SVPPOE Podnikatelská etika

Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
zima 2010
Rozsah
2/1/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Bohumil Fiala, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Janusz Mika, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Bohumil Fiala, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Janusz Mika, Ph.D. (cvičící)
Garance
PhDr. Bohumil Fiala, Ph.D.
Katedra ekonomie a veřejné správy – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je seznámit studenty se základními kategoriemi a pojmy etiky, s hlavními okruhy, kterými se zabývá podnikatelská etika, a na základě toho je podnítit k morálnímu jednání v podnikání a v životě vůbec. Výuka je realizována ve dvou relativně samostatných i propojených rovinách: v rovině výkladové (přednášky pokrývající klíčové tématické okruhy předmětu) a v rovině analytické (semináře opřené o systematický rozbor vybraných textů z podnikatelské etiky).
Osnova
1. Metodický a motivační úvod do kurzu
2. Základní etické východiska
3. Vznik a vývoj podnikatelské etiky
4. Podnikatelská etika jako integrační věda
5. Úloha etiky v rámci moderního tržního hospodářství
6. Etické kodexy
7. Etika a pracovní vztahy
8. Manažerská etika
9. Etika a reklama
10. Etické aspekty ochrany životního prostředí

1. Metodický a motivační úvod do kurzu
Uvedení do kurzu, motivování vysokoškolských studentů, vysvětlení významu a
podstaty kurzu, vyřešení základních organizačních záležitostí týkajících se kurzu.
2. Základní etické východiska
Etika jako věda o morálce, etické směry. Morální normy. Morální svoboda a morální
zodpovědnost. Hlavní etické teorie. Morální relativizmus a morální pluralizmus, tolerance.
Základní charakteristiky moderní etiky.
3. Vznik a vývoj podnikatelské etiky
Vývoj podnikatelské etiky jako akademické disciplíny. Podnikatelská etika jako
aplikovaná normativní etika. Tři úrovně podnikatelské etiky.
4. Podnikatelská etika jako integrační věda
Předmět podnikatelské etiky. Etika a zisk, úspěch.
5. Úloha etiky v rámci moderního tržního hospodářství
Tržní hospodářství. Legitimita etiky v tržním hospodářství. Vztah mezi ekonomikou,
politikou a etikou. Ekonomika a princip spravedlnosti.
6. Etické kodexy
Podstata, význam a typy etických kodexů. Profesní etické kodexy. Etické kodexy podniků.
7. Etika a pracovní vztahy
Etika v zaměstnaneckých vztazích. Rovnoprávnost v zaměstnání, etický aspekt
diskriminace. Etický aspekt vztahu zaměstnanců a zaměstnavatelů.
8. Manažerská etika
Význam a podstata manažerské etiky. Problém morálního rozhodování. Etický profil
manažera. Moderní systém řízení.
9. Etika a reklama
Základní funkce reklamy. Základní etické požadavky na reklamu. Pravda, nepravda a lež
v reklamě. Subjekty morální zodpovědnosti za reklamu.
10. Etické aspekty ochrany životního prostředí
Podstata ekologických problémů. Etická dimenze ekonomie životního prostředí.
Podnikatelská etika jako integrující faktor.
Literatura
    povinná literatura
  • RICH, A. Etika hospodářství I. Praha: OIKOYMENH. ISBN 80-85241-61-7. info
  • FIALA, B. Podnikatelská etika. Olomouc: Univerzita Palackého, 2005. ISBN 80-244-1241-1. info
  • RICH, A. Etika hospodářství II. Praha: OIKOYMENH, 1994. ISBN 80-85241-62-5. info
    doporučená literatura
  • KÁRNIKOVÁ, J. Etika v podnikání a řídící práci. Praha: VŠE, 1997. ISBN 80-7079-524-7. info
  • REMIŠOVÁ, A. Podnikateĺská etika. Bratislava: Ekonóm, 1997. ISBN 80-225-0831-4. info
Informace učitele
Minimálně 50% účast na seminářích, zkouška
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2007, léto 2008, zima 2008, zima 2009, zima 2011, zima 2012, zima 2013.