INF147 Počítačová grafika a design

Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
zima 2007
Rozsah
1/1/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Ing. Dalibor Hula (přednášející)
Ing. Dalibor Hula (cvičící)
Garance
Ing. Dalibor Hula
Katedra informatiky a matematiky – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit posluchače se základy počítačové grafiky a se způsobem použití technických a programových prostředků grafiky. Výuka předmětu je zaměřena na pravděpodobnou praktickou potřebu posluchačů při práci se systémy využívajícími počítačovou grafiku. Na seminářích budou studenti přednášenou látku ověřovat na počítačích a přitom získávat praktickou dovednost v práci s grafickými aplikacemi.
Osnova
  • Struktura výkladu:
    1. Sféry využití počítačové grafiky.
    2. Technická zařízení.
    3. Dvojrozměrná grafika.
    4. Modelování trojrozměrných těles.
    5. Algoritmy transformování.
    6. Algoritmy a metody generace obrázků.
    7. Script - jazyky využívané v počítačové grafice.
    8. Virtuální realita a perspektivy rozvoje počítačové grafiky.
    Obsah předmětu:
    1. Sféry využití počítačové grafiky. Grafické systémy v ekonomice, strojírenství, stavebnictví a architektuře; geografické informační systémy.
    2. Technická zařízení. Komponenty důležité pro počítačovou grafiku. Zrychlovače. Zařízení pro vstup a výstup grafických údajů. Historie rozvoje grafického hardwaru.
    3. Dvojrozměrná grafika. Rastrová a vektorová grafika. Formáty obrázků. Programy pracující s dvojrozměrnou grafikou.
    4. Modelování trojrozměrných těles. Drátové, plošné a objemové modely. B-REP a CSG typy objemových modelů.
    5. Algoritmy transformování. Matematické rovnice využívané v počítačové grafice. Transformování těles a Booleanovy operace.
    6. Algoritmy a metody generace obrázků. Popis scény. Osvětlovací modely. Stínování, paměť hloubky. Ray-tracing a radiozita.
    7. Script - jazyky využívané v počítačové grafice. Modelovače a jazyky popisující grafické scény. Jazyk POV-Ray.
    8. Virtuální realita a perspektivy rozvoje počítačové grafiky.

    Při přednáškách je využíváno prezentační zařízení a PC. Výuka seminářů probíhá na počítači vybavených učebnách. Studijní materiály jsou dostupné v elektronické podobě prostřednictvím fakultní počítačové sítě.
Literatura
    povinná literatura
  • PARTSKHALADZE, G. Základy počítačové grafiky. Skripta OPF. Karviná, 2000. ISBN 80-7248-096-0. info
    doporučená literatura
  • ŽÁRA, J., BENEŠ, B., FENKEL, P. Moderní počítačová grafika. Brno Computer Press, 1998. ISBN 80-7226-049-9. info
Informace učitele
Seminární práce v podobě konkrétního grafického návrhu na zadané téma. Odevzdání seminární práce je předpokladem přijetí k závěrečné zkoušce. Předmět je ukončen zkouškou, která se skládá z teoretické části (testu) a praktické části u počítače. Obsahem bude látka probíraná během celého semestru.
100 - 85 b. výborně
84 - 70 b. velmi dobře
69 - 60 b. dobře
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 1997, léto 2008.