RCZVAP004 Profesní etika, individualizace výuky a profesní rozvoj asistenta pedagoga

Rektorát
zima 2025
Rozsah
Přednáška/Cvičení 10 HOD/SEM. Ukončení: z.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
PaedDr. Jana Silná (přednášející)
Garance
PaedDr. Jana Silná
Kontaktní osoba: Mgr. Jakub Trembač
Rozvrh
So 6. 12. 9:00–16:30 R2
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 20/30, pouze zareg.: 0/30
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět si klade za cíl předat studentům porozumění základním lidským a profesním hodnotám a respektujícímu přístupu v práci asistenta pedagoga, seznámit je s principy vnitřní a vnější motivace žáků a významem hodnocení a sebehodnocení pro jejich rozvoj, vybavit je nástroji sebereflexe a základy psychohygieny včetně prevence profesního vyhoření, objasnit rozdíly mezi formativním a sumativním hodnocením a jeho praktické využití a uvést je do problematiky školního well-beingu jako součásti komplexní podpory žáků.
Výstupy z učení
Po úspěšném absolvování předmětu budou studenti schopni formulovat a aplikovat etické principy v každodenní práci asistenta pedagoga tak, aby respektovali důstojnost a jedinečnost každého žáka; identifikovat motivátory vnitřní i vnější povahy a navrhovat vhodné strategie pro podporu motivace žáků v rámci individualizované výuky; vést žáky k efektivnímu hodnocení vlastního pokroku a využívat zpětnou vazbu k podpoře jejich sebehodnocení; provádět pravidelnou sebereflexi své pedagogické činnosti, uplatňovat postupy psychohygieny a rozpoznávat varovné signály vyhoření; rozlišovat a navrhovat formativní i sumativní způsoby hodnocení s ohledem na cíle a potřeby žáků; a chápat a prakticky podporovat prvky školního well-beingu jako klíčové součásti inkluzivního a podpůrného vzdělávacího prostředí.
Osnova
  • Základní lidské a profesní hodnoty a respektující přístup v práci asistenta pedagoga.
  • Vnitřní a vnější motivace žáků, hodnocení a sebehodnocení žáků a jeho význam.
  • Sebereflexe v pedagogické práci, základy psychohygieny a prevence vyhoření.
  • Formativní a sumativní hodnocení žáků.
  • Úvod do školního wellbeingu.
Výukové metody
Výuka bude probíhat prezenčně formou přednášek, praktických cvičení a interaktivních diskusí.
Metody hodnocení
. Kolokvium formou řízené diskuse – hodnocení, při kterém skupina studentů společně diskutuje na předem zadané téma pod vedením vyučujícího, který diskusi aktivně řídí a klade cílené otázky. Tato forma umožňuje ověřit nejen znalosti studentů, ale také jejich schopnost argumentace, kritického myšlení, formulace vlastních názorů a reagování na podněty ostatních účastníků. Hodnocení zahrnuje jak individuální aktivitu a kvalitu příspěvků, tak schopnost efektivní komunikace a spolupráce ve skupině.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každý semestr.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.slu.cz/predmet/rek/zima2025/RCZVAP004