KCJKPA16 Odborný jazyk pro hotelnictví - angličtina - 6. část

Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
zima 2009
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Ing. Pavel Brunda (cvičící)
Mgr. Eva Brundová (cvičící)
Mgr. Eva Hánečková (cvičící)
PhDr. Krystyna Heinz (cvičící)
Mgr. Jana Hejtmánková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Emil Horký, PhD. (cvičící)
Mgr. Dagmara Mielke-Jagucka (cvičící)
Mgr. Marcela Neničková (cvičící)
Mgr. Gnima Marie-Chantal N´Gbaramou (cvičící)
Mgr. Radka Pokludová (cvičící)
Mgr. Kateřina Vlčková (cvičící)
Garance
Mgr. Jana Hejtmánková, Ph.D.
Katedra cestovního ruchu a volnočasových aktivit – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Úroveň - B 2.2 pokročilí (odborný jazyk) Cílem předmětu je rozšíření slovní zásoby o terminologii z oblasti CR a aktivní užívání znalostí gramatických struktur, překlad tématicky zaměřených vět s využitím lexika a gramatických struktur, procvičování a rozvíjení dovedností mluvení, poslechu, čtení a psaní v CR na základě autentických písemných materiálů a magnetofonových nahrávek na úrovni B2 (upper-intermediate). Důraz je kladen na přesné zachycení důležitých informací na základě poslechu - data, čas, instrukce, zákazy a příkazy, konverzační pohotovost při objednávce lístků, rezervace ubytování, pojištění, při řešení stížností, rozvíjení komplexních komunikačních dovedností při řešení problémových situací a na efektivní písemnou komunikaci. Důraz se klade na jazykovou přípravu průvodce CR, manažera cestovní kanceláře a tour operátora s marketingovými a propagačními schopnostmi s uvědomělým používáním jazyka z hlediska adekvátnosti situace a řešení problémů v cizím jazyce s orientací na praxi.
Osnova
  • 1. Travel by Road and Rail
    2. Independent Travellers
    3. Tickets, Reservations and Insurance
    4. Travel Agency Documents
    5. Tourist Information
    6. Preparation of the Travel Agent
    7. Guiding
    8. Guiding Services
    9. Promotion and Marketing in Tourism
    10. Planning, Advertising and Offers of Services
    11. Developments in Tourism
    12. Tourism and Environment
    13. Revision
    1. Travel by Road and Rail
    Transport by road and rail. Information from time tables, transport terminology. Language of comparison, contrast and reinforcement.
    2. Independent Travellers
    Car hire arrangements, documents, insurance. Problem solving, giving advice, suggestions, sending faxes.
    3. Tickets, Reservations and Insurance
    Giving information on accommodation, facilities, air tickets and transport tickets. Calculating prices. Travel documents. Information on air tickets and accommodation on the Internet.
    4. Travel Agency Documents
    Arranging travel documents. Ensuring air tickets and transport tickets, accommodation, making reservations, insurance, filling forms. Writing letters faxes. Describing the events in the past. Checking and clarifying information.
    5. Tourist Information
    Vocabulary from promotion attractive places of tourism, by preparing leaflets, brochures. Tourism. Giving advice, suggestions. Types of accommodation and services.
    6. Preparation of the Travel Agent
    Recommendation of places of attraction and types of holidays. Meeting customer needs. Regional information on the CR. Giving factual information, measurements and dimensions. Making telephone calls and taking messages.
    7. Guiding
    Working as a guide. Communicative skills in guiding, the role of a guide. Skills of telephone communication, solving problems, requests and responses.
    8. Guiding Services
    The role of the guide. Negotiations, dealing with complaints, customs and travel documents. Guide commentaries. Comparing the adjectives, usage of tense. In active and passive forms.
    9. Promotion and Marketing in Tourism
    Marketing strategy in tourism. Promotion of sale. Types of advertising and promotion. Describing features. Connotations.
    10. Planning, Advertising and Offers of Services
    Holiday types and market segments. Preparation of conferences. Promotion of the region on the Internet. Web sites of tourist attractive places. Planning the promotional campaign. Language of evaluation..
    11. Developments in Tourism
    Trends and future of tourism. Globalization. Predicting future trends in tourism... Advantages and disadvantage of tourism. Impact on the environment.. Language of future predictions
    12. Tourism and Environment
    Sustainable tourism. Responsibility in the tourism industry. Words of contrast. Positive and negative evaluation.
    13. Revision
    Panel discussion - practicing grammar and vocabulary, giving opinions, reinforcing statements.
Literatura
    povinná literatura
  • HARDING, K. Going International. Oxford University Press, 1998. ISBN 0-19-457400-8. info
  • JACOB, M., STRUTT, P. English for International Tourism. Course Book, Workbook. Harlow: Pearson Education, 1997. ISBN 0-582-23-753-X. info
Vyučovací jazyk
Angličtina
Informace učitele
Předmět je ukončen zápočtem, který posluchači získají na základě průběžného písemného či
ústního testování a po závěrečném kreditním testu. V průběhu semestru mají posluchači možnost získat až 100 bodů jako maximum, přičemž k získání zápočtu musí obdržet alespoň
60 bodů. Studenti, kteří danou část jazyka opakují, nemají povinnou 60% docházku.
Student si může zapsat část 6., má-li splněnu část 5., případně studuje-li současně části 5. a 6.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2008, léto 2009, léto 2010, zima 2010, léto 2011, zima 2011, léto 2012, zima 2012, léto 2013, zima 2013, léto 2014, zima 2014, léto 2015.