MPPIPB Inovační podnikání B

Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
zima 2012
Rozsah
2/0/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Monika Chobotová, Ph.D. (přednášející)
doc. Ing. Miloslav Konečný, CSc. (přednášející)
Ing. Adam Pawliczek, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Ing. Miloslav Konečný, CSc.
Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
Předpoklady
K absolvování předmětu nejsou vyžadovány žádné podmínky a předmět může být zapsán nezávisle na jiných předmětech.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Obsah předmětu navazuje na teoretický základ managementu, nauky o podniku a rozvojového procesu v podniku. Cílem je seznámit studenty s problematikou inovačního podnikání, jeho vývojem, výchovou inovačních podnikatelů nejen v rámci inovačních center. Součástí bude vazba na vznik a poslání inovačních center, jejich klasifikace a přínosy inovačních center pro rozvoj regionu. Na základě vymezení inovací, jejich členění, znázornění průběhu inovačních procesů lze naznačit možnosti řízení inovací a inovačních procesů v životním cyklu podniku. Pozornost je zaměřena na vývojové cykly a specifika zejména malých a středních podniků, účel a účinnost krizového řízení a možnosti využití rizikového a rozvojového kapitálu.
Osnova
  • Obsah předmětu navazuje na poznatky, které studenti získali v rámci předmětu Inovační podnikání A. Předmět je zaměřen na zodpovězení těchto otázek: " Jak můžeme vytvořit inovační firmu? Jak se vytváří inovační myšlenky, produkty a to zejména u velkých začínajících společností? A odpovědi na další otázky, které souvisejí se zavedením inovací v podniku. Cílem tohoto předmětu je rovněž poukázat a zdůraznit vliv inovací na rozvoj regionů. Pozornost bude také zaměřena na otázky v oblasti ochrany duševního a průmyslového vlastnictví a využití rizikového kapitálu jako zdroje pro financování založení inovační firmy.
    Struktura výkladu:
    1. Inovace a Inovační podnikání
    2. Inovace jako řídící proces
    3. Tvorba inovativního podniku
    4. Znalostní management
    5. Základní přístupy k tvorbě inovační strategie
    6. Národní a konkurenční prostředí firmy
    7. Získávaní poznatků pro tvorbu inovace
    8. Transfer technologií
    9. Efektivní mechanismy pro zavedení inovace
    10. Rizikový kapitál
    11. Ochrana duševního a průmyslového vlastnictví
    12. Vliv inovací na rozvoj regionů
    13. Případové studie
Literatura
    povinná literatura
  • CHOBOTOVÁ, M. Inovační podnikání. Distanční studijní opora. Karviná : SU OPF, 2006. ISBN 80-7248-367-6. info
  • PITRA, Z. Management inovačních aktivit. Praha: Professional Publishing, 2006. ISBN 80-86946-10-X. info
  • JÁČ, I., RYDVALOVÁ, P., ŽIŽKA, M. Inovace v malém a středním podnikání. Brno: Computer Press, 2005. ISBN 80-251-0853-8. info
  • KONEČNÝ, M., WAGNEROVÁ, E., NULLOVÁ, M. Inovační podnikání - praktikum. Karviná: SU OPF, 2003. ISBN 80-7248-180-0. info
  • KONEČNÝ, M., WAGNEROVÁ, E. Inovační podnikání. Karviná: SU OPF, 2000. ISBN 80-7248-092-8. info
    doporučená literatura
  • SKOKAN, K. Konkurenceschopnost, inovace a klastry v regionálním rozvoji. Ostrava: Repronis, 2004. ISBN 80-7329-059-6. info
  • WAGNEROVÁ, E. Ekonomika a řízení podniku. Karviná: SU OPF, 2002. ISBN 80-7248-155-X. info
  • MLČOCH, J. Inovace a výnosnost podniku. Praha: Linde, 2002. ISBN 80-7201-302-5. info
  • ŠVEJDA, P. Základy Inovačního podnikání. Praha: AIPČR, 2002. ISBN 80-903153-1-3. info
  • KONEČNÝ, M. Inovační strategie ČR - informační systém v inovačním podnikání, doporučení. Karviná: SU OPF, 1999. ISBN 80-7248-050-2. info
  • DRUCKER, P. On the profession of Management. Boston, A Harvard Business Review Book, 1998. ISBN 0-87584-836-2. info
  • DVOŘÁK, I., PROCHÁZKA, P. Rizikový a rozvojový kapitál. Praha: Management Press, 1998. ISBN 80-85943-74-3. info
  • LEONARD D. Wellsprings of knowledge (Building and sustaining the sources of innovation). Boston: Harvard Business School Press, 1998. ISBN 0-87584-612-2. info
  • ŠULEŘ, O. Manažerské techniky. Olomouc: Rubiko, 1995. ISBN 80-85839-06-7. info
Výukové metody
Individuální konzultace
Demonstrace dovedností
Samostudium studentů
Metody hodnocení
Známkou
Informace učitele
Návštěva firmy a zpracování zprávy dle vzoru.
Zkouška kombinovaná.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2007, zima 2008, zima 2009, zima 2010, zima 2011, zima 2013.