karvina
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Zařazení ekonomiky školství do systému věd. Objasnění problematiky odvětví školství z ekonomického hlediska. Získání poznatků o fungování školského systému v České republice, o jeho řízení a financování. Diskutování o aktuálních problémech českého vzdělávacího systému.
Syllabus (in Czech)
  • Struktura výkladu:
    1. Úvod do ekonomiky školství
    2. Veřejná správa ve školství
    3. Ekonomické aspekty vzdělání
    4. Regionální školství
    5. Terciární vzdělávání
    6. Soukromé školství
    7. Vzdělání jako veřejný statek
    8. Kvalita ve vzdělávání
    9. Prognózování rozvoje vzdělávání

    Obsah předmětu:
    1. Ekonomika školství jako vědná disciplina. Postavení ekonomiky školství v systému věd. Základní pojmy, předmět, okruhy problémů a metody ekonomiky školství. Místo vzdělání v moderní ekonomice státu.
    2. Vývoj veřejné správy ve školství od národních výborů až po současnost. Všeobecná státní správa ve školství a územní řízení školství. Specializovaná státní správa ve školství a odvětvové řízení školství.
    3. Základní poslání vzdělávání. Ekonomické a mimoekonomické účinky vzdělání. Užitky vzdělání, vztah nákladů a užitků vzdělání. Ekonomická efektivnost vzdělání. Vztah mezi investicemi do vzdělání a příjmy ze vzdělání. Faktory ovlivňující ekonomickou efektivnost vzdělání. Možnosti zvyšování efektivnosti vzdělávání.
    4. Systém mateřských, základních a středních škol. Školský zákon. Zřizování, řízení a financování regionálního školství. Aktuální problémy.

    5. Vyšší odborní školy a veřejné vysoké školy. Jejich zřizování, řízení a financování. Základní ustanovení vysokoškolského zákona. Aktuální problémy.
    6. Význam soukromého školství. Možnosti zřizování soukromých škol v ČR. Financování soukromého školství v ČR. Postup při zřizování soukromé střední školy a soukromé vysoké školy. Aktuální problémy.
    7. Teorie statků, tržní selhání, typologie statků. Charakteristické znaky vzdělání jako veřejného statku. Problémy alokace zdrojů na vzdělání. Substituční vztah mezi efektivností a rovností při poskytování vzdělání. Substituční vztah mezi efektivností a rovností ve výdajích na vzdělání.
    8. Vymezení pojmu kvality. Evaluace a hodnocení. Hodnocení kvality vysokých škol. Akreditace, postup akreditační komise.
    9. Obsah a cíle prognostické činnosti ve vzdělávání. Prognózování obsahu vzdělávání a vzdělání. Metody prognózování. Prognózování nákladů na školství.

    V rámci výuky kurzu jsou využita elektronická média zejména v laboratoři VES (dataprojektor, TV, video, PC).
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Winter 1990, Winter 1991, Winter 1992, Winter 1993, Winter 1994, Winter 1995, Winter 1996, Winter 1997, Winter 1998, Winter 1999, Winter 2000, Winter 2001, Winter 2002, Winter 2003, Winter 2004, Winter 2005, Winter 2007, Summer 2008, Winter 2008, Summer 2009.
  • Enrolment Statistics (Winter 2006, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/opf/winter2006/SV677S