OPF:SVPPOE Podnikatelská etika - Informace o předmětu
SVPPOE Podnikatelská etika
Obchodně podnikatelská fakulta v Karvinézima 2010
- Rozsah
- 2/1/0. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Bohumil Fiala, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Janusz Mika, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Bohumil Fiala, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Janusz Mika, Ph.D. (cvičící) - Garance
- PhDr. Bohumil Fiala, Ph.D.
Katedra ekonomie a veřejné správy – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Veřejná ekonomika a správa (program OPF, N_HOSPOL)
- Cíle předmětu
- Cílem kurzu je seznámit studenty se základními kategoriemi a pojmy etiky, s hlavními okruhy, kterými se zabývá podnikatelská etika, a na základě toho je podnítit k morálnímu jednání v podnikání a v životě vůbec. Výuka je realizována ve dvou relativně samostatných i propojených rovinách: v rovině výkladové (přednášky pokrývající klíčové tématické okruhy předmětu) a v rovině analytické (semináře opřené o systematický rozbor vybraných textů z podnikatelské etiky).
- Osnova
- 1. Metodický a motivační úvod do kurzu
2. Základní etické východiska
3. Vznik a vývoj podnikatelské etiky
4. Podnikatelská etika jako integrační věda
5. Úloha etiky v rámci moderního tržního hospodářství
6. Etické kodexy
7. Etika a pracovní vztahy
8. Manažerská etika
9. Etika a reklama
10. Etické aspekty ochrany životního prostředí
1. Metodický a motivační úvod do kurzu
Uvedení do kurzu, motivování vysokoškolských studentů, vysvětlení významu a
podstaty kurzu, vyřešení základních organizačních záležitostí týkajících se kurzu.
2. Základní etické východiska
Etika jako věda o morálce, etické směry. Morální normy. Morální svoboda a morální
zodpovědnost. Hlavní etické teorie. Morální relativizmus a morální pluralizmus, tolerance.
Základní charakteristiky moderní etiky.
3. Vznik a vývoj podnikatelské etiky
Vývoj podnikatelské etiky jako akademické disciplíny. Podnikatelská etika jako
aplikovaná normativní etika. Tři úrovně podnikatelské etiky.
4. Podnikatelská etika jako integrační věda
Předmět podnikatelské etiky. Etika a zisk, úspěch.
5. Úloha etiky v rámci moderního tržního hospodářství
Tržní hospodářství. Legitimita etiky v tržním hospodářství. Vztah mezi ekonomikou,
politikou a etikou. Ekonomika a princip spravedlnosti.
6. Etické kodexy
Podstata, význam a typy etických kodexů. Profesní etické kodexy. Etické kodexy podniků.
7. Etika a pracovní vztahy
Etika v zaměstnaneckých vztazích. Rovnoprávnost v zaměstnání, etický aspekt
diskriminace. Etický aspekt vztahu zaměstnanců a zaměstnavatelů.
8. Manažerská etika
Význam a podstata manažerské etiky. Problém morálního rozhodování. Etický profil
manažera. Moderní systém řízení.
9. Etika a reklama
Základní funkce reklamy. Základní etické požadavky na reklamu. Pravda, nepravda a lež
v reklamě. Subjekty morální zodpovědnosti za reklamu.
10. Etické aspekty ochrany životního prostředí
Podstata ekologických problémů. Etická dimenze ekonomie životního prostředí.
Podnikatelská etika jako integrující faktor.
- 1. Metodický a motivační úvod do kurzu
- Literatura
- Informace učitele
- Minimálně 50% účast na seminářích, zkouška
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (zima 2010, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/opf/zima2010/SVPPOE