PEMNPPOD Podnikni To!

Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
zima 2021
Rozsah
2/1/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Ing. Tomáš Pražák, Ph.D. (cvičící)
Garance
Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
Kontaktní osoba: Ing. Žaneta Rylková, Ph.D.
Předpoklady
FAKULTA ( OPF ) && TYP_STUDIA ( N ) && FORMA ( P )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Cíle předmětu
Cílem předmětu je motivovat studenty, aby zpracovali své prvotní studentské nápady, případně mladé projekty, do vstupní fáze reálného komerčního start-upu a to na takové úrovni, že mohou na svých záměrech pokračovat i do budoucna, po ukončení kurzu, a přitom se již opírat o kvalitní základy svého podnikání.
Osnova
  • 1. seminář: Podnikání a podnikatelský tým
    Představení konceptu workshopu, začátek podnikatelského příběhu, zboření všech mýtů bránících studentům začít podnikat, tipy jak najít/připravit svůj podnikatelský záměr a praktický postup při tvorbě podnikatelského týmu.
    2. seminář: Minimální produkt, byznys model CANVAS a networking
    Na základě elevator pitchů volba podnikatelských záměrů na kterých budeme pracovat, rozdělení se do podnikatelských týmů, práce s první půlkou byznys modelu CANVAS a rozebrání smyslu networkingu.
    3. seminář: Byznys model, marketing, copywriting, právo a byrokracie
    Rozebrání druhé půlky byznys modelu CANVAS, vysvětlení smyslu marketingu a představení nástrojů pro začínající komerční společnosti, důležitost copywritingu v praxi, rozebrání základních právních dokumentů včetně založení společnosti, základy byznys prezentace před investory i veřejností.
    4. seminář: Průzkum a testování poptávky
    Na základě upravené metodiky lean start-up vytyčení early adopters, vhodných lokalit a natrénování praktického poptávkového průzkumu v konkrétních krocích, včetně vysvětlení jak postupovat v případě nepříznivých výsledků.
    5. seminář: Peníze, zdroje kapitálu vhodné pro start-upy a investor
    Rozebrání potřeby peněz ve startovní fázi podnikání a minimalizace nákladů v prvotní rozvojové fázi, rozebrání výhod a nevýhod kapitálových zdrojů pro začínající komerční firmy a vysvětlení praktického postupu při komunikaci s investorem, včetně sebe-prezentace a vyjednávání. Dále příprava komplexního Byznys case modelu včetně kalkulací cashflow a návratnosti.
    6. seminář: Základy obchodu
    Představení základních obchodních postupů, filozofie obchodu firmy, příprava obchodní strategie, práce s prvotními telefonáty, komunikace na obchodní schůzce, představení modelu "vlastnost-výhoda-užitek" a jeho praktický trénink.
    7. seminář: Filozofie a struktura firmy
    Vysvětlení filozofie, postupu její tvorby a rozebrání vhodných nástrojů - vize, poslání, cíle, příběh, brandbook, grafický manuál, kodex, dress code a další. Struktura společnosti, včetně pravidel, systémů, kariérního řádu, definování kompetencí a zodpovědností.
    8. seminář: - Prezentace před zkušenými podnikateli
    Shrnutí všeho probraného, poslední dotazy, tipy a triky. Následně finální prezentace všech vypracovaných podnikatelských záměrů, jejímž úkolem je poskytnout co nejvíce upřímnou konstruktivní zpětnou vazbu, včetně doporučení jak postupovat dále.
Literatura
    povinná literatura
  • VEBER, J. a J. SRPOVÁ. Podnikání malé a střední firmy. Praha: Grada Publishing, 2012. ISBN 820694501. info
  • OSTERWALDER, A. a Y. PIGNEUR. Tvorba Business modelů. Praha: BizBooks, 2012. ISBN 978-80-265-0025-4. info
  • STAŇKOVÁ, A. Podnikáme úspěšně s malou firmou. Praha: C. H. Beck, 2007. ISBN 228777760. info
    doporučená literatura
  • OSTERWALDER, A., PIGNEUR, Y. a A. B. G. SMITH. Vydělávejte svými nápady. Praha: BizBooks, 2016. ISBN 978-80-265-0452-8. info
  • BLANK, S. G. a B. DORF. The startup owner's manual : the step-by-step guide for building a great company. 2012. ISBN 978-0-984999. info
  • LUKEŠ, M. a M. LAGUNA. Entrepreneurship: A Psychological Approach. Praha: Oeconomica, 2010. ISBN 978-80-245-1642-4. info
  • SRPOVÁ, J. a V. ŘEHOŘ. Základy podnikání - teoretické poznatky, příklady a zkušenosti českých podnikatelů. Praha: Grada Publishing, 2010. ISBN 607525857. info
  • PENMAN, H. S. Financial statement analysis and security valuation. New York, 2007. ISBN 007-125432-3. info
  • RŮČKOVÁ, P.,. Finanční analýza, metody, ukazatele a využití v praxi. Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-1386-1. info
  • KISLINGEROVÁ, E. Manažerské finance. Praha: C.H.Beck,, 2004. ISBN 80-7179-802-9. info
Výukové metody
Samostudium studentů
Přednáška
Seminář s nácvikem
Metody hodnocení
Zápočet
Hodnocení práce studenta
Seminární práce
Informace učitele
Podmínkou zápočtu je aktivní zapojení do práce na studentském nápadu. Zápočet se uděluje na základě potvrzení o vykonání zápočtu ve formě prezentace podnikatelského nápadu a vytvoření seminární práce ve formě podnikatelského záměru.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2017, zima 2018, zima 2022.