CVABPEPC Ekonomika a provoz zařízení CR

Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
zima 2015
Rozsah
2/1/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Ing. Patrik Kajzar, Ph.D. (přednášející)
doc. Ing. Pavlína Pellešová, Ph.D. (přednášející)
Ing. Patrik Kajzar, Ph.D. (cvičící)
Ing. Miroslava Kostková, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. Ing. Pavlína Pellešová, Ph.D.
Katedra cestovního ruchu a volnočasových aktivit – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
Kontaktní osoba: doc. Ing. Pavlína Pellešová, Ph.D.
Předpoklady
K absolvování předmětu nejsou vyžadovány žádné podmínky a předmět může být zapsán nezávisle na jiných předmětech.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Základem předmětu je aplikace teoretických znalostí z oborových předmětů pro použití v praxi řízení zařízení poskytujících služby cestovních kanceláří, cestovních agentur a informačních středisek cestovního ruchu. Studenti postupně projdou všechny procesy poskytování služeb těchto zařízení, počínaje právními předpoklady pro jejich činnost, přes sestavování obchodního záměru a organizaci provozu, tvorbu produktu a jeho prodej klientům, problematiku cenotvorby, nákupní politiku služeb v tuzemsku i zahraničí, zajišťování informačních, animačních a průvodcovských služeb až po spolupráci subjektů působících v cestovním ruchu.
Osnova
  • 1.Služby cestovního ruchu a jejich základní znaky, historický vývoj cestování
    (vývoj cestování v Evropě od 18 století, historický vývoj CR v ČR, rozdělení služeb CR, základní znaky služeb CR)
    2.Význam a úloha CK, CA a IS při poskytování služeb účastníkům CR
    (postavení CK v systému CR, základní funkce CK, náplň činnosti, statistické údaje)
    3.Právní aspekty založení a činnosti zařízení poskytující služby CR
    (výklad podmínek udělení povolení k činnosti z hlediska právního, koncesní listina CK, výklad souvisejících zákonů s činností CK, CA a IS)
    4.Organizace činnosti a organizační struktura zařízení CK,CA a IS
    (rozdělení CK z různých hledisek, organizační členění větších CK, náplně práce jednotlivých úseků, úloha vedoucího pracovníka v subjektu CR)
    5.Tvorba obchodního záměru a strategie prodeje produktu CK
    (vytvoření základního tržního produktu, podnikatelský plán činnosti, základní oblasti nutné pro úspěšné založení CK, způsoby tvorby klientské základny)
    6.Katalogová a operativní nabídka produktu CK,CA a IS
    (základní části tvorby nabídkového katalogu pobytů a zájezdů, operativní nabídka zájezdů a tvorba forfaitových zájezdů, jiné možnosti nabídky produktů, způsoby prodeje pobytů a zájezdů v praxi)
    7.Cenotvorba a cenové kalkulace produktu
    (základní části cenové kalkulace a její konstrukce v DCR, AZCR a PZCR, použití rizika neobsazení zájezdu v cenotvorbě, kursové přepočty a DPH, význam cenové kalkulace)
    8.Způsoby prodeje, cestovní smlouva a všeobecné podmínky účasti klientů
    (prodej jako výsledek marketingové strategie CK, osobní prodej klientům, náležitosti cestovní smlouvy podle Zákona č. 159/1999, tvorba všeobecných podmínek účasti na zájezdech CK, obchodní vztahy mezi prodejci a touroperátory)
    9.Akviziční politika při nákupu služeb DCR,AZCR a PZCR
    (jednání s dodavateli služeb v tuzemsku i zahraničí, nákup služeb pro CK, možná obchodní rizika, specifika zajišťování služeb pro incoming do ČR)
    10.Personální politika v cestovním ruchu
    (výběr vhodných pracovníků, základní požadavky na výkon práce v oblasti CR, celoživotní vzdělávání pracovníků, informační cesty v tuzemsku i zahraničí)
    11.Problematika průvodcovských služeb
    (vlastnosti dobrého průvodce v CR, kvalifikační podmínky průvodce, vytvoření průvodcovského aktivu, základní body přípravy průvodce na akci, tvorba itineráře, pracovní postupy a manuály, řešení základních situací při realizaci produktu)
    12.Využití elektronických médií při prodeji produktů CK,CA a IS
    (prvky hardware a software využitelné v CR, informační a rezervační systémy, internet versus osobní prodej, prodejní spolupráce s využitím el. médií)
    13.Organizace působící v cestovním ruchu a mezinárodní spolupráce v CR
    (role institucionálního řízení rozvoje CR v podnikání v organizací CR v ČR, profesní sdružující organizace - ACK ČR, ACČKA ČR, ATUR ČR, ATIC ČR), nejdůležitější mezinárodní organizace působící v CR)
Literatura
    povinná literatura
  • SYSEL. J. ., Cestovní kancelář, cestovní agentura a informační středisko v cestovním ruchu. VŠH, Praha, 2008. ISBN 978-80-86578-75-0. info
  • CHROMÝ, J. Informační a komunikační technologie pro hotelnictví a cestovní ruch. Praha: VŠH Praha, 2008. ISBN 978-80-86578-76-7. info
  • ORIEŠKA, J. Metodika činnosti průvodce cestovního ruchu. Praha: Idea servis, 2007. info
  • PETRÚ, Z. Základy ekonomiky cestovního ruchu. Praha: Idea Servis, 2007. ISBN 978-80-85970-55-5. info
  • NĚMČANSKÝ, M. Analýza a kalkulace v CR. Karviná: OPF SU, 2001. ISBN 80-7248-094-4. info
    doporučená literatura
  • POLÁČEK, J. Ekonomika a provoz zařízení cestovního ruchu. Karviná, 2013. ISBN 978-80-7248-840-7. info
  • ORIEŠKA, J. Služby v cestovním ruchU. Praha: Idea Servis, 2010. ISBN 80-900880-6-6. info
  • HESKOVÁ M. A KOL. Cestovní ruch pro vyšší odborné školy a vysoké školy. Praha: Fortuna, 2006. ISBN 80-7168-948-3. info
  • KUNEŠOVÁ, E., FARKOVÁ, B. Technika zahraničních zájezdů. Praha: Idea Servis, 2001. ISBN 80-85970-44-9. info
Výukové metody
Přednáška s analýzou videozáznamu
Individuální konzultace
Studijní praxe
Demonstrace dovedností
Skupinová práce na počítačové učebně
Seminární výuka
Samostudium studentů
Metody hodnocení
Kombinovaná zkouška
Informace učitele
Vypracování seminární práce s obhajobou, 60% povinná účast na seminářích, zápočtový test.
AktivityNáročnost [h]
Ostatní studijní zátěž65
Přednáška26
Seminář13
Zkouška40
Celkem144
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2014, zima 2016, zima 2017, zima 2018.