OPF:EVSPFIL Filozofie - Informace o předmětu
EVSPFIL Filozofie
Obchodně podnikatelská fakulta v Karvinézima 2014
- Rozsah
- 2/1/0. 3 kr. Ukončení: zk.
- Garance
- Katedra ekonomie a veřejné správy – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
- Předpoklady
- K absolvování předmětu nejsou vyžadovány žádné podmínky a předmět může být zapsán nezávisle na jiných předmětech.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Sociální management (program OPF, B_HOSPOL)
- Veřejná ekonomika a správa (program OPF, B_HOSPOL)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je, aby studenti získali základní vědomosti z oblasti filozofie, osvojili si kladení filozofických otázek, snažili se na ně odpovědět, získali vlastní životní orientaci a ujasnili si smysl života. Výuka je realizována ve dvou relativně samostatných i propojených rovinách: přednášky opřené o systematický rozbor vybraného filozofického díla jednoho autora a semináře pokrývající klíčové tématické okruhy předmětu.
- Osnova
- Přednášková část
1. Zásady práce s filozofickým textem, úvod do Platónova filozofického myšlení
2. Výklad běžných představ o spravedlnosti
3. Určení spravedlnosti na vzoru městského státu
4. Podmínky pro možné zřízení spravedlivého státu. Stát filosofů
5. O nespravedlnosti
6. Odměna spravedlnosti
Seminární část
1. Metodická a motivační uvedení do kurzu
2. Zákon
3. Filozofie
4. Poznání
5. Pravda
6. Myšlení
7. Hodnota
8. Člověk
9. Bytí
10. Společnost
11. Absolutno
Přednášková část
1. Zásady práce s filozofickým textem, zásady pro práci s filozofickým textem na bázi Platónova díla Ústava. Úvod do Platónova filozofického myšlení.
2. Výklad běžných představ o spravedlnosti
Tři názory na spravedlnost a její užitek.Rozhovor o stáří, cena bohatství pro šťastný život.Co je spravedlnost, definice spravedlnosti, užitek spravedlnosti a nespravedlnosti. Je nespravedlnost silná? Dělá nespravedlnost člověka blaženým?
3. Určení spravedlnosti na vzoru městského státu
Spravedlnost se musí ukázat jako dobrá sama o sobě. Výchova strážců, nová třída - vládci vybírání ze strážců. Postup při výběru vládců, život a úlohy strážců, výchova a stát. Čtyři základní ctnosti ve státě. Otázky duše. Porovnání spravedlnosti a nespravedlnosti podle jejich užitku.
4. Podmínky pro možné zřízení spravedlivého státu. Stát filosofů
Ženská otázka. Otázka vládců. Vláda filozofů jako podmínka možnosti spravedlivého státu. Způsobilost filozofů vládnout. Obraz lodě.Idea dobra. Vztahy v oblasti viditelného a myslitelného. Poznávání ve smyslovém světě znázorněné obrazem jeskyně, výklad obrazu jeskyně.
5. O nespravedlnosti
Čtyři hlavní formy špatných ústav. Timokracie a její vznik. Oligarchie a její vznik. Demokracie a její vznik. Tyranie a její vznik. Štěstí a neštěstí spravedlivého a nespravedlivého. Tři důkazy o tom, že nespravedlivý je nešťastný.
6. Odměna spravedlnosti
Opětovný výklad o poezii. Odměna spravedlivých. Důkaz nesmrtelnosti duše. Odměna spravedlnosti za života, odměna spravedlnosti po smrti, volba životní formy.
Seminární část
1. Metodická a motivační uvedení do kurzu
Uvedení do filozofie.
2. Zákon, filozofie
Společné vlastnosti jsoucen. Vlastnosti zákona..
3. Filozofie
Názory jednotlivých filozofů na to, čím se má filozofie zabývat. Odlišení filozofie od ostatních věd. Oblasti, ve kterých je jasná hranice mezi speciální vědou a filozofií. Pohled na filozofii očima významných filozofů.
4. Poznání
Gorgias z Leontin a dopad jeho názorů na oblast lidského poznání. Důvody pochybování Reného Descarta. Skepticismus a možný postoj k němu.
5. Pravda
Ontologická pravda. Logická pravda. Vážné námitky proti nepodmíněnosti pravdy.
Pragmatický pojem pravdy. Filozofická nauka tzv. "noetického idealismu". Realistický
výklad pravdy.
6. Myšlení
Myšlení. Vědecké myšlení. Usuzování. Druhy pravidel, podle kterých usuzování postupuje. Pravděpodobnost z pohledu filozofie. Zásady postoje k vědě.
7. Hodnota
Tři velké skupiny hodnot, které existují v duchovní oblasti. Pozitivistická teorie týkající se hodnocení. Idealistická teorie v nejširším slova smyslu týkající se změny v hodnocení.
8. Člověk
Filozofické zkoumání člověka. Vztah filozofie a ostatních věd v oblasti výzkumů člověka. Názory významných filozofů na otázku člověka. Ústřední otázka filozofické vědy o člověku a jak filozofové na tuto otázku odpovídají.
9. Bytí
Ontologie, jsoucno a bytí. Názor noetického idea
- Přednášková část
- Literatura
- povinná literatura
- FIALA, B. Filozofie a dějiny filozofie. Karviná: OPF SU, 2006. ISBN 80-7248-356-X. info
- PLATÓN. Ústava. Praha: Svoboda - Libertas, 1993. ISBN 80-205-0347-1. info
- doporučená literatura
- MOSER, F. Malá filozofie pro nefilozofy. Olomouc: Votobia, 2005. ISBN 80-7220-214-6. info
- Výukové metody
- Demonstrace dovedností
Seminární výuka - Metody hodnocení
- Kombinovaná zkouška
- Informace učitele
- Podmínkou připuštění ke zkoušce je minimálně 50% účasti na seminářích.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (zima 2014, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/opf/zima2014/EVSPFIL