Rek:RCZVAP003 Psychologie, komunikace a řeše - Informace o předmětu
RCZVAP003 Psychologie, komunikace a řešení náročných situací ve vzdělávání
Rektorátzima 2025
- Rozsah
- Přednáška/Cvičení 10 HOD/SEM. Ukončení: z.
Vyučováno prezenčně. - Vyučující
- Mgr. Bohdan Chodura (přednášející)
- Garance
- Mgr. Bohdan Chodura
Kontaktní osoba: Mgr. Jakub Trembač - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/30, pouze zareg.: 0/30 - Mateřské obory/plány
- Studium pedagogiky pro asistenty pedagoga (program Rek, C-REK-DV)
- Cíle předmětu
- Předmět si klade za cíl seznámit studenty s teoretickými základy a praktickými dovednostmi efektivní komunikace se všemi účastníky vzdělávacího procesu (včetně zákonných zástupců a odborníků z mimoškolních institucí), prohloubit jejich znalosti psychologie osobnosti a vývojové psychologie s ohledem na odlišná věková období žáků, představit principy sociální psychologie pro podporu začleňování, prevenci šikany a tvorbu pozitivního třídního klimatu, rozkrýt příčiny agresivity a mechanismy konfliktů a nabídnout funkční strategie pro zvládání náročného chování žáků. Součástí cíle je rovněž porozumění psychologickým aspektům spolupráce v pedagogickém sboru a osvojení si základů práce s projektivními metodami pro diagnostiku osobnostních a situačních nuancí ve třídním kolektivu.
- Výstupy z učení
- Po úspěšném absolvování tohoto předmětu budou studenti schopni navrhovat a uplatňovat komunikační techniky odpovídající všem aktérům vzdělávání, analyzovat individuální projevy osobnosti a vývojové charakteristiky žáků v různých věkových fázích, aplikovat sociálně psychologické principy pro podporu začlenění a vytváření zdravého třídního klimatu, identifikovat rysy agresivního a konfliktního chování a volit vhodné metody jeho zvládání, reflektovat dynamiku interní spolupráce pedagogického týmu z psychologického hlediska a využívat psychologické projektivní metody k hlubšímu porozumění situaci a vztahům v rámci kolektivu.
- Osnova
- Teorie a praxe komunikace v kontaktu se všemi účastníky vzdělávacího procesu, včetně zákonných zástupců žáků a pracovníků mimoškolních institucí.
- Základy psychologie osobnosti a vývojové psychologie, s důrazem na specifika v chování a prožívání žáků v odlišných věkových skupinách.
- Základy sociální psychologie, strategie pro začlenění žáků do kolektivu, prevence šikany, práce se třídním (skupinovým) klimatem.
- Důvody agresivity, vznik konfliktů a strategie pro zvládání náročného chování při práci se žáky.
- Psychologická specifika spolupráce uvnitř pedagogického sboru.
- Psychologické projektivní metody pro lepší poznání osobnosti a situace v třídním kolektivu.
- Výukové metody
- Výuka bude probíhat prezenčně formou přednášek, praktických cvičení a interaktivních diskusí.
- Metody hodnocení
- Kolokvium formou řízené diskuse – hodnocení, při kterém skupina studentů společně diskutuje na předem zadané téma pod vedením vyučujícího, který diskusi aktivně řídí a klade cílené otázky. Tato forma umožňuje ověřit nejen znalosti studentů, ale také jejich schopnost argumentace, kritického myšlení, formulace vlastních názorů a reagování na podněty ostatních účastníků. Hodnocení zahrnuje jak individuální aktivitu a kvalitu příspěvků, tak schopnost efektivní komunikace a spolupráce ve skupině.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každý semestr.
Výuka probíhá každý druhý týden.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/rek/zima2025/RCZVAP003