OPF:MP324S Podnikání v malé a střední fir - Informace o předmětu
MP324S Podnikání v malé a střední firmě
Obchodně podnikatelská fakulta v Karvinézima 2007
- Rozsah
- 2/1/0. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. Ing. Eva Wagnerová, CSc. (přednášející)
- Garance
- doc. Ing. Eva Wagnerová, CSc.
Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Ekonomika cestovního ruchu (program OPF, B_EKOMAN)
- Ekonomika podnikání v obchodě a službách (program OPF, B_EKOMAN)
- Ekonomika podnikání v obchodě a službách (program OPF, M_EKOMAN)
- Ekonomika podnikání v obchodě a službách (program OPF, N_EKOMAN)
- Evropská integrace (program OPF, B_HOSPOL)
- Evropská integrace (program OPF, N_HOSPOL)
- Evropská unie (program OPF, M_HOSPOL)
- Finance (program OPF, B_HOSPOL)
- Finance (program OPF, M_HOSPOL)
- Finance (program OPF, N_HOSPOL)
- Firemní finance (program OPF, B_EKOMAN)
- Manažerská informatika (program OPF, B_SYSINF)
- Manažerská informatika (program OPF, M_SYSINF)
- Manažerská informatika (program OPF, N_SYSINF)
- Marketing a management (program OPF, B_EKOMAN)
- Marketing a management (program OPF, M_EKOMAN)
- Marketing a management (program OPF, N_EKOMAN)
- Sociální management (program OPF, B_HOSPOL)
- Veřejná ekonomika a správa (program OPF, B_HOSPOL)
- Veřejná ekonomika a správa (program OPF, M_HOSPOL)
- Veřejná ekonomika a správa (program OPF, N_HOSPOL)
- Cíle předmětu
- Předmět si klade za cíl seznámit studenty se specifiky podnikání v MSP, již v etapě tvorby záměru, výběru lokality, velikosti podniku včetně jeho fungování. Vychází ze standardního pojetí malé a střední firmy v EU, teorie i praxe v ČR a v EU.
- Osnova
- Struktura výkladu:
1. Význam malých a středních podniků, definice, funkce. Srovnání stavu, vývoje a současného postavení malého a středního podnikání v ČR a v EU
2. Využití sítí v podnikání malých a středních podniků, příklady v EU a srovnání se stavem v ČR
3. Podpora malého a středního podnikání ve vybraných zemích EU a v ČR, faktory ovlivňující úspěšný vstup na trh. Průmyslová politika v ČR, její základní členění a nástroje. Význam globalizace ekonomických procesů a průmyslové politiky
4. Místní samospráva a malé a střední podniky, smluvní vztahy mezi podnikem a okolím, využívání nebytových prostor a dalších podmínek pro rozvoj podnikání
5. Zakládání malých a středních podniků, hodnocení rozdílnosti a postupů v zemích EU a v ČR. Nejčastější organizačně právní formy MSP
6. Podnikatelský plán malých a středních podniků, zásady jeho tvorby. Příklady při zakládání živností, mikrofirem, malých a středních podniků
7. Podnikatel jako zaměstnavatel a zaměstnanec, zásady odměňování a motivace. Personální práce v malé a střední firmě, profil manažera, sebemotivace
8. Význam manažerských schopností a znalostí základů ekonomiky a práva pro podnikání
9. Řídící činnosti a podniková kultura jako významný faktor vnitropodnikového řízení. Styl řízení malého podniku
10. Výkonnost malých a středních podniků, metody a ukazatelé pro hodnocení výkonnosti. Vliv vnějších a vnitřních faktorů na výsledky hospodaření. Podstata a význam ekonomických nástrojů pro řízení ekonomiky v MSP
Obsah předmětu:
1.Význam malých a středních podniků, definice, funkce. Srovnání stavu, vývoje a současného postavení malého a středního podnikání v ČR a v EU
Charakteristika MSP, jejich klasifikace, podnikavost a podnikání. Místo MSP v tržní ekonomice a jeho funkce. Charakteristika typů podnikatelských subjektů z hlediska typologie a morfologie. Hodnocení vývoje MSP v EU a v ČR, srovnání. MSP v podmínkách globalizace. Přínosy MSP pro rozvoj regionu a státu.
2. Využití sítí v podnikání malých a středních podniků, příklady v EU a srovnání se stavem v ČR
Růstový potenciál malých a středních firem, jednotný trh EU. Význam podnikatelského prostředí. Formy spolupráce a jejich struktura. Podnikatelské sítě, klastry, sdružení, aliance , fúze. Význam partnerství, podnikatelských sítí. Příklady horizontální, vertikální a kombinované sítě v MSP. Typy sítí a jejich výhody. Příklady a srovnání.
3. Podpora malého a středního podnikání ve vybraných zemích EU a v ČR, faktory ovlivňující úspěšný vstup na trh
Průmyslová politika v ČR, její základní členění a nástroje. Význam globalizace ekonomických procesů a průmyslové politiky, odvětvová opatření průmyslové politiky. Nástroje strukturální politiky EU a soudobé směry strategií v regionálním rozvoji.
Význam agentur a informačních center pro podporu MSP. Institucionální rámec pro podnikání v ČR a jeho hodnocení. Programový rámec pro podporu MSP. Finanční a motivační rámec MSP.
4. Místní samospráva a malé a střední podniky, smluvní vztahy mezi podnikem a okolím, využívání nebytových prostor a dalších podmínek pro rozvoj podnikání
Význam regionu a ekonomického prostoru pro regionální politiku. Region jako funkční systém a ekonomicko sociální jednotka. Faktory způsobující nerovnováhu v regionu, typologie regionů. Význam euroregionů, koncepce rozvoje územních celků. Programy rozvoje.Význam strategie ekonomického rozvoje územního celku, místní úrovně pro management veřejné správy. Význam komunikace a SWOT analýzy. Principy regionální politiky v ČR a obecné zásady činnost
- Struktura výkladu:
- Literatura
- povinná literatura
- REKTOŘÍK, J. A KOL. Organizace neziskového sektoru. Praha: EkoPress, 2007. ISBN 978-80-8629-25-5. info
- SVOBODA, E. A KOL. Moderní přístupy v řízení podniků v novém podnikatelském prostředí. Brno: Professional Publishing, 2006. ISBN 80-86946-12-6. info
- WAGNEROVÁ, E., MATUSIKOVÁ, L. Nauka o podniku. Karviná: SU OPF, 2004. ISBN 80-7248-243-2. info
- VEBER, J., SRPOVÁ, J. A KOL. Podnikání malé a střední firmy. Praha: Grada Publishing, 2004. ISBN 80-247-1069-2. info
- WAGNEROVÁ, E., MARKOVÁ,V. A KOL. Vývoj malých a středních podniků v ČR a na Slovensku. Karviná: SU OPF, 2003. ISBN 80-7248-216-5. info
- doporučená literatura
- Obchodní zákoník v aktuálním znění. info
- Zákon o dani z příjmů v aktuálním znění. info
- Zákon o živnostenském podnikání v aktuálním znění. info
- KOUBEK.J. Personální práce v malých podnicích, 2. vydání. Praha, 2003. ISBN 80-247-0602-4. info
- DOVÁŘEK, J. Podpora podnikání ( Průmyslová politika). Praha: VŠE, 2003. ISBN 80-245-0502-9. info
- VLČEK, R. Hodnota pro zákazníka. Praha: Management Press, 2002. ISBN 80-7261-068-6. info
- MUGLER, J. Podnikové hospodářství malých a středních podniků I. Plzeň: ZU, 2001. ISBN 80-7082-729-7. info
- HUDEC, M. Organizácia a riadenie malých a stredných podnikov. Banská Bystrica: R.T.G. PRESS, 1999. ISBN 80-967779-4-7. info
- FOTR, J. Podnikatelský plán. Praha: Grada Publishing, 1999. ISBN 80-7169-812-1. info
- BENNET, R. Small Business Survival. London: Sales Departnem, Pitman Publishing, 1999. ISBN 0-273-03624-6. info
- Informace učitele
- Požadavky na absolvování předmětu:
Předmět je ukončen zkouškou (v případě absolvování předmětu v rámci modulu Podnikání malých a středních firem zápočtem) po obhajobě semestrální práce. Klasifikace předmětu vychází z úspěšného zvládnutí průběžného testu - minimum 60 %.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/opf/zima2007/MP324S