OPF:EVSPPPT Psychologie prodeje a trhu - Informace o předmětu
EVSPPPT Psychologie prodeje a trhu
Obchodně podnikatelská fakulta v Karvinézima 2014
- Rozsah
- 2/0/0. 3 kr. Ukončení: zk.
- Garance
- Katedra ekonomie a veřejné správy – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
- Předpoklady
- K absolvování předmětu nejsou vyžadovány žádné podmínky a předmět může být zapsán nezávisle na jiných předmětech.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Ekonomika podnikání v obchodě a službách (program OPF, N_EKOMAN)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit posluchače ze základními poznatky v oblasti psychologie prodeje a trhu. Úkolem je objasnit řízení prodejních činností, přispět k pochopení psychologických aspektů obchodního jednání a prodeje, které je možno použít ke zvýšení efektivnosti a účinnosti prodeje.
- Osnova
- 1. Základní pojmy psychologie prodeje a trhu
2. Osobnost a chování spotřebitele
3. Psychologie prodeje - osobnost prodejce
4. Psychologická charakteristika zboží
5. Psychologie propagace a reklamy
6. Psychologické aspekty rozhodování
7. Psychologie nákupu.
8. Obchodní cyklus - příprava na jednání
9. Techniky manipulace v obchodním jednání.
10. Strategie jednání - vyjednávání
11. Vedení obchodního rozhovoru
12. Budování vztahu se zákazníkem
13. Specifika zahraničních trhu.
1. Základní pojmy psychologie prodeje a trhu
Psychologie trhu - předmět, základní pojmy, současné trendy. Psychologická charakteristika trhu.
2. Osobnost a chování spotřebitele
Psychologický profil spotřebitele. Zdroje spotřebitelského chování. Kupní motivace zákazníka. Zvyk a výběr při nákupu, sebeobrana spotřebitele. Spotřebitelské typologie.
3. Psychologie prodeje - osobnost prodejce
Nároky kladené na osobnost prodejce. Základní znaky úspěšného prodejce. Vztah mezi prodejcem a zákazníkem.
4. Psychologická charakteristika zboží
Image, znak, atraktivita, výjimečnost. Zboží jako symbol. Prezentace produktu.
5. Psychologie propagace a reklamy
Propagace jako komunikace.Úloha subjektu v procesu příjmu propagace a reklamy. Člověk jako příjemce reklamy. Psychologie vnímání a principy konstrukce reklam. Smyslové aspekty reklamy a její prostředky. Umístění reklamy apod.
6. Psychologické aspekty rozhodování
Motivace a emoce v rozhodování. Struktura potřeb. Motivační konflikty. Skrytá motivace v reklamě.
7. Psychologie nákupu
Racionální nakupování, strategie volby mezi produkty a službami. Volba a subjektivní hodnocení produktu. Opakované nakupování a obliba značky.
8. Obchodní cyklus - příprava na obchodní jednání
Vyhledávání zákazníků a navazování kontaktu. Transakční analýza. Psychologické aspekty prezentace sebe, firmy, výrobku. Příprava a struktura prodejního rozhovoru.
9. Techniky manipulace v obchodním jednání
Psycholingvistické struktury. Pravidla a techniky vlivu na lidi.
10. Strategie jednání - vyjednávání
Proces vyjednávání. Příprava, průběh, ústupky, argumenty, taktika, práce s časem. Vyjednávací techniky.
11. Vedení obchodního rozhovoru
Průběh prodejního rozhovoru - sbíraní informací, probuzení potřeby. Nabídková fáze. Zvládání náročnějších situací v obchodním procesu. Závěrečná fáze: chování prodejce v závěrečné fázi, signály k uzavření smlouvy, jak přimět zákazníka, aby se rozhodl, jak uzavřít obchod.
12. Budování vztahu se zákazníkem
Upevnění vztahu . Napodobování zákazníka jako cesta k vytvoření souladu a bezpečí.Význam péče o zákazníka. Zvládání obtížnějších klientů.
13. Specifika zahraničních trhu
Kulturně antropologický kontext psychologie prodeje a trhu. Enkulturace a inkulturace v procesu propagace a prodeje. Zvyklosti jednotlivých národů: symbolika, vnímání času, barvy apod.
- 1. Základní pojmy psychologie prodeje a trhu
- Literatura
- povinná literatura
- KOMÁRKOVÁ, R., RYMEŠ,M., VYSEKALOVÁ, J. Psychologie trhu. Praha: Grada Publishing, 1998. ISBN 80-7169-632-3. info
- GRETZ, K, F. - DROZDEK, S. Psychologie prodeje. Praha: Victoria Publishing, 1990. ISBN 80-85605-03-1. info
- doporučená literatura
- CASSE, P. Jednání se začíná za hodinu - rychlokurs vyjednávání pro začátečníky i pokročilé. Praha: Management Press,, 2004. ISBN 80-85603-65-9. info
- CARON, N. Prodej problémovým zákazníkům - klíč k vyjednávání a přesvědčování. Grada Publishing, 2002. ISBN 80-247-0204-5. info
- BÁRTA, V., BÁRTOVÁ, H. Výzkum trhu a chování spotřebitele. Praha: VŠE, 1993. ISBN 80-7079-148-9. info
- Výukové metody
- Demonstrace dovedností
- Metody hodnocení
- Kombinovaná zkouška
- Informace učitele
- Jiná zátěž. Podmínkou přijetí ke zkoušce je alespoň 50 % účast na seminářích.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/opf/zima2014/EVSPPPT