Rek:RCZVAP002 Role pedagogických pracovníků - Informace o předmětu
RCZVAP002 Role pedagogických pracovníků a etika v pedagogické
Rektorátzima 2025
- Rozsah
- Přednáška/Cvičení 7 HOD/SEM. Ukončení: zk.
Vyučováno prezenčně. - Vyučující
- PaedDr. Karla Vítková (cvičící)
- Garance
- PaedDr. Karla Vítková
Kontaktní osoba: Mgr. Jakub Trembač - Rozvrh
- So 11. 10. 13:30–15:45 R2
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 20/30, pouze zareg.: 0/30 - Mateřské obory/plány
- Studium pedagogiky pro asistenty pedagoga (program Rek, C-REK-DV)
- Cíle předmětu
- Předmět si klade za cíl, aby studenti porozuměli různým rolím a kompetencím klíčových pedagogických pracovníků – učitele, asistenta pedagoga, školního speciálního pedagoga a psychologa; osvojili si přehled o povinnostech a právní odpovědnosti pedagogů včetně důsledků porušení těchto povinností; osvojili si etické principy práce asistenta pedagoga, zejména zacházení s citlivými údaji, zásady důvěrnosti a ochrany zájmu dítěte; naučili se efektivně spolupracovat s učiteli, rodiči a dalšími odborníky; pochopili význam zapojení rodiny do podpory školní úspěšnosti žáků; prostřednictvím kazuistického semináře rozvinuli schopnost analyzovat reálné situace, zpracovávat kazuistiku a navrhovat eticky i odborně adekvátní řešení.
- Výstupy z učení
- Po úspěšném absolvování předmětu budou studenti schopni popsat a rozlišit role, odpovědnosti a kompetence učitele, asistenta pedagoga, školního speciálního pedagoga a psychologa; aplikovat základní principy právní odpovědnosti pedagogických pracovníků na modelové situace; uplatňovat etické zásady práce asistenta pedagoga zejména při nakládání s citlivými údaji a ochraně zájmu dítěte; navrhovat a realizovat efektivní formy spolupráce mezi asistentem pedagoga, učiteli, rodiči a dalšími odborníky; formulovat a zdůvodnit strategie zapojení rodiny do podpory školní úspěšnosti žáků; a samostatně zpracovat kazuistiku pedagogické situace tak, že vymezí jádro problému, analyzuje relevantní fakta, navrhne postup řešení a eticky obhájí zvolený přístup.
- Osnova
- Role a kompetence pedagogických pracovníků (učitel, asistent pedagoga, školní speciální pedagog, psycholog).
- Povinnosti pedagogických pracovníků a jejich právní odpovědnost.
- Etika práce asistenta pedagoga (práce s citlivými údaji, důvěrnost informací, zájem dítěte).
- Podpora školní úspěšnosti žáků ve spolupráci s rodinou.
- Kazuistický seminář (význam kazuistiky, zpracování kazuistiky, konkrétní ukázky kazuistik, práce s kazuistikou ve školství).
- Výukové metody
- Výuka bude probíhat prezenčně formou přednášek a praktických cvičení.
- Metody hodnocení
- Závěrečný test
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každý semestr.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/rek/zima2025/RCZVAP002