INMBKMMI Management a marketing informačních služeb

Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
zima 2014
Rozsah
Přednáška 8 HOD/SEM. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. RNDr. Ing. Roman Šperka, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. RNDr. Ing. Roman Šperka, Ph.D.
Katedra informatiky a matematiky – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
Kontaktní osoba: doc. Mgr. Petr Suchánek, Ph.D.
Předpoklady
K absolvování předmětu nejsou vyžadovány žádné podmínky a předmět může být zapsán nezávisle na jiných předmětech.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty s managementem a marketingem firem provádějící informační služby na straně jedné a významem informačních služeb pro management a marketing firem na straně druhé.
Osnova
  • 1. Management
    2. Marketing služeb
    3. Informační podpora
    4. Informační věda
    5. Data a informace, informační společnost
    6. Konkurenční zpravodajství
    7. Práce s dokumenty
    8. Metainformační systémy
    9. Vyhledávání informací
    10. Vyhledávání informací na internetu
    11. Nelineární text
    12. Zdroje informací, instituce poskytující informační služby
    13. Zpracování samostatné práce
    1. Management informačních služeb, postavení mají moderních informační a komunikační technologie v novém pojetí ekonomiky, role podnikové informatiky v rámci podnikového systému, trendy rozvoje informačních technologií.
    2. Marketing informačních služeb, základy marketingu služeb, vymezení sektoru služeb, definice služeb a charakteristika jejich vlastnosti, marketingová koncepce a strategie, marketingový mix ve službách, analýza trhu a marketingovém výzkumu.
    3. Informační podpora: informační podpora managementu a marketingu, informační služby, komunikace
    4. Informační věda, základní pojmy informační vědy a komunikace.
    5. Informace, překážky mezi vznikem a užitím informace, komunikace mezi tvůrcem a uživatelem informace, uchovávání informací v informačních fondech, životní cyklus informace, informační gramotnost.
    6. Konkurenční zpravodajství
    7. Práce s dokumenty, ukládání a vyhledávání dokumentů, jejich popis, vyhodnocování relevance informačního zdroje, práce s primárními a sekundárními prameny a s charakteristikami obsahu dokumentů.
    8. Metadata, funkce metadat, standardizace metadat, metadatové formáty.
    9. Vyhledávání informací: vyhledávání dle obsahu, selekční jazyky a charakteristiky dokumentů, předmětové katalogy, vyhledávací stroje, neviditelný web, on-line nástroje, třídění a ukládání informací
    10. Vyhledávání informací na internetu: vyhledávače, způsoby vyhledávání.
    11. Nelineární text, hypertext, hypermédia, vzory základních struktur hypertextu a hypermédií, uzly a způsobem jejich propojení, fulltext.
    12. Zdroje informací: instituce poskytující informační služby, typy služeb, knihovny, databázová centra, informační střediska, výměnné formáty.
    13. Samostatné zpracování seminární práce.
Literatura
    povinná literatura
  • VAŠTÍKOVÁ, M. Marketing služeb - efektivně a moderně. Praha: Grada Publishing, 2008. ISBN 978-80-247-2721-9. info
  • VANĚK, J. Management a marketing informačních služeb. Karviná : SU OPF, 2006. info
    doporučená literatura
  • KUČEROVÁ H. Metody a techniky informačního managementu. URL info
  • STUCHLÍK, P., DVOŘÁČEK, M. Marketing na Internetu. Praha : Grada, 2000. ISBN 80-7169-957-8. info
  • PAPÍK, R. Internet - ekonomické, marketingové a finanční aplikace : strategie vyhledávání a prezentace. Praha :Ekopress, 1998. ISBN 80-86119-03-3. info
  • DYSON, P., COLEMAN, P., GILBERT, L. Intranet : plánování, výstavba, provoz : kompletní průvodce. . Praha: Grada, 1998. ISBN 80-7169-670-6. info
  • STUCHLÍK, P., PEGNER, M., DVOŘÁČEK, M. Marketing a reklama na internetu. Praha: Grada Publishing, 1998. ISBN 80-7169-630-7. info
  • SATRAPA, P. World-Wide Web pro čtenáře, autory a misionáře. Neokortex s. r. o., 1996. info
  • LANGFORD, D. Practical Computer Ethics. London, McGraw-Hill International Limited, 1995. info
  • STERNE, J. World Wide Web marketing : integrating the Internet into your marketing strategy. New York: Wiley, 1995. ISBN 0-471-12843-0. info
Výukové metody
Přednášení
Přednáška s analýzou videozáznamu
Individuální konzultace
Samostudium studentů
Metody hodnocení
Známkou
Informace učitele
Seminární práce, test a kombinovaná zkouška.
Ostatní studijní zátěž: vyhledávání a zpracování zdrojů na internetu.

AktivityNáročnost [h]
Domácí příprava na výuku17
Konzultace6
Ostatní studijní zátěž49
Přednáška8
Příprava na zkoušku40
Semestrální práce25
Celkem145
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018.