MARE107S Řízení jakosti

Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
zima 2008
Rozsah
Přednáška 1 HOD/SEM. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Dr. Ing. Marie Gabryšová (přednášející)
Garance
Dr. Ing. Marie Gabryšová
Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět vede studenty k poznání společenského významu jakosti, seznamuje s ukazateli jakosti, se strukturou současného řízení jakosti v rámci republiky s přihlédnutím k vývojovým tendencím a požadavkům vyplývajícím ze spolupráce se zeměmi EU. Poznatky jsou rozšířeny o moderní principy zabezpečování jakosti ve vyspělých státech světa (Japonska, USA, Západní Evropy), aby studenti získali všeobecnou orientaci o problematice jakosti. Důležitost sledování a řízení jakosti výrobků je zvýrazněna konkrétním výpočtem ztrát, které vznikají nespokojeností zákazníka a zhoršením dobrého jména firmy. Studenti jsou tak výrazně motivováni pro důsledné sledování a řízení jakosti a tím je vytvářen základ pro zkvalitnění jakosti výrobků, služeb a vztahů v celospolečenském rozměru.
Osnova
  • Předmět vede studenty k poznání společenského významu jakosti, seznamuje s ukazateli jakosti, se strukturou současného řízení jakosti v rámci republiky s přihlédnutím k vývojovým tendencím a požadavkům vyplývajícím ze spolupráce se zeměmi EU. Poznatky jsou rozšířeny o moderní principy zabezpečování jakosti ve vyspělých státech světa (Japonska, USA, Západní Evropy), aby studenti získali všeobecnou orientaci o problematice jakosti. Důležitost sledování a řízení jakosti výrobků je zvýrazněna konkrétním výpočtem ztrát, které vznikají nespokojeností zákazníka a zhoršením dobrého jména firmy. Studenti jsou tak výrazně motivováni pro důsledné sledování a řízení jakosti a tím je vytvářen základ pro zkvalitnění jakosti výrobků, služeb a vztahů v celospolečenském rozměru.
    1. Pojem a vývoj teorie jakosti.
    2. Moderní pojetí jakosti.
    3. Státní politika jakosti v ČR.
    4. Jakost zboží, služeb a procesů. Vývoj požadavků na jakost, normy ISO 9000, ISO 14000, ISO 19000.
    5. Systém akreditace, zkušebnictví a certifikace.
    6. Technika a nástroje používané při zabezpečování jakosti.
    7. Náklady na jakost.
    8. Etické základy jakosti.
Literatura
    povinná literatura
  • GABRYŠOVÁ, M. Řízení jakosti A. Distanční studijní opora. Karviná: OPF SU, 2009. info
    doporučená literatura
  • GABRYŠOVÁ, M. TQM. Komplexné manažerstvo kvality, Manažerstvo kvality, história, koncepty, metody. Bratislava: Mateides a kol.,, 2006. ISBN 80-8057-656-4. info
  • NENADÁL, J. Základy managementu jakosti. Ostrava: VŠB TU, 2005. ISBN 80-248-0969-9. info
  • NENADÁL, J. Měření v systémech managementu jakosti. Praha: Management Press, 2004. ISBN 80-7261-110-0. info
  • PETŘÍKOVÁ, R. A KOL. Lidé - zdroj kvality, znalostí a podnikových výkonů. Ostrava: Dům techniky Ostrava, 2002. ISBN 80-02-01419-1. info
  • PLAŠKOVÁ, A. Metody a techniky analýzy a zlepšování kvality. Praha: VŠE, 1999. ISBN 80-7079-119-5. info
Informace učitele
Vypracování projektu, eseje nebo podíl na výzkumu dle zadání vyučujícího v rozsahu cca 10 hodin práce studenta. Téma bude zadáno po 3. týdnu od zahájení výuky. Odevzdání projektu dle termínu stanoveném vyučujícím. Podmínkou připuštění ke zkoušce je splnění stanoveného úkolu. Jeho hodnocení je součástí celkového hodnocení studenta z daného předmětu. Předmět je ukončen závěrečnou písemnou zkouškou.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2006, léto 2007, zima 2007, léto 2008, léto 2009, zima 2009, léto 2010, léto 2011, léto 2012.