MAR009 Marketingová komunikace

Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
zima 2007
Rozsah
2/0/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Ing. Kateřina Matušínská, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Ing. Emanuel Šustek, CSc.
Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Zvládnout základní pojmy teorie marketingové komunikace. Porozumět základním metodám uplatňování jednotlivých druhů marketingové komunikace pro získávání lepšího postavení firmy na trhu. Věnovat se především vytváření a užití reklamy a jejím jednotlivým druhům, podpoře prodeje (včetně užití různých forem) a Public Relations. Výklad bude zaměřen především na využití jednotlivých forem marketingové komunikace v obchodě. Schopnost a umění tvůrčím způsobem zvládat uvedené obory umožní mít stále významnější výhodu při uplatnění obchodní firmy (i malé) v sílícím konkurenčním prostředí.
Osnova

  • Struktura výkladu:
    1. Definování hlavních pojmů v oblasti marketingové komunikace, význam a účel segmentace
    2. Hierarchie cílů komunikačního mixu
    3. Regulace reklamy a podpory prodeje, přibližování se normám EU, etika v reklamě.
    4. Trh v oblasti reklamy a reklamních agentur, jejich charakteristika
    5. Metody přesvědčování, volba reklamního poselství
    6. Informativní a argumentativní reklama
    7. Emocionální reklama, metody vzbuzování emocí
    8. Přesvědčování pomocí doporučovatelů jako metoda emotivní reklamy
    9. Definice podpory prodeje, její plánování a užití
    10. Měření a testování účinků reklamy a podpory prodeje
    11. Plánování komunikačního mixu, rozpočtování, hodnocení efektivnosti jednotlivých nástrojů
    12. Přímý marketing, moderní metody komunikace
    13. Public Relations, publicita, sociální reklama, marketing událostí

    Obsah kurzu:
    1. Definování hlavních pojmů v oblasti marketingové komunikace, význam a účel segmentace
    Definice hlavních pojmů: reklama, podpora prodeje, osobní prodej, public relation: segmentace, segmentační kriteria, příklady segmentace z praxe reklamy, masový marketing, cílový marketing, positioning.
    2. Hierarchie cílů komunikačního mixu
    Cíle komunikace, taktické cíle, strategické cíle, konečné cíle (typy), postup plánování propagace.
    3. Regulace reklamy a podpory prodeje, přibližování se normám EU, etika v reklamě.
    Regulační prostředí reklamy, klamavá reklama, srovnávací reklama, záruky, diskriminace, regulace medií.
    4. Trh v oblasti reklamy a reklamních agentur, jejich charakteristika
    Reklamní agentury, trh, funkce, typy, vlastnictví, organizační struktura, světové reklamní agentury. Výběr reklamní agentury, odměňování agentur, řízení kreativity.
    5. Metody přesvědčování, volba reklamního poselství
    Přesvědčování, faktory ovlivňující podmiňování, opakování, podprahová reklama, angažovanost, zpracování poselství. Pozornost spotřebitelů, selektivní pozornost, metody získávání pozornosti, prvky reklamy, umístění reklamy
    6. Informativní a argumentativní reklama
    Přesvědčování pomocí informací a argumentů, snímání, zapamatování a vybavování informací, argumentační strategie, typy argumentů
    7. Emocionální reklama, metody vzbuzování emocí
    Přesvědčování pomocí emocí, definice, fungování emocí, metody vzbuzování emocí, drama, humor, hudba.
    8. Přesvědčování pomocí doporučovatelů jako metoda emotivní reklamy
    Přesvědčování pomocí doporučovatelů, typy, model důvěryhodného, přitažlivého zdroje, model přenesení informací, využití doporučovatelů, jejich hodnocení.
    9. Definice podpory prodeje, její plánování a užití
    Podpora prodeje, definice, klíčové faktory, typy. Cenová podpora prodeje, typy slev, cenová diskriminace, referenční ceny, reakce spotřebitele. Plánování podpory prodeje, vlastnosti cílů.
    10. Měření a testování účinků reklamy a podpory prodeje
    Testování účinnosti reklamy, laboratorní experiment, práce v terénu, sběr dat, měření účinnosti reklamy a účinků podpory prodeje.
    11. Plánování komunikačního mixu, rozpočtování, hodnocení efektivnosti jednotlivých nástrojů
    Plánování masových medií, mediální trh, volba medií, zaměřování, výběr nositele.přímá media. Rozpočtování prostředků na reklamu a podporu prodeje, metody, faktory ovlivňující výběr plánování.
    12. Přímý marketing, moderní metody komunikace
    Přímý marketing, řízení procesu PM, moderní metody komunikace s využitím IT
    13. Public Relations, publicita, sociální reklama, marketing událostí
    Public Relations, reklama organizací, publicita. Interní a extern
Literatura
    povinná literatura
  • TELLIS, J.GERARD. Reklama a podpora prodeje. Praha: Grada Publishing, 2000. ISBN 80-7169-997-7. info
  • NĚMEC, P. Public relations. Komunikace v konfliktních a krizových situacích. Praha: Management Press, 1999. ISBN 80-85943-66-2. info
  • OGILVY D. O reklamě. Praha: Management Press, 1998. ISBN 80-85943-83-2. info
  • HLOUŠKOVÁ, I. Vnitropodniková komunikace. Praha: Grada Publishing, 1998. ISBN 80-7169-550-5. info
  • ČEPELKA, O. Práce s veřejností v nepodnikatelském sektoru. Liberec: Nadace Omega, 1997. ISBN 80-902376-0-6. info
  • NĚMEC, P. Public relations. Praxe komunikace s veřejností. Praha: Management Press, 1996. ISBN 80-85943-20-4. info
  • FORET M. Komunikace s veřejností. Masarykova univerzita, Brno, 1994. ISBN 80-210-1034-7. info
  • BLACK, S. Nejúčinnější propagace. Praha: Grada Publishing, 1994. ISBN 80-7169-106-2. info
    doporučená literatura
  • BRANNAN, T. Jak se dělá účinná reklama. Praha: Management Press, 1996. ISBN 80-85603-99-3. info
  • TOMAN, I. Multilevel marketing II. Havířov: Vydavatelství Taxus, 1996. ISBN 80-85603-25-2. info
  • VÁŇA, P. Kdy a jak využít přímou reklamu. Praha: Nakladatelství Management Press, 1994. ISBN 80-85603-63-2. info
  • SCHWALBE, H. Praktická reklama. Praha: Nakladatelství Grada, 1994. ISBN 80-85943-80-2. info
  • SEWELLOVÁ, S. Umíte dělat reklamu? Praha: Nakladatelství Svoboda, 1994. ISBN 80-205-0423-0. info
  • ZEMAN, H. Ve spárech reklamy. Praha: Nakladatelství Grada, 1994. ISBN 80-85943-80-4. info
  • BUREŠ, I. Marketingově řízená firma. Praha: Nakladatelství Management Press, 1992. ISBN 80-85603-24-1. info
  • WEGNER, M. Podnikatelé a reklama. Praha: Nakladatelství Trizonia, 1991. ISBN 80-900117-2-1. info
  • Engel J., Warshaw M., Kinnear T. Promotional Strategy, Managing the Marketing Communication Process. Irwin, Homewood, USA, 1991. ISBN 0-256-11408-0. info
Informace učitele
;
Předpokladem pro absolvování kurzu je zpracování seminární práce ve stanoveném termínu a úspěšné složení písemného testu. Kurz je ukončen ústní zkouškou.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 1990, zima 1991, zima 1992, zima 1993, zima 1994, zima 1995, zima 1996, zima 1997, zima 1998, zima 1999, zima 2000, zima 2001, zima 2002, zima 2003, zima 2004, zima 2005, zima 2006, zima 2008.