KCJKPMK Management Communication

School of Business Administration in Karvina
Winter 2009
Extent and Intensity
2/1/0. 3 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Mgr. Veronika Vydrová (lecturer)
Mgr. Veronika Vydrová (seminar tutor)
Guaranteed by
Mgr. Veronika Vydrová
Department of Tourism and Leisure Activities – School of Business Administration in Karvina
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je seznámit posluchače s různými oblastmi a komunikačními situacemi manažerské komunikace. Rozvinout vlastní komunikační dovednosti posluchačů a pomoci zlepšit jejich komunikační profil.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Podstata a rysy (manažerské) komunikace.
    Základy teorie komunikace, aplikace na manažerské prostředí. Formy manažerské komunikace. Strategická manažerská komunikace. Styly manažerské komunikace.
    2. Osobnost a komunikační dovednosti manažera.
    Pojem osobnost a její místo v manažerské komunikaci. Vliv sebepojetí, sebehodnocení, temperamentu a charakteru na komunikaci. Typologie osobnosti. Expresivní a receptivní komunikační dovednosti. Sociální percepce a její deformace. Autorita, moc, vliv.
    3. Verbální a neverbální manažerská komunikace.
    Typy verbální manažerské komunikace, zejména mluvené. Manažer jako řečník. Telefonování. Využití neverbální komunikace v manažerské práci. Paralingvální komunikace manažera.

    4. Psaná manažerská komunikace.
    Písmo jako komunikační nástroj. Typy psané manažerské komunikace. Zásady a normy písemností. Znalost pravopisu jako důležitá komunikační dovednost. Komunikace realizovaná prostřednictvím elektronických médií.
    5. Čeština jako hlavní komunikační kód českého manažera.
    Čeština a její specifika. Jazyková správnost jako součást image manažera (ortoepie, stylistika atd.). Základní jazykové problémy. Základní jazykové příručky češtiny.
    6. Komunikace se zaměstnanci.
    Informování a práce s informacemi. Jak poznat potenciál zaměstnanců a jak je motivovat. Jak zadávat úkoly. Jak hodnotit práci ostatních. Jak chválit a kritizovat. Písemné dokumenty jako médium komunikace se zaměstnanci.
    7. Jednání a vyjednávání jako součást manažerské komunikace.
    Příprava, průběh a závěr jednání. Vyjednávací taktiky a strategie. Asertivita. Rozhodování. Chyby při vyjednávání. Vyjednávání ve skupinách.
    8. Argumentace a přesvědčování v manažerské komunikaci.
    Význam argumentace a přesvědčování v manažerské komunikaci. Metody, techniky a styly přesvědčování. Typy argumentace. Marketingová komunikace. Komunikační profil manažera-přesvědčovatele.
    9. Pracovní porada jako důležitá komunikační událost.
    Typy a cíle porad. Příprava, vedení a výsledky porady. Typologie účastníků porad. Tipy a návrhy ke zlepšení firemních porad. Chyby a nedostatky.
    10. Pohovory v manažerské komunikaci.
    Typy a cíle pohovorů. Příprava, vedení a výsledky pohovoru. Zásady efektivního pohovoru. Kladení otázek. Tréma. První dojem a jeho vliv.
    11. Skupinová komunikace a diskuse.
    Skupiny a týmy. Fáze vývoje skupiny. Modely skupinové komunikace. Diskuse a její zásady. Týmové role. Fáze vývoje komunikace ve firmě. Rozhodování ve skupině.
    12. Problémová manažerská komunikace.
    Řešení problémů a konfliktů v manažerské práci. Bariéry komunikace. Komunikační zlozvyky. Zdroje chyb v komunikaci. Komunikace s problémovými typy lidí. Sdělování a přijímání nepříjemných zpráv. Mimoběžná komunikace.
    13. Zvyšování efektivity manažerské komunikace.
    Způsoby zvyšování efektivity manažerské komunikace (vzdělávání, trénink, využití zpětné vazby). Revize komunikace. Komunikační plán manažera.
Literature
    required literature
  • STŘÍŽOVÁ, V. Manažerská komunikace. Praha: Oeconomica, 2005. ISBN 80-245-0923-7. info
  • MIKULÁŠTÍK, M. Komunikační dovednosti v praxi. Praha: Grada, 2003. ISBN 80-247-0650-4. info
  • HLOUŠKOVÁ, I. Vnitrofiremní komunikace. Praha: Grada, 1998. ISBN 80-7169-550-5. info
    recommended literature
  • HOLÁ, J. Interní komunikace ve firmě. Praha: Computer Press, 2006. ISBN 80-251-1250-0. info
  • KHELEROVÁ, V. Komunikační a obchodní dovednosti manažera. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1677-1. info
  • BĚLOHLÁVEK, F. Desatero manažera. Praha: Computer Press, 2003. ISBN 80-7226-873-2. info
  • DEVITO, J. A. Základy mezilidské komunikace. Praha: Grada, 2001. ISBN 80-7169-988-8. info
  • McLAGANOVÁ, P., KREMBS, P. Komunikace na úrovni. Praha: Management Press, 1998. ISBN 80-85943-75-1. info
  • LEVEL, D., GALLE, W. Managerial Communications. Homewood: Irwin, 1998. ISBN 0-256-03730-2. info
  • HONEY, P. Tváří v tvář. Praha: Grada, 1997. ISBN 80-7169-445-2. info
  • HURST, B. Encyklopedie komunikačních technik. Praha: Grada, 1994. ISBN 80-85424-40-1. info
  • KOŘENSKÝ, J. Komunikace a čeština. Jinočany: H&H, 1992. ISBN 80-85467-92-5. info
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Summer 2009, Summer 2010, Winter 2010, Summer 2011, Summer 2012.
  • Enrolment Statistics (Winter 2009, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/opf/winter2009/KCJKPMK