PEMBAOZS Protection of Consumers´ Interests

Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
zima 2014
Rozsah
2/0/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Ing. Halina Starzyczná, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Ing. Halina Starzyczná, Ph.D.
Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
Kontaktní osoba: Ing. Kateřina Matušínská, Ph.D.
Předpoklady
K absolvování předmětu nejsou vyžadovány žádné podmínky a předmět může být zapsán nezávisle na jiných předmětech.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je získat všeobecný přehled v otázkách ochrany zájmů spotřebitele. Důraz je kladen zejména na aspekty kvality zboží a služeb, odbornosti a hygieny prodeje. Studenti jsou seznamováni s činností orgánů státní správy a samosprávy, především pak s jejich působením na úseku kontroly. Nedílnou součástí jsou informace o úrovni ochrany spotřebitele v zahraničí.
Osnova
  • 1. Ochrana zájmů spotřebitele jako součást koncepce společenského marketingu
    2. Historický vývoj ochrany spotřebitele
    3. Koncepce spotřebitelské politiky v ČR
    4. Zákon o svobodném přístupu k informacím, zákon o ochraně osobních dat
    5. Zákon o ochraně spotřebitele
    6. Dozorové orgány
    7. Ochrana spotřebitele v ostatních zákonech
    8. Spotřebitelská politika EU
    9. Spotřebitelské organizace u nás a v zahraničí
    10. Bezpečnost výrobků a ochrana trhu
    11. Problematika nákupu a prodeje z hlediska spotřebitele
    12. Reklama a možnosti jejího vlivu na spotřebitele
    13. Přednáška odborníka z praxe
    Obsah předmětu
    1. Ochrana zájmů spotřebitele jako součást koncepce společenského (sociálně-etického) marketingu
    Definice koncepce společenského (sociálně-etického) marketingu. Tři pilíře koncepce - společnost, zákazník a úroveň uspokojování jeho potřeb a užitek, firma a jejich rovnováha. Ochrana zájmů spotřebitele jako součást kvalitnějšího uspokojování potřeb zákazníků.
    2. Historický vývoj ochrany spotřebitele
    Ochrana spotřebitele v prvních legislativních normách, kontrolní činnost, vznik a působnost cechovních řádů, novodobá úprava tržního dozoru a ochrany spotřebitele, vývoj po roce 1948, novodobý vývoj ochrany spotřebitele ve světě.
    3. Koncepce spotřebitelské politiky v ČR
    Uplatňování spotřebitelské politiky (působnost státu, spotřebitele, podnikatelů a spotřebitelského poradního výboru), koncepce spotřebitelské politiky,
    4. Zákon o svobodném přístupu k informacím, zákon o ochraně osobních dat.
    5. Zákon o ochraně spotřebitele
    Základní pojmy, povinnosti při prodeji výrobků a poskytování služeb, problematika obalů, reklamací, úkoly veřejné správy.
    6. Dozorové orgány
    Činnost a nástroje dozorových orgánů, práva a povinnosti dozorových orgánů při výkonu své funkce, charakteristika vybraných dozorových orgánů.
    7. Ochrana spotřebitele v ostatních zákonech
    Kupní smlouva, spotřebitelské smlouvy, smlouva o dílo, zákon o technických požadavcích na výrobky, zákon o obecné bezpečnosti výrobků, zákon o odpovědnosti za škodu způsobenou vadou výrobku.
    8. Spotřebitelská politika EU
    Zakotvení ochrany spotřebitele v politice EU, legislativa EU v oblasti ochrany spotřebitele, evropské instituce, změny nastolené postupu ČR do EU.
    9. Spotřebitelské organizace u nás a v zahraničí
    Consumers International, ochrana spotřebitele ve vybraných zemích, spotřebitelské organizace a hnutí v České republice.
    10. Bezpečnost výrobků a ochrana trhu
    Značky shody, bezpečnost a jakost, dobrovolné informační značky pro spotřebitele, dozor nad trhem.
    11. Problematika nákupu a prodeje z hlediska spotřebitele
    Povinnosti prodávajících a práva kupujících, chyby spotřebitelské veřejnosti - kupujících, chyby prodávajících, způsoby manipulace se spotřebitelem při nákupu.
    12. Reklama a možnosti jejího vlivu na spotřebitele
    Základní pojmy, jednotlivé formy omezení reklamy, dozor nad dodržováním zákona, zařazování reklam, psychologické aspekty reklamy.
    13. Přednáška odborníka z praxe
Literatura
    povinná literatura
  • WIEWIÓROWSKA DOMAGALSKA, A. Consumer Sales Guarantees in the European Union. 2013. ISBN 9783866539686. info
  • MARLIN., S. E., OLINGER, C. P. Consumer Protection in an Age of Technological Transformation. New York: Nova Science Publishers Inc, 2009. ISBN 978-16-069-2924-7. info
    doporučená literatura
  • SAVIN, A.,. EU Internet Law. 2013. ISBN 9781781006016. info
  • DENNIS, CH., J. A. NEWMAN a D. MARSLAND. Objects of Desire : Consumer Behaviour in Shopping Centre Choices. 2005. ISBN 9780230509481. info
Výukové metody
Demonstrace dovedností
Metody hodnocení
Zápočet
Vyučovací jazyk
Angličtina
Informace učitele
průběžný test, zápočtový test

AktivityNáročnost [h]
Ostatní studijní zátěž60
Přednáška26
Zápočet30
Celkem116
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018.