INMNATEH Theory of Games and Economic Decisions

Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
zima 2014
Rozsah
2/1/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Ing. Elena Mielcová, Ph.D. (přednášející)
Ing. Elena Mielcová, Ph.D. (cvičící)
Garance
Ing. Elena Mielcová, Ph.D.
Katedra informatiky a matematiky – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
Kontaktní osoba: Mgr. Radmila Krkošková, Ph.D.
Předpoklady
K absolvování předmětu nejsou vyžadovány žádné podmínky a předmět může být zapsán nezávisle na jiných předmětech.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je objasnit zásady optimálního rozhodování v typických ekonomických rozhodovacích situacích, které v sobě zahrnují prvky konfliktů. Posluchač by se měl seznámit s teoretickým základem teorie her a měl by být schopen rozpoznat a analyzovat konfliktní situace v reálném prostředí.
Osnova
1. Rozhodovací situace, klasifikace
2. Antagonistické konflikty
3. Maticové hry
4. Konflikty s nekonečně mnoha strategiemi
5. Neantagonistické hry dvou hráčů
6. Modely oligopolu
7. Modely oligopolu
8. Kooperativní hry
9. Trh s tvorbou koalic, hlasovací systémy
10. Inteligentní a neinteligentní protihráči
11. Hyperhry
12. Software pro teorii her
13. Využití softwaru při řešení úloh

1. Rozhodovací situace, klasifikace
Historie a předmět teorie her, základní definice matematických modelů, klasifikace rozhodovacích situací.
2. Antagonistické konflikty
Antagonistické hry, rovnovážné strategie.

3. Maticové hry
Teorie maticových her, metody pro hledání rovnovážných strategií.
4. Konflikty s nekonečně mnoha strategiemi
Základní vlastnosti konfliktů s nekonečně mnoha strategiemi, příklady, výpočet rovnovážných strategií.
5. Neantagonistické hry dvou hráčů
Neantagonistické konflikty teorie nekooperativních her, dvojmaticové hry.
6. Modely oligopolu
Nekooperativní hry N hráčů.
7. Modely oligopolu
Vůdcovství a následnictví.
8. Kooperativní hry
Koalice, kooperativní oligopol, hodnota hry.
9. Trh s tvorbou koalic, hlasovací systémy
Hlasovací systémy, koalice, manipulace.
10. Inteligentní a neinteligentní protihráči
Optimální strategie při riziku a při nejistotě.
11. Hyperhry
Hry v explicitním tvaru, teorie užitku.
12. Software pro teorii her
Přehled programových systémů zahrnujících teorii her.
13. Využití softwaru při řešení úloh
Řešení konkrétních příkladů na PC.

Literatura
    doporučená literatura
  • OSBORNE, M. J. An introduction to game theory. Oxford University Press, Oxford, London, N. York, 2004. ISBN 978-0-19-512895-6. info
  • MYERSON, R. B. Game Theory: Analysis of Conflict. Harvard University Press, 1997. ISBN 9780674341166. info
Výukové metody
Demonstrace dovedností
Seminární výuka
Metody hodnocení
Zápočet
Vyučovací jazyk
Angličtina
Informace učitele
Průběžný test, 70% účast na seminářích, forma zkoušky: písemná
AktivityNáročnost [h]
Ostatní studijní zátěž41
Přednáška26
Seminář13
Zápočet30
Celkem110
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2015, zima 2015, léto 2016, zima 2016, léto 2017, zima 2017, léto 2018, zima 2018, léto 2019.