OPF:PEMBAOZS Protection of Consumers´ Inter - Informace o předmětu
PEMBAOZS Protection of Consumers´ Interests
Obchodně podnikatelská fakulta v Karvinézima 2018
- Rozsah
- 2/0/0. 4 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. Ing. Halina Starzyczná, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. Ing. Halina Starzyczná, Ph.D.
Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
Kontaktní osoba: Ing. Kateřina Matušínská, Ph.D. - Předpoklady
- K absolvování předmětu nejsou vyžadovány žádné podmínky a předmět může být zapsán nezávisle na jiných předmětech.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Business Economics in Trade and Services (program OPF, B_EKOMAN)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je získat všeobecný přehled v otázkách ochrany zájmů spotřebitele. Důraz je kladen zejména na aspekty kvality zboží a služeb, odbornosti a hygieny prodeje. Studenti jsou seznamováni s činností orgánů státní správy a samosprávy, především pak s jejich působením na úseku kontroly. Nedílnou součástí jsou informace o úrovni ochrany spotřebitele v zahraničí.
- Osnova
- 1. Ochrana zájmů spotřebitele jako součást koncepce společenského marketingu
2. Historický vývoj ochrany spotřebitele
3. Koncepce spotřebitelské politiky v ČR
4. Zákon o svobodném přístupu k informacím, zákon o ochraně osobních dat
5. Zákon o ochraně spotřebitele
6. Dozorové orgány
7. Ochrana spotřebitele v ostatních zákonech
8. Spotřebitelská politika EU
9. Spotřebitelské organizace u nás a v zahraničí
10. Bezpečnost výrobků a ochrana trhu
11. Problematika nákupu a prodeje z hlediska spotřebitele
12. Reklama a možnosti jejího vlivu na spotřebitele
13. Přednáška odborníka z praxe
Obsah předmětu
1. Ochrana zájmů spotřebitele jako součást koncepce společenského (sociálně-etického) marketingu
Definice koncepce společenského (sociálně-etického) marketingu. Tři pilíře koncepce - společnost, zákazník a úroveň uspokojování jeho potřeb a užitek, firma a jejich rovnováha. Ochrana zájmů spotřebitele jako součást kvalitnějšího uspokojování potřeb zákazníků.
2. Historický vývoj ochrany spotřebitele
Ochrana spotřebitele v prvních legislativních normách, kontrolní činnost, vznik a působnost cechovních řádů, novodobá úprava tržního dozoru a ochrany spotřebitele, vývoj po roce 1948, novodobý vývoj ochrany spotřebitele ve světě.
3. Koncepce spotřebitelské politiky v ČR
Uplatňování spotřebitelské politiky (působnost státu, spotřebitele, podnikatelů a spotřebitelského poradního výboru), koncepce spotřebitelské politiky,
4. Zákon o svobodném přístupu k informacím, zákon o ochraně osobních dat.
5. Zákon o ochraně spotřebitele
Základní pojmy, povinnosti při prodeji výrobků a poskytování služeb, problematika obalů, reklamací, úkoly veřejné správy.
6. Dozorové orgány
Činnost a nástroje dozorových orgánů, práva a povinnosti dozorových orgánů při výkonu své funkce, charakteristika vybraných dozorových orgánů.
7. Ochrana spotřebitele v ostatních zákonech
Kupní smlouva, spotřebitelské smlouvy, smlouva o dílo, zákon o technických požadavcích na výrobky, zákon o obecné bezpečnosti výrobků, zákon o odpovědnosti za škodu způsobenou vadou výrobku.
8. Spotřebitelská politika EU
Zakotvení ochrany spotřebitele v politice EU, legislativa EU v oblasti ochrany spotřebitele, evropské instituce, změny nastolené postupu ČR do EU.
9. Spotřebitelské organizace u nás a v zahraničí
Consumers International, ochrana spotřebitele ve vybraných zemích, spotřebitelské organizace a hnutí v České republice.
10. Bezpečnost výrobků a ochrana trhu
Značky shody, bezpečnost a jakost, dobrovolné informační značky pro spotřebitele, dozor nad trhem.
11. Problematika nákupu a prodeje z hlediska spotřebitele
Povinnosti prodávajících a práva kupujících, chyby spotřebitelské veřejnosti - kupujících, chyby prodávajících, způsoby manipulace se spotřebitelem při nákupu.
12. Reklama a možnosti jejího vlivu na spotřebitele
Základní pojmy, jednotlivé formy omezení reklamy, dozor nad dodržováním zákona, zařazování reklam, psychologické aspekty reklamy.
13. Přednáška odborníka z praxe
- 1. Ochrana zájmů spotřebitele jako součást koncepce společenského marketingu
- Literatura
- Výukové metody
- Demonstrace dovedností
- Metody hodnocení
- Zápočet
- Vyučovací jazyk
- Angličtina
- Informace učitele
- průběžný test, zápočtový test
Aktivity Náročnost [h] Ostatní studijní zátěž 60 Přednáška 26 Zápočet 30 Celkem 116 - Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/opf/zima2018/PEMBAOZS