PEMBPMSO Management v sociálních službách

Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
zima 2023
Rozsah
2/2/0. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Ing. Petra Krejčí, Ph.D. (přednášející)
Garance
Ing. Petra Krejčí, Ph.D.
Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
Kontaktní osoba: Ing. Žaneta Rylková, Ph.D.
Rozvrh
Po 11:25–13:00 B206
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
PEMBPMSO/01: Po 13:05–14:40 B206, P. Krejčí
Předpoklady
FAKULTA(OPF) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(P)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 37 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 2/37, pouze zareg.: 0/37
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je se seznámit se základy řízení těchto organizací, přípravou strategie, možnostmi zajišťování finančních zdrojů a vnitřního řízení organizace pomocí podnikové kultury. Výklad bude doplněn přednáškami a workshopy odborníků z praxe.
Osnova
  • 1. Specifika organizací v sociálních službách Členění a formy poskytování sociálních služeb Poskytovatelé a podmínky poskytování služeb. Dilemata v podnikání v sociálních službách. Základní zdroje financování organizací sociálních služeb.
  • 2. Základní pojmy z teorie řízení Základní funkce řízení. Průběžné a zabezpečovací funkce řízení v aplikaci na podnik sociálních služeb. Strategické plánování a řízení s ohledem na efektivnost a společenskou návratnost.
  • 3. Manažerské kompetence v řízení Manažerské kompetence, vlastní tvorba kompetenčního modelu v řízení. Delegování pravomocí, formy delegování, proces delegování, překážky, potíže delegování, přínosy. Využití asertivity v sociální praxi.
  • 4. Řízení kvality sociálních služeb Standardy kvality sociálních služeb dle zákona o sociálních službách, standardy související se samotným poskytnutím služby, personální zabezpečení kvality služeb, standardy spojené s provozem služby.
  • 5. Etika v řízení a kultura organizace Předpoklady k etickému chování, etický kodex. Organizační kultura, prvky organizační kultury, diagnóza organizační kultury, silná a slabá organizační kultury.
  • 6. Vybrané přístupy k řízení vedoucí k rozvoji organizace Učící se organizace, metoda QMSS, systém značka kvality, osm dimenzí excellence.
  • 7. Krizové řízení v sociální sféře Řízení krizových situací a management změn.
Literatura
    povinná literatura
  • ŠEBESTOVÁ, J. Management sociálních služeb. Karviná: SU OPF, 2013. info
  • PITNEROVÁ, D. Management sociální práce. Olomouc: Univerzita Palackého, 2008. ISBN 978-80-244-2012-7. info
  • DĚDINA, J.,CEJTHAMR,V. Management a organizační chování. Praha:Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3348-7. info
  • MOLEK, J. Řízení organizací sociálních služeb. Vybrané problémy. Praha: Výzkumný ústav práce a sociálních věcí, 2011. ISBN 978-80-7416-083-7. info
    doporučená literatura
  • ČÁMSKÝ, P., SEMBDNER, J., KRUTILOVÁ, D. Sociální služby v ČR v teorii a praxi. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0027-7. info
  • BORSTEIN, D. How to Change the World: Social Entrepreneurs and the Power of New Ideas. Oxford: Oxford University Press, 2004. ISBN 0-19-513805-8. info
Výukové metody
přednášky, seminář, prezentace odborníků z praxe, týmový projekt, diskuse,
Metody hodnocení
Povinná účast na seminářích 50 %, týmový semestrální projekt vytvořen ve spolupráci s vybranou organizací (30 % hodnocení) a jeho obhajoba (30 % hodnocení), závěrečná zkouška (50 % hodnocení). Zkouška může mít formu písemnou nebo ústní.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2019, zima 2022, zima 2024.