OPF:INMBPSME Statistické metody pro ekonomy - Informace o předmětu
	INMBPSME Statistické metody pro ekonomy
Obchodně podnikatelská fakulta v Karvinézima 2021
- Rozsah
- 2/1/0. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. Mgr. Jiří Mazurek, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. Mgr. Jiří Mazurek, Ph.D.
 Katedra informatiky a matematiky – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
 Kontaktní osoba: Mgr. Radmila Krkošková, Ph.D.
- Rozvrh
- Po 8:55–10:30 B207- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
 
- Předpoklady
- FAKULTA(OPF) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(P)
 K absolvování předmětu nejsou vyžadovány žádné podmínky a předmět může být zapsán nezávisla na jiných předmětech.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
 
 Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
 Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/30, pouze zareg.: 0/30
- Mateřské obory/plány
- Bankovnictví (program OPF, B_HOSPOL)
- Bankovnictví, peněžnictví, pojišťovnictví (program OPF, B_BPP)
- Marketing a management (program OPF, B_EKOMAN)
 
- Cíle předmětu
- Poskytnout hlubší pohled na statistické metody vhodné ke zpracování vícerozměrných dat, ovládnout teoretický aparát vybraných metod a naučit se je aplikovat pomocí statistických programů na počítači. Seznámit studenty s principy speciálních ekonomicko-matematických metod, které jsou nepostradatelnou součástí moderního řízení. Tyto metody se naučí prakticky ovládat tak, aby je dovedli aplikovat v marketingu a aby dokázali efektivně kontrolovat a řídit kvalitu produkce ve všech etapách výrobního procesu, tj. v předvýrobní, výrobní i povýrobní etapě.
- Osnova
- 1. Základní pojmy a metody ze statistiky
 2. Testování hypotéz v marketingu - parametrické testy
 3. Testování hypotéz v marketingu - neparametrické testy
 4. Regresní analýza
 5. Korelační analýza
 6. Analýza rozptylu (ANOVA)
 7. Analýza rozptylu (ANOVA): Dvojné třídění a Latinské čtverce
 8. Úplné faktorové plány
 9. Částečné faktorové plány
 10. Částečný faktorový experiment se dvěma úrovněmi
 11. Taguchiho metody: ztrátová funkce
 12. Taguchiho metody: celkové náklady na jakost
 13. Metody prognózování tržeb
 1. Základní pojmy a metody ze statistiky
 Charakteristiky polohy, charakteristiky variability, šikmost, špičatost, statistický soubor se dvěma znaky, testy statistických hypotéz.
 2. Testování hypotéz v marketingu - parametrické testy
 Marketingová případová studie, co přináší parametrické testování statistických hypotéz v marketingu, jednovýběrový t-test, dvouvýběrový t-test - nepárový a párový.
 3. Testování hypotéz v marketingu - neparametrické testy
 Mediánový test (pro 1 výběr), chi-kvadrát test pro 1 výběr, dvouvýběrové testy, chi-kvadrát test pro 2 výběry, Mann-Whitneyův test, Wilcoxonův párový test.
 4. Regresní analýza
 Podstata regresní analýzy, odhad regresních koeficientů, test významnosti regresních koeficientů, intervaly spolehlivosti regresních koeficientů, test vhodnosti regresního modelu.
 5. Korelační analýza
 Koeficient korelace, index korelace, Spearmanův koeficient (pořadové) korelace, vícenásobná lineární závislost - vztahy pro dvě vysvětlující proměnné.
 6. Analýza rozptylu (ANOVA)
 Jednofaktorová ANOVA, postup při analýze rozptylu s jedním faktorem, míra těsnosti závislosti.
 7. Analýza rozptylu (ANOVA): Dvojné třídění a Latinské čtverce
 Dvojné třídění, trojné třídění (Latinské čtverce).
 8. Úplné faktorové plány
 Základy experimentování a oblasti použití, experimentální procedura, efekt (vliv) faktoru, významnost efektu, test významnosti efektu, grafické hodnocení efektu faktoru, grafy interakcí, model experimentu.
 9. Částečné faktorové plány
 Grafické hodnocené efektu faktoru u částečných faktorových plánů.
 10. Částečný faktorový experiment se dvěma úrovněmi
 Poloviční plány, grafická metoda.
 11. Taguchiho metody: ztrátová funkce
 Definice a vlastnosti ztrátové funkce, ztrátová funkce pro různé typy tolerance.
 12. Taguchiho metody: celkové náklady na jakost
 Monitorování nákladů na jakost, regulační diagramy.
 13. Metody prognózování tržeb
 Analýza trendové složky, analýza sezónní složky, model konstantní sezónnosti, analýza náhodné složky, testování vlastností náhodné složky, prognózování, kauzální prognostické metody.
- Literatura
- povinná literatura
- RAMÍK, J., STOKLASOVÁ, R., TOŠENOVSKÝ, J. Statistické metody pro ekonomy. Karviná: OPF SU, 2003. ISBN 80-85943-63-8. info
 - doporučená literatura
- DANIEL, W. W., TERREL, J. Business statistics for management and economics. Houghton Mifflin, 2005. ISBN 978-03957-280-25. info
- BLECHARZ, P. Základy metody DOE (Taguchiho přístup). Ostrava : REPRONIS, 2005. ISBN 80-7329-106-1. info
- TOŠENOVSKÝ, J. Průvodce hodnocením způsobilosti. Ostrava, 2003. info
- TOŠENOVSKÝ J., NOSKIEVIČOVÁ, D. Statistické metody pro zlepšování jakosti. Ostrava : Montanex, 2000. ISBN 80-7225-040-X. info
- VAN MATRE, J. G., GILBREATH, G. H. Statistics for Business and Economics. BPI/IRWIN, Homewood, 1997. ISBN 0-256-03719-1. info
 
- Výukové metody
- Demonstrace dovedností
 Seminární výuka
- Metody hodnocení
- Písemná zkouška
 Písemný test
- Informace učitele
- Průběžný test, 70% účast na seminářích, forma zkoušky: písemnáAktivity Náročnost [h] Ostatní studijní zátěž 66 Přednáška 26 Seminář 13 Zkouška 40 Celkem 145 
- Další komentáře
- Studijní materiály
 Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (zima 2021, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/opf/zima2021/INMBPSME