RCZVAP003 Psychologie, komunikace a řešení náročných situací ve vzdělávání

Rektorát
zima 2025
Rozsah
Přednáška/Cvičení 10 HOD/SEM. Ukončení: z.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
Mgr. Bohdan Chodura (přednášející)
Garance
Mgr. Bohdan Chodura
Kontaktní osoba: Mgr. Jakub Trembač
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/30, pouze zareg.: 0/30
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět si klade za cíl seznámit studenty s teoretickými základy a praktickými dovednostmi efektivní komunikace se všemi účastníky vzdělávacího procesu (včetně zákonných zástupců a odborníků z mimoškolních institucí), prohloubit jejich znalosti psychologie osobnosti a vývojové psychologie s ohledem na odlišná věková období žáků, představit principy sociální psychologie pro podporu začleňování, prevenci šikany a tvorbu pozitivního třídního klimatu, rozkrýt příčiny agresivity a mechanismy konfliktů a nabídnout funkční strategie pro zvládání náročného chování žáků. Součástí cíle je rovněž porozumění psychologickým aspektům spolupráce v pedagogickém sboru a osvojení si základů práce s projektivními metodami pro diagnostiku osobnostních a situačních nuancí ve třídním kolektivu.
Výstupy z učení
Po úspěšném absolvování tohoto předmětu budou studenti schopni navrhovat a uplatňovat komunikační techniky odpovídající všem aktérům vzdělávání, analyzovat individuální projevy osobnosti a vývojové charakteristiky žáků v různých věkových fázích, aplikovat sociálně psychologické principy pro podporu začlenění a vytváření zdravého třídního klimatu, identifikovat rysy agresivního a konfliktního chování a volit vhodné metody jeho zvládání, reflektovat dynamiku interní spolupráce pedagogického týmu z psychologického hlediska a využívat psychologické projektivní metody k hlubšímu porozumění situaci a vztahům v rámci kolektivu.
Osnova
  • Teorie a praxe komunikace v kontaktu se všemi účastníky vzdělávacího procesu, včetně zákonných zástupců žáků a pracovníků mimoškolních institucí.
  • Základy psychologie osobnosti a vývojové psychologie, s důrazem na specifika v chování a prožívání žáků v odlišných věkových skupinách.
  • Základy sociální psychologie, strategie pro začlenění žáků do kolektivu, prevence šikany, práce se třídním (skupinovým) klimatem.
  • Důvody agresivity, vznik konfliktů a strategie pro zvládání náročného chování při práci se žáky.
  • Psychologická specifika spolupráce uvnitř pedagogického sboru.
  • Psychologické projektivní metody pro lepší poznání osobnosti a situace v třídním kolektivu.
Výukové metody
Výuka bude probíhat prezenčně formou přednášek, praktických cvičení a interaktivních diskusí.
Metody hodnocení
Kolokvium formou řízené diskuse – hodnocení, při kterém skupina studentů společně diskutuje na předem zadané téma pod vedením vyučujícího, který diskusi aktivně řídí a klade cílené otázky. Tato forma umožňuje ověřit nejen znalosti studentů, ale také jejich schopnost argumentace, kritického myšlení, formulace vlastních názorů a reagování na podněty ostatních účastníků. Hodnocení zahrnuje jak individuální aktivitu a kvalitu příspěvků, tak schopnost efektivní komunikace a spolupráce ve skupině.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každý semestr.
Výuka probíhá každý druhý týden.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.slu.cz/predmet/rek/zima2025/RCZVAP003