OPF:MARBPMOB Marketing obcí a regionů - Informace o předmětu
MARBPMOB Marketing obcí a regionů
Obchodně podnikatelská fakulta v Karvinézima 2012
- Rozsah
- 2/1/0. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Ing. Miroslava Vaštíková (přednášející)
Ing. Miroslava Vaštíková (cvičící) - Garance
- Ing. Miroslava Vaštíková
Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné - Předpoklady
- MARBAMAR Marketing || MARBEMAR Marketing || MARBKMAR Marketing || MARBPMAR Marketing || PEMBAMAR Marketing || PEMBEMAR Marketing || PEMBKMAR Marketing || PEMBPMAR Marketing
Předpokladem je absolvování předmětu Marketing. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Evropská integrace (program OPF, B_HOSPOL)
- Marketing a management (program OPF, B_EKOMAN)
- Cíle předmětu
- Cíl předmětu: Cílem předmětu je vysvětlit možnosti využití marketingu ve veřejné správě. Předmět objasňuje marketingové prostředí měst a obcí a vymezuje základní nástroje marketingové analýzy. Vysvětluje používání specifického marketingového mixu, uvádí postupy a metody vytváření strategie obce (města) či regiónu.
- Osnova
- 1. Vývoj a aplikace marketingové koncepce obcí a regiónu
2. Poznání marketingového prostředí
3. Hledání pozice obce a segmentace zákazníků.
4. Marketingový mix
5. Produkt obce
6. Cena a distribuce
7. Komunikační mix
8. Lidé
9. Materiální prostředí
10. Procesy
11. Partnerství
12. Marketingová strategie
13. Podnikatelská kultura obce (regiónu)
1. Marketing, nástroje marketingu a veřejné služby. Vývoj marketingové koncepce municipality, problémy, výhody. Typologie měst a obcí.
2. Marketingové prostředí obce (regiónu). Vnější a vnitřní prostředí. Vnitřní marketingový informační systém. Specifika marketingového výzkumu obcí.
3. Hledání postavení obce v konkurenčním prostředí. Positioning obce na trhu nových podnikatelských investic. Určování tržních segmentů obce. Zákazníci obce.
4. Veřejné služby a marketing obce. Vlastnosti služeb a jejich důsledky pro marketing. Marketingový mix obce a jeho prvky.
5. Produkt obce, jeho prvky, formy a úroveň. Kvalita produktu a problémy jejího měření. Využití technik marketingového výzkumu k hodnocení kvality. Specifika vývoje produktu obce.
6. Východiska rozhodování o oceňování produktu obce. Cenová politika obce. Rozhodování o distribučních kanálech a kritéria volby. Umístění provozovatelů produktů obce, čas a vzdálenost. Metody distribuce obce.
7. Komunikační mix, společná identita obce. Nástroje komunikačního mixu.
8. Úloha pracovníků místní správy při realizaci produktu a jejich kategorizace. Interní marketing a jeho cíle. Úloha obyvatelů, návštěvníků a podnikatelů.
9. Význam materiálního prostředí pro poskytování produktu obce. Základní a periferní prostředí. Řízení prostředí, plánování prostředí.
10. Klasifikace procesů poskytování služeb obcí. Plánování procesu. Systém dodávky služeb a jeho optimalizace.
11. Partnerství. Partneři obce a marketing vztahů. Uplatnění metody PPP - partnerství soukromého a veřejného sektoru.
12. Strategické plánování obce a jeho specifika. Strategie a územní plánování. Využití SWOT analýzy pro plánování. Tvorba strategie obce (regiónu). Přibližování strategie obce jejím uživatelům.
13. Definice podnikatelské kultury obce a její specifika. Organizační kultura obce (regiónu). Úloha obce při vytváření podnikatelské kultury a možnosti obce při jejich ovlivňování.
- 1. Vývoj a aplikace marketingové koncepce obcí a regiónu
- Literatura
- povinná literatura
- VAŠTÍKOVÁ, M. Marketing obcí. Distanční studijní opora. Karviná: SU OPF, 2011. info
- VAŠTÍKOVÁ, M. Marketing služeb - efektivně a moderně (vybrané kapitoly). Praha: Grada Publishing, 2008. ISBN P78-80-247-2721-9. info
- JANEČKOVÁ, L.- VAŠTÍKOVÁ, M. Marketing měst a obcí. Praha: Grada Publishing, 1999. ISBN 80-7169-750-8. info
- doporučená literatura
- VAŠTÍKOVÁ, M. Marketing služeb - efektivně a moderně. Praha: Grada Publishing, 2008. ISBN P78-80-247-2721-9. info
- SARGEANT, A. Marketing Management for Nonprofit Organizations. Oxford: Oxford University Press, 2005. ISBN 0-19-927182. info
- PAULIČKOVÁ, R. Regionálný a mestský marketing. Bratislava: Eurronikon, 2005. ISBN 80-88984-72-62. info
- HANULÁKOVÁ, E., a KOL. Marketing územia. Bratislava: Ekonóm, 2004. ISBN 80-225-1918-9. info
- KOTLER, P., ANDREASEN, A.R. Strategic Marketing for Non profit Organizations. Upper Saddle River, Prentice Hall, 2003. ISBN 013-041977-X. info
- REKTOŘÍK, J., ŠELEŠOVSKÝ, J. a KOL. Jak řídit kraj, město, obec. Strategie komunikace řízení. Dil IV. Brno: Masarykova univerzita, 2002. ISBN 80-210-2957-9. info
- Výukové metody
- Demonstrace dovedností
Seminární výuka - Metody hodnocení
- Písemná zkouška
- Informace učitele
- 70% účast na seminářích, seminární práce doplněna vlastním šetřením u firem poskytujících služby, prezentace, písemná zkouška
Aktivity Náročnost [h] Ostatní studijní zátěž 66 Přednáška 26 Seminář 13 Zkouška 40 Celkem 145 - Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (zima 2012, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/opf/zima2012/MARBPMOB