INFPMMI Management a marketing informačních služeb

Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
zima 2012
Rozsah
1/1/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Václav Lednický, CSc. (přednášející)
RNDr. Jindřich Vaněk, Ph.D. (přednášející)
RNDr. Jindřich Vaněk, Ph.D. (cvičící)
Garance
Václav Lednický, CSc.
Katedra informatiky a matematiky – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
Předpoklady
K absolvování předmětu nejsou vyžadovány žádné podmínky a předmět může být zapsán nezávisle na jiných předmětech.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty s managementem a marketingem firem provádějící informační služby na straně jedné a významem informačních služeb pro management a marketing firem na straně druhé.
Osnova
  • 1. Postavení mají moderních informační a komunikační technologie v novém pojetí ekonomiky.
    2. Marketing informačních služeb.
    3. Marketingový mix ve službách a v informačních službách.
    4. Informace, vznik a užití informace, komunikace informací, informační gramotnost.
    5. Informační věda.
    6. Dokumenty.
    7. Práce s dokumenty.
    8. Metadata, funkce metadat.
    9. Vytváření charakteristiky obsahu, indexace obsahu.
    10. Vyhledávání informací.
    11. Nelineární text, hypertext, hypermédia.
    12. Instituce poskytující informační služby.
    13. Samostatné zpracování seminární práce.
    1. Management informačních služeb, postavení mají moderních informační a komunikační technologie v novém pojetí ekonomiky, role podnikové informatiky v rámci podnikového systému, trendy rozvoje informačních technologií.
    2. Marketing informačních služeb, základy marketingu služeb, vymezení sektoru služeb, definice služeb a charakteristika jejich vlastnosti, marketingová koncepce a strategie, marketingový mix ve službách, analýza trhu a marketingovém výzkumu.
    3. Marketingový mix ve službách a v informačních službách.
    4. Informace, překážky mezi vznikem a užitím informace, komunikace mezi tvůrcem a uživatelem informace, uchovávání informací v informačních fondech, životní cyklus informace, informační gramotnost.
    5. Informační věda, základní pojmy informační vědy a komunikace.
    6. Dokumenty, definice dokumentu, typy dokumentů, identifikace dokumentů.
    7. Práce s dokumenty, ukládání a vyhledávání dokumentů, jejich popis, vyhodnocování relevance informačního zdroje, práce s primárními a sekundárními prameny a s charakteristikami obsahu dokumentů.
    8. Metadata, funkce metadat, standardizace metadat, metadatové formáty.
    9. Vytváření charakteristiky obsahu, indexace obsahu.
    10. Vyhledávání informací, identifikace relevantních dokumentů nebo informací v informačních zdrojích, dotazovací a selekční jazyky, třídění a ukládání informací, vyhledávání a charakterizace obsahu dokumentu pomocí váhy, pojmové vyhledávání, invertované soubory, předmětové katalogy, fonetických algoritmy, vyhledávání informací na internetu.
    11. Nelineární text, hypertext, hypermédia, vzory základních struktur hypertextu a hypermédií, uzly a způsobem jejich propojení, fulltext.
    12. Instituce poskytující informační služby, typy služeb, knihovny, databázová centra, informační střediska, výměnné formáty.
    13. Samostatné zpracování seminární práce.
Literatura
    povinná literatura
  • VANĚK, J. Management a marketing informačních služeb. Karviná : SU OPF, 2006. info
  • JANEČKOVÁ, L. Marketing služeb. Karviná :OPF SU, 1996. ISBN 80-85879-34-4. info
    doporučená literatura
  • KUČEROVÁ H. Metody a techniky informačního managementu. info
  • STUCHLÍK, P., DVOŘÁČEK, M. Marketing na Internetu. Praha : Grada, 2000. ISBN 80-7169-957-8. info
  • PAPÍK, R. Internet - ekonomické, marketingové a finanční aplikace : strategie vyhledávání a prezentace. Praha :Ekopress, 1998. ISBN 80-86119-03-3. info
  • DYSON, P., COLEMAN, P., GILBERT, L. Intranet : plánování, výstavba, provoz : kompletní průvodce. . Praha: Grada, 1998. ISBN 80-7169-670-6. info
  • STUCHLÍK, P., PEGNER, M., DVOŘÁČEK, M. Marketing a reklama na internetu. Praha: Grada Publishing, 1998. ISBN 80-7169-630-7. info
  • SATRAPA, P. World-Wide Web pro čtenáře, autory a misionáře. Neokortex s. r. o., 1996. info
  • LANGFORD, D. Practical Computer Ethics. London, McGraw-Hill International Limited, 1995. info
  • STERNE, J. World Wide Web marketing : integrating the Internet into your marketing strategy. New York: Wiley, 1995. ISBN 0-471-12843-0. info
Výukové metody
Přednášení
Přednáška s analýzou videozáznamu
Individuální konzultace
Seminární výuka
Samostudium studentů
Metody hodnocení
Známkou
Informace učitele
Seminární práce a její prezentace na semináři, test a kombinovaná zkouška, min 50% účast na seminářích.
Ostatní studijní zátěž: vyhledávání a zpracování zdrojů na internetu, zpracování cizojazyčných zdrojů a příprava na řešení týmových úkolů na seminářích.

AktivityNáročnost [h]
Ostatní studijní zátěž49
Přednáška13
Příprava na zkoušku40
Semestrální práce30
Seminář13
Celkem145
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2007, zima 2008, zima 2009, zima 2010, zima 2011, zima 2013.