MPPDSM Strategický management

Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
zima 2009
Rozsah
0/0. 15 kr. Ukončení: dzk.
Garance
doc. Ing. Eva Wagnerová, CSc.
Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Rozšiřování potřebných znalostí z využití strategie v podmínkách podniku. Vést posluchače k pochopení úlohy a významu podnikové strategie v návaznosti na uplatňované strategické řízení. Současně poskytovat informace o postupech tvorby podnikové strategie.
Osnova
  • 1. Význam, postavení a základní pojmy strategického managementu
    Základní prvky filosofie strategického řízení, funkce strategie, zásady strategického myšlení, základní postupy strategického rozhodování, podmínky změny strategie, systém obnovy strategie, strategická mezera a její odstraňování.
    2. Metody prognózování, význam prognóz, základní vývojové směry současnosti
    Techniky tvorby prognóz, přesnost a význam prognóz, využití prognóz a jejich informační hodnota, druhy prognóz, tendence a vývojové trendy současného období.
    3. Principy strategického řízení, modely procesu tvorby strategií
    Nositelé tvorby strategie a jejich základní charakteristika, příklady strategických modelů (Greinerův, Galbraitha a Nathansona, Millera a Friesena), členění postupu tvorby strategie na jednotlivé kroky, jejich charakteristika a význam, způsob řízení tvorby strategie, ministrategie (postavení, význam).
    4. Vize podniku, poslání podniku, strategické cíle
    Definování a význam podnikové vize, poslání podniku a tvorba podnikové filosofie, určení podnikových cílů včetně jejich priorit, zájmové skupiny podniku v procesu tvorby strategie, definice základních pojmů.
    5. Analýza vnějšího prostředí podniku
    Význam okolního makroprostředí na podnik, STEP-analýza jednotlivých segmentů vnějšího prostředí, analýza hybných sil v odvětví, Porterův model konkurenčních sil, model šesti sil podle Grovea, strategické mapy konkurentů a analýza konkurentů, model životního cyklu mikrookolí.
    6. Interní analýza
    Specifické přednosti podniku (zdroje, bariery napodobení), hodnototvorný řetěz podniku podle Portera, SPACE-analýza, SWOT-analýza, portfoliové analýzy.
    7. Volba a typy strategií
    Generování strategických alternativ a volba varianty strategie, základní typy strategických přístupů, hodnotící kriteria, hodnocení vhodnosti strategie, její přijatelnosti a proveditelnosti, Mintzbergův přístup k tvorbě základních konkurenčních strategií, členění strategií podle Portera, využití systému tvorby strategií "strategické hodiny" (cenová, diferenciační, hybridní, cílená strategie), strategie podle Ansoffa.
    8. Implementace strategie
    Význam realizace a zavádění strategie-typy účinnosti, postupové kroky v obecné podobě (komunikace, obsazení klíčových pozic v podniku, změna struktury podniku, styl vedení, změna podnikové kultury (kultury organizace), motivace při tvorbě a zavádění strategie, způsoby ovlivňování lidí při realizaci implementace, řízení změn, postup při řešení vzniklých konfliktů, strategická kontrola.
    9. Finanční aspekty strategie
    Cíle finanční analýzy, metodické nástroje, význam. Analýza toku kapitálu, analýza bodu zvratu, analýza návratnosti. Plánování investic a postavení investiční politiky v rámci podnikové strategie.
    10. Funkční strategie
    Základní charakteristika, vztah komplexní podnikové strategie k funkčním strategiím, typy funkčních strategií a jejich význam, návaznosti jednotlivých funkčních strategií.
    11. Riziko a krize ve strategii podniku
    Riziko - základní rozčlenění a definice, způsoby snižování rizika, podniková krize a její základní charakteristika a typizace, řízení a využití podnikové krize, strategie podniku v době krize, využití interim managerů.
    12. Současné manažerské přístupy jako součást strategie podniku
    Charakter podnikatelského prostředí - základní tendence, využití benchmarkingu při tvorbě konkurenční výhody, outsourcing-význam, formy, vhodnost, reengineering a turnaround, balanced scorecards, systém "3C".
    13. Strategie na mezinárodní úrovni
    Globalizace světové ekonomiky, změny struktury mezinárodního konkurenčního prostředí, reg
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2008, léto 2009, zima 2010, zima 2011.